Anonym (dotter) skrev 2010-12-30 20:13:10 följande:
Jag tror det är vanligt att personer med missbruk tycker oerhört synd om sig själva. De dricker för att må dåligt och mår dåligt över att de dricker och så blir det en ond cirkel med självömkan.
Jag är både anhörig och har även ett missbruk bakom mej. Min erfarenhet säger mej att man dricker/knarkar inte för att må dåligt, man gör det för att om möjligt döva skammen och känslorna lite. Jag tror att en stor procent av de som missbrukar helt enkelt inte orkar med känslorna. Jag orkade inte känna och de flesta jag pratat med säger detsamma. Jag har läst en del trådar och kommentarer att man inte kan gå på na, aa, alanon etc för att man är aetist (eller hur det nu stavas när man inte har någon tro). Jag tror inte på gud i himelen och skapare av våran jord och allt annat i biblen. Och visst att många grupper använder sej av tolvstegsmetoden och GUD. Jag reagerade stark på mitt första na-möte mot just GUD, men det står inte för gud i himelen. Man kan se det som en förkortning på något. T.ex glad utan droger. GUD som nämns i tolsteg är den högre makten.
Jag ser det såhär, när jag missbrukade gjorde jag det för att jag stod inte ut med att känna. Jag va inne i en djup depression, jag lät min son flytta till sin pappa, jag blev vräkt, jag började missbruka, mamma dog i mina armar. Jag såg mitt missbruk som enda sättet att överleva, det hade INGENTING med min son att göra. Jag dövade känslorna med narkotika för att inte känna och för att inte göra ett nytt självmordsförsök.
När jag sen slutade med droger så va jag tillbaka i ruta ett. Jag kände mej svag och visste inte hur i hel*ete jag skulle klara av alla känslorna? Jag tänkte inte ta mer droger! Och inte dricka!
Då gick jag på mitt första na-möte. I takt med att jag lärde känna drogfria människor, och fick kontakt med gamla bra vänner så började jag känna mej starkare.Så GUD för mej är min egen styrka. Min egen förmåga att klara av att hantera mina känslor så jag håller mej nykter och drogfri och klarar av att leva mitt liv. Jag har aldrig haft det såhär bra!
Det finns inga alanon-möten i min hemstad men hade det funnits hade jag gått på dessa. 12stegsmetoden handlar inte om kristendom, utan om att lära känna sej själv och kunna hantera sina känslor så man vågar må utan att handla på känslan.
Hoppas ni förstår hur jag menar =)
Men det är viktigt att komma ihåg att det är INTE ERAT FEL ATT ERA FÖRÄLDRAR MISSBRUKAR! Min pappa började när han va i tidig tonåren, mamma började på 70talet vad jag vet, jag är född-82 så det finns ju inte en chans att det är mitt fel.
På frågan om jag önslar livet ur min pappa.. NEJ. Men jag önskar livet ur alkoholisten i honom!
Gott Nytt År på er alla och en stor kram till er!!!