• Plutteli

Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!

monstermamman skrev 2010-12-30 17:10:29 följande:
    OM inte annat så eftersom ajg är så kort bordej ag nog åka bakåtvänt jag med jag tror inte mi na öron går över kanten på sonens stol , jag ska genast ut & testa så får mannen köpa bakåtvända stolar åt alla i familjen=)

Sluta lägg energi på sånt här låt folk göra som dem vill, vill dem förlora sin barn i en bilkrock är de upp tilldem!!
    Jamen visst, vill folk slå sina barn också är det ju upp till dem, liksom det borde vara upp till föräldrarna om de vill ha sex med sina barn också, jag menar varför lägga sig i?
  • Plutteli

Jag satt i bältesstol (framåtvänd) tills jag var 12 år, då växte jag så det knakade under en sommar och har stått still i längd sedan dess (är 166 cm)...
    De allra flesta av mina vänner slutade sitta på bilkuddar/bältesstol när de började skolan, för mina föräldrar var det öht inte en diskussionsfråga, min säkerhet gick självklart före "status" i att inte sitta på bälteskudde/stol.

• Plutteli
    LillTussa skrev 2010-12-30 20:43:03 följande:
    Motormännens årliga undersökning baserad på verkliga olyckor visade på att under 2009 så dog inget barn som satt bakåtvänt och som var inblandat i dödsolyckor. 

Viktig poäng de har faktiskt och ett gott skäl att hålla dem bakåtvända så länge det går. 
    Får mig att tänka på den hemska olyckan som var här i somras där mamma pappa och ett barn dog i en krock. Två barn överlevde. De två barnens om överlevde var en ettåring som satt bakåtvänd och ett lite äldre barn (6 år har jag för mig) som klarade sig för att hon satt i mitten av bilen MEN hon fick fruktansvärda skador!

Om det gick att på ett smidigt sätt designa bilar så att alla satt bakvända hade det varit det absolut bästa...
  • Plutteli
    LillTussa skrev 2010-12-30 21:06:31 följande:
    Den olyckan skedde 8 mil från oss. Kändes i hjärtat på nåt sätt ändå.. Och min sambo var på samma väg och körde förbi när de städade upp.

Där och då bestämde jag mig i alla fall för att hålla mina små bakåt så länge jag kunde och vara pain in the ass i min omgivning och informera informera och informera det jag kan på ett smidigt sätt så de tar till sig den fakta som finns. 
    Jo, det var väldigt nära till där vi bor också, kändes väldigt sorgligt hela alltet och ja, jag blev också än mer fast i min övertygelse om att våra barn skall sitta bakåt så länge det bara är möjligt!
  • Plutteli
    LillTussa skrev 2010-12-30 21:12:04 följande:
    Det hemska är ju att det ska ske en sådan tragisk olycka för att folk ska förstå.. Och fortfarande så fattar inte alla heller för den delen..
    Jo det är verkligen helt absurt.
    Jag såg i någon annan tråd där det var någon som valt att sätta sitt barn framvänt vid 11 månaders ålder med motiveringen att barnet mådde illa annars och ändå var så stark i nacken... Jag begriper verkligen inte hur folk tänker!
    Om min dotter mådde illa av att åka bakvänt hade jag försökt hålla nere på bilåkandet i den mån det går inte vända henne framåt!
  • Plutteli
    Sofia8504 skrev 2010-12-30 22:42:04 följande:
    De som överlevde olyckan var en 10-åring som blev väldigt skadad, samt 1-åringen, som klarade sig bra. Barnet som dog var 5 år och satt framåtvänd.

Det fick mig att bli ännu mer övertygad om att ha dottern bakåt så länge det bara går!
    Just ja, jag blandade ihop åldrarna lite!
    Att 10 åringen klarade sig är ju dock ett rent under, och frågan är om det egentligen var nått positivt med det....
  • Plutteli
    LillTussa skrev 2010-12-30 22:51:37 följande:
    Hade faktiskt en i föräldragruppen som hade samma problem och en svärmor som tjatade sig blå om framåtvänt. De stod pall och vände inte! De pysslade på med olika platser, olika tider att köra på, olika bilar bl a. Till slut gick det över och hon sitter fortfarande bakåtvänt! Strongt trots alla i omgivningens "goda råd"..
    Tycker jag var grymt bra gjort av föräldrarna!
  • Plutteli
    Krokodila skrev 2010-12-31 01:07:25 följande:
    Nu när jag gick min undersköterske utbildning så fick jag även lära att barnmisshandeln har ökat kraftigt i Sverige, Jag blev lite förvånad över just detta,men läraren förklarade att det följer med alla "nysvenskar". Dom slår sina barn i hemlandet och dom tar även denna fina kultur med sig.
    Kan helt klart tänka mig att denna idioti i trafiken härleder från dessa individer. Har ni någonsin sett en bilbarnstol i länder som Turkiet eller Iran ?
    När jag var på semester i mellanöstern så viste ingen vad jag pratade om då jag frågade efter bilstol till min ettåring. Det resulterade i att jag inte satte mig i en bil under hela resan.
    Bara för att man kommer över detta lands gränser så betyder det inte att man automatiskt blir förnuftig.
    Nåja, barnmisshandeln har varit rätt hög i Sverige hela tiden och att den ökar beror nog bra mycket mer på att vi börjar få en mer auktoritär uppfostran igen i Sverige och inte så mycket med invandringen att göra. Tänk efter: Vi har jättemånga som invandrar från Finland, Norge, USA och England, i både USA och England är ju aga tillåtet fortfarande, men jag tror inte det är just DEM folk tänker på när man pratar barnmisshandel och invandrare, eller hur?
    Jag har flera vänner som är invandrare, bla en familj från Afrika, ALLA dessa tycker att bland det bästa med Sverige är att man inte får slå sina barn!

Vad gäller bilbarnstolar är Sverige så gott som unikt vad gäller våra tankar om bakåtvända barnstolar, i USA tex är det nästan helt omöjligt att köpa bakåtvänd bilbarnstol för barn som vuxit ur babyskyddet, även om det börjar bli bättre. Samma i de flesta av våra Europeiska grannländer. Så det är verkligen inte bara "blatte" länder där det är dåligt med bilstolar eller möjlighet till bakåtvänt åkande för barn över 6 månaders ålder!

(Dessutom förklaras inte nedgången i att låta barnen sitta bakåtvända i att invandrare vänder barnen för tidigt, vi har ca 15% invandrare i landet, av dessa är ju inte alla vuxna med små barn, och ändå är det bara 40% som sitter rätt vända vid 3 års ålder. Detta innebär ju utan svårare matematiska uträkningar att en betydande del av Svenska föräldrar också skiter i rekomendationerna!)
Svar på tråden Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!