Inlägg från: johlinn |Visa alla inlägg
  • johlinn

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

cilla67 skrev 2011-01-21 14:26:47 följande:
    Ja, boken handlar mycket om skolmat och sjukhusmat och hur olika tillagningssätt påverkar maten. De framhåller ett exempel på ett danskt sjukhem där de har en riktig restaurang som lagar på beställning det patienterna vill ha, och jämför det med vad gamla och sjuka får i sig i t ex Sodexos mumsiga plastlådor! Rätt intressant, med tanke på att sjuka och gamla verkligen behöver all näring de kan få.
    Och barn. De skriver också om mat på förskolor, det var ett mycket roande kapitel! Och för den delen oroande, men vi har ju vår lille kock som alltid ska hjälpa till när vi lagar mat och äter halva måltiden direkt från skärbrädan, så jag är inte så orolig!
    Det finns mycket som kan göra en väääääldigt arg när man är i min bransch kan jag säga...
    Som tur är har E:s förskola egen kock. Han lagar en del halvfabrikat, men det är inga långa varmhållningstider!

Småkockar är bra o ha
  • johlinn

Vi hade dublettgosis på fsk och har fortfarande. Den används sällan numera.

E. får gå på fsk när han är påverkad, trött - hängig - gnällig... Om jag är tveksam säger jag till på fsk och ber dem ringa om han behöver hämtas, det har aldrig behövts.

Städat hemma hos svärmor i hennes gamla lägenhet idag. Om det är någon annan som behöver hjälp med flytt så är vi tyvärr bortresta. Närmsta året.

• johlinn

Poker - när E. hade varit snorig oavbrutet i fyra eller fem månader frågade jag hans läkare om det var som det skulle. Det var det - heeeeelt normalt! det var förra vintern. I år har han lite uppehåll mellan förkylningarna, men inte mycket.

• johlinn

Sarahkka - jag lät E. leka på när jag hade tålamod. Han åt inte själv på länge. Det var först när han börjat på dagis när han var  ca 1,5 som han började äta mer själv, fast först nu som han äter nästan hela måltiderna själv, nu är han 2,5. Fast det är fortfarande mycket välta tallriken, kasta bestick, välta glas osv osv.

• johlinn

gav E. ett snapsglas idag som han fick dricka med en hand ur - han var mäkta stolt. Det innehöll vatten om någon undrade

Sarahkka - tålamod är en dygd. Jag har inte alltför gott av den varan, men just vid maten försöker jag mitt yttersta

Marge - bra hunnet, det där lät som ett maratonpass! hoppas att allt ordnar sig, jag tycker nog att ni ska gå på visningen den 14/2
    Jodå, rensningen hos svärmor går bra. Så bra man kan förvänta sig kanske man kan säga. Det finns fortfarande mycket prylar jag inte förstår att hon tycker att hon behöver, men hon skulle nog säga samma sak om vår lägenhet om hon grävde lite

• johlinn

Somna - skrattar så tyst jag kan! jag har schlagerallergi. På riktigt. Får utslag. Och svårt att andas Hoppas ni hittar ett annat dagis

• johlinn

E. vart tokarg när vi försökte lägga honom hemma - gallskrek och klättrade snabbt ur sängen medans han kollade på oss som om vi var galna som försökte beröva honom UPPTÄCKARTID! Ja, han har alltid nåt viktigt för sig numera På dagis låg han lugnt och stilla, men somnade bara en gång i veckan ungefär när vi bestämde oss för o ta bort middagsvilan även där,  vilket var nu efter jullovet. Säger till om han sovit dåligt då försöker de ibland lägga honom där, men oftast inte. Och ja - han sover faktiskt ännu bättre på nätterna nu Senaste halvåret-året med ibland middagssömn ibland inte har gjort att han i perioder varit vaken timmavis på nätterna. Skillnaden mot andra trådgryn har varit att han varit rätt nöjd med o ligga i sin egen säng och försöka somna om. Nu är han dock tillbaka i att sova nästan hela nätterna nästan varje natt. Vaknar, men somnar om själv på en kortare stund. *håller hårt i skrivbordet, gjort av trä*

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13