Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Resande, så jobbigt! Man orkar liksom inte riktigt med den där ljudmattan....
    A frågar inte så mycket, eller jo, det gör han ju, men mest berättar han oändligt långa historier.
    Om fantasivärldar där han och G har olika djur och gör olika saker, om när han "var pytteliten" och gjorde olika påhittade saker, om sina goserävar, om djur han låtsas ha sett osv.
    Fantasin fick nytt bränsle av att vi i fredags var i Kolmården och i söndags på Flygvapenmuseum. Nu är det mycket tigrar, delfiner, vargar, apor och flygplan i historierna.

• cilla67

Asap, jag klippte G igår, och i förra veckan... Jag tar lite i taget, gärna när han är koncentrerad på nåt vid matbordet, eller som igår, med en bok. Det såg rätt roligt ut en tid, när jag hade klippt höger sida förra veckan, och mitt bak, men inte på vänster! Men nu ser han ok ut.

Sista dagen före semestern! På lunchen har jag fixat regnställ till G, och skor till båda. A har just nu sandaler eller goretexskor, tycker det verkar lite svettigt! Jag har liksom inte tänkt på det eftersom han gått i sandaler så länge nu, men igår fick han en ny boll som han raskt hystade i den uppblåsbara poolen. Lika raskt svängde han benet med byxor på och foten med sandal på över kanten för att hämta den. Sandalen är fortfarande inte torr, och sommar i goretex... nä!

Nu undrar jag om Sramalj ska till svärmor snart och om vi råkar vara där samtidigt? Vi åker på måndag, stannar till torsdag, och kommer tillbaka den 17e. Så får vi se hur länge vi orkar stanna sen... men ett par dagar blir det väl!

• cilla67

Lime, vi har jobbat på med både potta och toaring ganska länge, det funkar när vi erbjuder och ett tag ville han bajsa på toa. Tyvärr fick vi ju ett bakslag i form av att A fick förstoppning, och går man med det länge så tappar man förmågan att känna när det är dags. Så vi får nog sänka ambitionsnivån lite... Fast kissa i gräset är kul!

• cilla67

Vi har laddat ner några Pettson-spel. Ett med uppfinningar som A behövde lite hjälp med första gången men som han fixar själv nu. Ett annat där Pettson sträcker fram en kaffekopp och man ska få i sockerbitarna, och ett med pussel i. De kostar några kronor, men det har de varit värda! (15 kr)

• cilla67

Älgen, Kappahls brukar vara bra och få bra i test. Eller om man vill ge sig in i fler märkesdjungler, Didriksons!

Fy på dig, Somnat! Flört 

• cilla67

Jemema, vilken okänslig personal! Vi har just skolat i G, och uppmanades liksom med A att säga hejdå även för en kort stund.
    Nu har ju G fördelen av att ha sin storebror på samma föris, och han har ju varit med där och lämnat och hämtat, så han är ju bekant med både barn, personal och omgivning. Det har gått jättebra, så bra att Gs "fröken" igår sa att det nog kan komma ett bakslag. Och mycket riktigt, i morse grät han hjärtskärande. Pedagogen ringde en stund efter lämning och rapporterade att han var glad igen, som tur var.
    När han blir ledsen på föris, springer han till storebror och får en kram, så blir allt bra, berättade As pedagog i dag! 

• cilla67

Galia har rätt, det är inte fickor på Villervallas mjukisbyxor, varken velourbyxorna eller de i svettistyg. 

Asap, nu vet jag ju inte vad E har för storlek på fötterna, men jag har ett par oanvända Vikingskor i goretex i stl 20, som G aldrig fick ner fötterna i. Jag köpte dem på Tradera för 100 spänn. (De var alltså nya redan då, och har ännu inte använts.) Kan det vara av intresse?

Galia, vi har kört med sandaler och vanliga gympaskor på sommaren, goretex-gympaskor på vår och höst och på vintern ett par ullfodrade läderkängor (Kavat Defender) och Viking Play eller liknande, goretexkänga, för lite blaskigare dagar. Hitillls har det funkat bra, och jag har planerat samma upplägg i år.

För er som bor eller ibland hänger i Kumla-krokarna kan jag tipsa om Kavats outlet-butik. Ligger precis bredvid finkan och har även Didriksson till hyggliga priser samt damskor. 

• cilla67

Vi hade ett par Eccokängor till A när han var 2. Maken hatade dem, för att öppningen var lite tajt, och hävdade envist att de var för små. Kanske läge att ta fram dem och se om Gs knubbigare fötter går ner i dem alls... Annars börjar det bli en del att lägga ut på Tradera, känner jag.

• cilla67

A har ett par sköna fesägningar just nu: viranda=varandra och sjöfövar=chaufför. Det senaste antagligen inspirerat av sjörövare...

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13