Anonym (Styvdotter) skrev 2011-03-08 02:03:31 följande:
Hej.
Måste fråga om råd.
Det är så att jag inte bor hemma, men min "ingifta" syster som är 18 år och min halvbror som är 12 år gör det.
Min pappa har varit tillsammans med den här kvinnan i 15 år. För ca 5 år sen gjorde hon en magsäcksoperation och har därefter börjat inta större mängder av alkohol.
Jag har märkt på min lillebror att han inte mått bra, han har umgåtts med barn som är i liknande situationer. Dom kör bil fast dom är minderåriga, smyröker, piercar sig själva osv. Han har även sagt till mig att han mår dåligt för att hans mamma dricker och dom bara bråkar då.
Jag har pratat med min pappa om de här och han pratar ju med hans sambo, hon skyller på att hon mår dåligt för att pappa nästan jobbar dygnet runt (han har eget företag plus sitt vanliga jobb), men han har nu dragit ner på de egna företaget för att tillbringa mer tid med familjen som hon vill. Men de har inte blivit bättre för det.
Nu på senare tiden dricker hon allt mer och mer. Pappa berättar ofta att hon gömmer vinglasen för honom, är full mitt i veckorna när han kommer hem vid 5-halv 6. Tom tidigare ibland vid 3 när lillebror kommer hem. Hon kan vara borta 1 ½ dygn innan hon kommer hem igen, hon dricker sig alltid redlös , kommer aldrig ihåg något.
Min lillebror håller sig borta så mycket som möjligt, min syster likaså och hon orkar inte längre bry sig. Min pappa mår jätte dåligt och han klarar inte riktigt att ta det steget att göra slut, för de kommer aldrig hon att göra. Både hennes föräldrar och pappa o mina syskon har pratat med henne om de här, men hon "bryr" sig inte.
Jag har fortfarande inte konfronterat henne men når snart gränsen att jag kommer göra de då min kompis ringde i helgen halv 11 på morgonen och hade sett min styvmamma as packad.
Vad ska jag göra?
Jag vill inte se min pappa och mina syskon må så här.
hjälp mig med råd hur jag ska göra, om de är dags att konfrontera henne och hur gör man på bästa sätt?
Tack på förhand / Styvdotter
Hej!
Skönt att du har ögon och öron öppna för dina syskon.. Tänkte ge dig mina tankar kring din sitution..
Det är ju inte helt konstigt att din bror dra sig till liknande sällskap, han är ju van vid kaos med sin mamma och känner sig "hemma" eller trygg med andra som skapar koas. Så som många av oss som växt upp i missbruk inleder förhållande med missbrukare. Försök få honom att kanske gå i någon grupp och prata med andra som har missbruksföräldrar, följ med honom om han tycker det är jobbigt.
Att hon dricker kan inte din pappa påverka med att reglera sina arbetstider.. Det är inte han som är sjuk, det är hon som är det oavsett om han är på arbetet eller hemma.
Och varken han eller ni kan få henne att sluta dricka, ni kan självklart prata med henne om att ni skulle önska att hon inte drack, men som du skrev så "bryr" hon sig inte. Jag tror att hon bryr sig, men inte förstår. Inte förstår hur det skadar och påverkar andra i hennes omgivning när hon dricker för att hon förnekar att hon har ett problem.
Egentligen så finns det ingen enkel väg, mer än att prata med henne när hon är nykter. Utan att hota eller bli arg. Utan sätta upp "gränser och måk" som är rimliga för henne. Typ, "jag skulle önska att du är nykter imorgon när jag kommer på middag" På så sätt tror jag att hon efter en tid kommer att starta en tanke om varför alla ber henne vara nykter, för det är ju säkert inget problem enligt henne själv.
Tyvärr finns det ingen "säker" metod för att fåå någon att förstå deras missbruk, personen måste nå sin egen botten innan det finns en chans att ta sig upp.
Mitt inlägg kanske blev mest svammel, så tveka inte att ifrågasätta..
Hoppas på allt det bästa till dig och dina syskon!