• Finesse

Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!

Jadu.. länkarna cirkulerar på fb å i andra trådar.. men det är nog fler än jag som gett upp hoppet.. folk lyssnar ju ändå inte på vad man skriver..  men jag försöker väl igen..

Barn BÖR sitta bakåtvända till 25 kg eller när öronen kommer över kanten på stolen.. före det vänder man inte barnet.. punkt slut. 

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    monstermamman skrev 2010-12-30 13:48:03 följande:
    LÅter vettigt att dem ska sitta bakåtvända fram till 25 kg tror inte min 8 åriga tös vill sitta i en bebis stol inför alla klasskompisar som sitter framåt bara för att hon väger såpass lite.. =) Men upp till 5 år ålder kan jag hålla med om är helt ritkigt..

Sen ska även abrn upp till 140 cm sitta på kudde med ryggstöd hur många av er följer detta då??
    Vem är det som sagt att det är en bebisstol!? Om ALLA satt bakåtvända till 25 kg, eller öronen över kanten så skulle ingen kalla dom för bebisstol..

En tjej här på fl har sin 8 åriga son bakåtvänd i en Britax Two-way.. det finns bilder om du vill se.. 
  • Finesse
    monstermamman skrev 2010-12-30 17:10:29 följande:
    OM inte annat så eftersom ajg är så kort bordej ag nog åka bakåtvänt jag med jag tror inte mi na öron går över kanten på sonens stol , jag ska genast ut & testa så får mannen köpa bakåtvända stolar åt alla i familjen=)

Sluta lägg energi på sånt här låt folk göra som dem vill, vill dem förlora sin barn i en bilkrock är de upp tilldem!!
    Fast HELT ÄRLIGT så är det bra mkt bättre för vuxna att åka bakåtvänd oxå.. 
  • Finesse
    MissMJ skrev 2010-12-30 17:41:06 följande:
    jag mår skiit dåligt av att min sambos brorsdöttrar(en på snart 4 & en på 2½)sitter framåtvända & i knät på de vuxna när vi skjutsat dem nånstans lr åkt till typ skansen lr grönan alla tillsammans, har fram tills nu ändå känt att jag inte ska lägga mej i. Men nu när jag(vi)väntar vårt första barn så tänker jag bojkotta att åka med i bilen om dem tänker åka med barnen så. Jag kommer vara stenhård på att köra regelrätt med mina barn när det lilla knytet kommit till världen...fattar inte hur man kan sätta sina barn i en sån sits, FY!
    Jag gör inte det.. å det vet min sambos syskon om.. dom har suttit framåtvända sen 3 års ålder och visst alla får göra som dom vill men JAG kör inte bilen om dom sitter så.. då får dom köra sin barn bäst dom vill.

Min dotter kommer att vara 3 år och 2 månader när bebis föds.. och över 3½ år när det gäller för bebisen att ha en större stol.. JAG kommer att köpa en ny bakåtvänd stol så att dottern kan sitta säkert.. 
  • Finesse
    Dr Mupp skrev 2010-12-30 17:58:51 följande:
    Det är tragiskt, men folk är idioter. Av de 8 barn som finns i släkten är våra de enda som suttit bakåt tills de varit fyra eller äldre. Just nu åker alla kusinerna 6, 5, 4 och 2 år framåt och har gjor det från att det varit 2 år.
    Av våra barn åker de stora barnen på 7 resp 6 år framåt. Detta för att de vuxit ur Two-wayen. snart fyraåringen åker precis som ettåringen självklart bakåt.
  • Finesse
    daisybi skrev 2010-12-30 20:01:54 följande:
    naturligvis.....vill man skydda sina små.....och hoppas på bätter större bilstolar som passar ALLA bilar. barnen inte sitter i hoppvikta..med knäna upp vid magen.. obs så i vår bil
    Snälla kan du inte lägga ut en bild på det.. folk skriver att barnen sitter med knäna uppe vid magen och ansiktet, men jag har aldrig sett det..
  • Finesse
    Busbellan skrev 2010-12-30 21:18:09 följande:
    Tror inte det hör till vanligheterna att man väger 24 kg som 11-åring

Ja just det, finns ju såna stolar också, tänkte inte ens på att man någonsin kunde sätta barnen framåt innan 15 kg
    Jag skulle iaf sätta mitt 11-åriga barn bakåtvänd om hon nu var så liten och vägde 24 kg.. 

