Åhh... somna själv... Vi brukar natta varsin unge, för det tar lite tid och det där med att somna själv är bara en dröm för oss. A ska pussla eller läsa, sen ska man ligga bredvid och "berätta" nåt. Från början var det en stund som ägnades att att prata om dagen som gått, men sen tyckte han det var tråkigt och ville att vi skulle hitta på nåt. Jag brukar berätta om saker som hände när jag var liten, men när han märker att det närmar sig nån slags slut på historien ska man berätta mera, gärna en hittepåhistoria om t ex Grävlingen Gunnar. Maken hittar på om olika gubbar, men jag orkar inte det utan brukar somna själv när jag har berättat var Grävlingen Gunnar bor och vad han äter ungefär. Då blir A sur om inte han också har somnat, så han föredrar att maken nattar honom. För G ska man läsa först, sen släcker vi och lägger oss och då ska man sjunga. - Ska jag sjunga? - Idas sommar! - Du ska inte tro....och benen blir fulla med spriiing. - (Paus.) SÅ är det. (PAus igen.) Sjung elefanten! Och så får man sjunga "en elefant balanserade" osv tills han somnar. Vilket kan ta allt från två verser till 34. Eller så får man order att INTE sjunga, då ska man bara ligga där och låta sig pillas i håret en stund. Det låter långsamt, båda de där läggningarna, men igår tog det nog ungefär 20 minuter för A, och tio för G. Bara för det kommer det att ta en timme ikväll...