Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Jag undrar var min son får allt i från! Han går just nu bärsärkagång bland lillebrors leksaker och sjunger "havet rusar fram, havet ruuusar fram, vågorna kommer och havet ruuuusaaaar, nätet sjunkeeeer".

Visst, vi fiskar med nät på sommaren, men eftersom det inte går att göra med två småbarn i båten så har han inte varit med om det än...

• cilla67

Lime, jag har försökt hålla det som du, men det gick inte riktigt. Dels för att jag ibland tror att maken kan läsa mina tankar och dels för att A behöver äta allt som han kan få i sig. Kan man muta ner en middag med en chokladbit, så fine. Då gör vi det.
    Han får bulle, kaka, glass och ren choklad, men inte godis. Jag hade tänkt att vi skulle vänta med choklad också, men han fick en sån liten tunn kaka med ko på omslaget i sitt påskägg. Jag hade tänkt att det kunde vara en engångsföreteelse, men maken läste av det som grönt ljus för choklad generellt. Numera får han ett par rutor som lördagsgodis, med villkor att han äter sin mat den dagen. Funkar ibland, ibland inte.

• cilla67

Resande, å nej! Hoppas på en liten olycka bara - ingen magsjuka. Vi bestämmer det. Så.

Blomster, jag kände nåt liknande i tisdags när jag lämnade A på föris för första gången på en vecka. Han hade glömt hur kul  det är där och skrek som en stucken gris från det att jag tog fram hans jacka hemma tills jag gick från föris. Det verkligen skar i mig, men jag vet ju att han trivs där. Och nu när det är sportlov hos oss, är det ganska få barn på förskolan, så han får mera "plats" och kan bestämma mera själv. När jag skulle hämta sedan ville han inte gå hem och skrek lika mycket för det.  

• cilla67

Johlinn, vilket energiknippe! Har inga bra tips som funkar ännu i alla fall. Vi har just varit ute på långpromenad. Jag satte kursen och sa att vi går dit, men maken tyckte det var för långt... Vi gick "dit" och A sprang halva vägen. När vi gick iväg var han jättetrött och hade lätt kunnat somna, men han blev jättepigg på vägen. Springa i skogen är toppen! 

Lime, urgulligt med kramtrappa!

A har frågat en massa om bokstäver på sistone, så jag tog fram "fem myror"-dvdn som jag haft på lut ett tag. Igår lärde han sig A, 7 och eventuellt G. Idag har han klämt i sig O och 2. Nu rullar ännu ett avsnitt. Det är ju inte så att han kan tänka sig att titta på dem i den ordning de kommer på skivan, eller skivorna i rätt ordning, nej det ska VÄLJAS. Den! pekar kletigt finger på tvn. Nej, DEN, mamma, den blåla! 
    Helt ok för mig, jag tycker det är roligt att han är intresserad. 

• cilla67

Jag köpte As Boardman på rea 2010. Jag trodde på allvar att han skulle kunna ha den samma vår. Eller hur?! den långsamväxande arten A har först nu lyckats fylla ut den. Det är mest byxorna som är långa. Det sitter ju liksom en väst fast i brallorna, en väst som man knäpper med kardborreband på axlarna, vilket borde ge ett visst spelrum, men man kan ju inte lappa över hur mycket som helst! Så nu, två år senare, har han lyckats bli så lång att de passar...
    G kommer nog kunna ha den i höst. 

• cilla67

Somnat, sant! Om han kommer i den!  Då är det nog värre med det andra settet fodrad galon, också stl 80, men från Lindex. A har den fortfarande, men den ser rätt trång ut. G kommer nog knappast att kunna ha den omgången.

• cilla67

Unge herr A är 87 cm lång och väger 11,8 kilo. Yngre herr G är 75 cm och väger 9,6. Eller vägde, innan kräksjukan... Vi var på koll hos endokrinologen för en månad sedan och mätte i samband med det.

• cilla67

Ja, lite mer samma än A och G i alla fall! G är en sån kille som blir arg när hans åtta köttbullar är slut och han inte får av brorsans, som har sex kvar, av sina åtta... Man erbjuder en grissini istället, och får en blick som om man hade föreslagit att han skulle banta med pulver.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13