Min dotter väger över 15 kg och är nästan 1 meter lång så jag tror knappast att hon kommer att vara kortare än 120 cm när hon är 11 år.. (jag var 1,50 cm)
  • Finesse
    Busbellan skrev 2010-12-30 21:23:51 följande:
    Är det verkligen en maxlängd eller är det nånstans där man växer ur stolen?
    Nej, hon kanske inte hade fått plats på längden, men inte långt ifrån. Hon är 135 cm lång, men har långa ben och ganska kort överkropp
    Det sägs var den längden som britax two-way klarar... Men är hon 135 cm så är hon för lång för att sitta bakåtvänd..
  • Finesse
    Busbellan skrev 2010-12-30 21:34:10 följande:
    Ja, jag hade ju ändå inte tänkt ha henne bakåtvänd
    Nej det förstod jag från första meningen du skrev om det.. å tråden du gjorde förut oxå.. men man kan inte enbart gå på vikten därför skrev jag redan i FÖRSTA inlägget om att det har att göra med både och..

En bilbarnstolar är urvuxen när vikten gränsen är nådd + att öronen får INTE vara över kanten på stolen..  
  • Finesse
    Mammatilltvåprinsar skrev 2010-12-30 22:17:32 följande:
    Min svägerska har vänt sina barn, två och fyra år, framåt för ett bra tag sen. Min man och jag har tjatat oss blåa, informerat, visat läskiga klipp etc men hon fattar inte. Tycker de stolarna tar mindre plats. I mormors bil får de åka på små kuddar till landet (långt, men det spelar egentligen ingen roll). De tycker vi är överbeskyddande som inte låter våra barn ( nio månader och tre år!!!) åka så med farmor:) Nu ät detta utlandssvenskar och under deras uppväxt var detta ok men jag tycker all vår information borde hjälpa. Min man är uppvuxen till stor del utomlands men skulle aldrig drömma om att ignorera fakta. Våra barn åker bakåt, endast bakåt utan undantag, så länge det bara går och inget kan ändra på det. Nånsin! Ska någon köra dem brukar vi byta bilar så barnen sitter i sina stolar.
    bra.. så gör vi med.. är dottern hos mormor och morfar byter vi bil med dom så slipper vi sätta dit bilbarnstolen.. mkt enklare att bara byta nycklar å sen iväg
  • Finesse
    lövet2 skrev 2010-12-31 00:12:30 följande:
    Jag förstår inte - kanske jag bara är för trött?

För 10 år sedan vände alla barnen senast vid 2 år och oftast tidigare. Nästan alla barn åkte framåtvänt från 1-2 år.
    För varje år som går är det allt fler barn som åker bakåtvänt långt upp i åldrarna. Ändå dör fler barn i trafiken för varje år. Jag ser inte logiken i det här! Hur kan orsaken till de stigande dödssiffrorna bero på folk som vänder barnen för tidigt, när det är färre som gör det för varje år???
    Kanske i DIN värld dom gjorde det.. min syster är född -90 å hon satt bakåtvänd till 3-4 års åldern.. och som andra skrivit till dig så var det 1998 70% som satt bakåtvända.. NU när rekommendationerna är 4-5 års åldern så sitter endast 40% bakåtvända.. Så som sagt det var väl kanske just du och dina bekanta som inte visste bättre å vände på sina barn ALLDELES FÖR TIDIGT. 
  • Finesse
    Hypnotica skrev 2010-12-31 12:06:22 följande:
    Vet du - jag hade inte brytt mig iaf. 
    nä med tanke på att du mest troligen hade varit död så kan du ju inte bry dig.. 
  • Finesse
    Hypnotica skrev 2010-12-31 12:38:16 följande:
    Får jag barn med samma problematik jag hade med åksjuka, kommer jag vända på dem så fort som möjligt.
    Då får vi alla hålla tummarna för dig och dina barn då.. kan inte tänka mig att du vill förlora dom.

Visst vet du att man kan bryta nacken vid en ev kollision om man sitter framåtvänd..? 
Svar på tråden Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!