• vittra

Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!

Nu har detta visats på nyheterna under ett par dagars tid, och jag är förvånad över att inte hitta någon tråd om detta? Det är ju annars ett rätt så hett diskussionsämne huruvida man ska ha barnen bakåtvända i bil eller inte och många försvarar att de sätter barn som näst intill fortfarande är spädbarn framåtvända!

Nu har det visat sig att allt fler barn DÖR i trafiken på grund av felvända bilbarnstolar!

Man anser att informationen till småbarnsföräldrar brister och många inser inte vilka risker de utsätter sina barn för när de alltför tidigt vänder barnen framåt. Det är skrämmande att våra barn dör pga ignorans eller dålig kunskap hos föräldrarna!

www.nyhetskanalen.se/1.1960020/2010/12/27/allt_storre_risk_att_barn_dor_i_trafiken

I butikerna ger säljarna helt felaktiga och rent farliga råd till föräldrarna:
    www.nyhetskanalen.se/1.1961154/2010/12/28/farliga_rad_ges_till_foraldrarna

Information från NTF:
    www.ntf.se/Tidning/default43072.asp

"Mellan 2007 och 2009 har antalet skadade och dödade passagerare i bil totalt sett minskat från 5815 till 5514 personer. Antalet skadade och dödade barn 0 - 6 år som passagerare i bil har däremot ökat från 326 till 374."

• Svar på tråden Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!
  • vittra

Nej jag vet tyvärr flertalet som har haft sina barn framåtvända vid 1 års ålder!
    Det är läskigt! Ser helt sjukt ut ju!

Undrar också varför man inte bryr sig mer?? Det skulle nog behövas en massiv informationskampanj för att få föräldrar att inse allvaret...

• vittra

Man behöver ju inte dra till i överkant, jag skulle inte heller vilja ha mina barn bakåtvända när de är 8 år. Men rek säger åtminstone till 4 års ålder och det finns inte en chans i världen att det är vettigt att strunta i sådana rek för att man tycker att det bara är bebisar som sitter bakåtvända! Det är bara hjärndött att påstå en sådan sak...

• vittra
    monstermamman skrev 2010-12-31 00:09:11 följande:
    De finns en stol som 8 åringar tydligen kan sitta i two way plus så de är bara att åka å köpa en till ditt barn..

Tror sällan de är vi föräldrar som ser till att barnen ser de som förnedrande de finns gott om barn i skolan som är redigt duktigt på att mobba sina kamrater vare sig de gäller bilstol eller färg på trosorna dags att du tar ett kik i hur skolbarnen beter sig mot varandra..
    Jag kan lova dig att oavsett hur bra du lär dina barn ang bilsäkerhet så den dagen de står 10 barn & retar hdem så dem kommer hem vrålades å helt förstörda & vägrar gå till skolanså kanske du skulle förstå varför inte ett barn över 5 år bör sitta bakåtvänt hur jäkla säkert de än är!

De är sällan vi som föräldrar till våra barn som "förnedrar" våra egna barn för att vi vill ha dem säkert i bilen. Eller iallafall inte i vår familj sen hur andra gör i sina vetj u inte jag!
    Det är ju dock pga föräldrarna och andra vuxna som barnen öht mobbas till att börja med. Hade inte sådana som du fört över värderingarna att det är så pinsamt och fel med bakåtvänd bilbarnstol så hade inte heller barnen tyckt det, alltså hade det inte funnits något att retas för. Och detta gäller allt. Med den attityd du har är det då rakt inte konstigt om barn i din omgivning retas och blir retade.
  • vittra
    lövet2 skrev 2010-12-31 00:12:30 följande:
    Jag förstår inte - kanske jag bara är för trött?

För 10 år sedan vände alla barnen senast vid 2 år och oftast tidigare. Nästan alla barn åkte framåtvänt från 1-2 år.
    För varje år som går är det allt fler barn som åker bakåtvänt långt upp i åldrarna. Ändå dör fler barn i trafiken för varje år. Jag ser inte logiken i det här! Hur kan orsaken till de stigande dödssiffrorna bero på folk som vänder barnen för tidigt, när det är färre som gör det för varje år???
    Nej det är fler för varje år som vänder barnen för tidigt. Nu sitter bara 40% av 3-åringarna rättvänt. 1998 var denna siffra 70%.
  • vittra
    vittra skrev 2010-12-31 00:15:39 följande:
    Nej det är fler för varje år som vänder barnen för tidigt. Nu sitter bara 40% av 3-åringarna rättvänt. 1998 var denna siffra 70%.
    www.ntf.se/Tidning/default43072.asp
  • vittra
    Hypnotica skrev 2010-12-31 12:06:22 följande:
    Vet du - jag hade inte brytt mig iaf. 
    Hm nej du vore ju död så det klart du inte hade brytt dig då!
  • vittra

Jag har svårt att se varför man är så snabb att tro att enda lösningen är att vända barnet vid åksjuka... de jag vet som är åksjuk är det (även) i framåtvänt åkande, så det är ju inte så att åksjuka bara förekommer för att barnet sitter bakåt! Förstår inte varför man är villig att ta en sådan stor risk när barnen är så små faktiskt...

Svar på tråden Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!