Stödtråd: Vuxna barn till missbrukare
Jag startade en tråd om samma ämne för ett par dagar sen. Vad glad jag blev när den här dök upp!
Jag är 26 år nu och har vuxit upp med både mamma och pappa som är alkoholister. De har druckit så länge jag kan minnas.
Pappa har nu fått obotlig cancer och mammas drickande har eskalerat så pass att hon utgör en fara för sig själv och andra. Och hon klarar inte av att hjälpa pappa som nästan inte kan röra sig. Han dricker inte lika mycket för tillfället, men när han dricker blandar han morfintabletter med alkohol.
Jag har vuxit upp hos pappas kompisar. Mina föräldrar skärpte sig ett tag när min bror var riktigt liten, men jag har fått vara väldigt mycket "mamma" åt honom och är fortfarande, nu har han dock en egen familj att ta hand om och är inte lika utsatt längre sedan han flyttade hemifrån vid 20 års ålder.
Jag flyttade när jag var 18 och har flera gånger innan och efter försökt att prata med dem om drickandet.
Mamma sopar det under mattan och pappa blir arg.
Nu har jag och min bror ställt ultimatum, att om mamma dricker när vi kommer dit eller ringer så lägger vi på/vänder i dörren. Min bror vägrar framförallt att komma dit med sitt barn som är 1 ½ år, han vill inte utsätta barnet för det han själv fick utstå.
Jag har pratat med beroendecentrum där jag bor och även en öppen mottagning för kvinnor med missbruksproblem. Mamma har lovat att kontakta dem, men jag vågar inte lita på att hon kommer att göra det.
Mina föräldrar har berövat mig på så mycket. Att man blir "sin egen förälder" stämmer verkligen.
Jag jobbar varje dag för att inte bli som dem. Att vara ärlig, be om hjälp, vara öppen och sympatisk.
Stödkramar till er alla, ni är inte ensamma.