Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Ok, vänner, vad behöver jag veta om dubbelsidig öroninflammation? Själv är jag förskonad från öronproblem, så jag vet knappt vad det är, men A har det i alla fall. Efter vårt femte samtal sen i torsdags med 1177 fick vi äntligen komma till jourcentralen. Hur gör man?

• cilla67

Ja, vi har kört hårt på alvedon sen i tisdags... Nu har han sköljt ner första dosen flytande Kåvepenin under skrik och gråt. Nässpray har jag försökt ge honom hela veckan, men han blåvägrar. Vi får prova igen. Tack för tips!

• cilla67

Älgen, ett barn på vårt dagis hade löss för ett tag sedan. Personalen bad oss föräldrar att kamma igenom barnens hår varje kväll och kolla så de inte hade gnetter. Luslös får man gå till dagis, men jag antar att man bör vara hemma och ta bort dem om man får löss! Ingen mer fick löss, så det var ett isolerat fall. Kanske för att alla höll koll.

A är piggare idag, nästan som vanligt igen, fast vi får förstås kämpa lite för att få ner medicinen. Å andra sidan är G hängig idag med lite feber. Hoppas vi slipper fem nya vab-dagar. Hade inte jag jobbat hemma undrar jag hur denna vinter hade sett ut. Barnen har varit sjuka om varandra i olika grad sedan nyår. Nu vill jag ha friska barn, tack! Kan man få det? 

• cilla67

Blomster, när det gick mask på vårt dagis för nåt år sedan, sa just personalen att det mest gällde de stora barnen som går på toa. Blöjbarnen har inte samma smittorisk.

Ni som bor i Stockholm, ringer ni 1177 eller det där 320 320-numret man hade på kylskåpet? Vet ni om det är samma man kommer fram till?
    Idag tycker min man att vi ska flytta tillbaka, med bättre vård som enda argument. Jag är benägen att hålla med om att det var lättare att komma i kontakt med vården i sthlm, men om det ensamt ska utgöra orsak till en ny flytt vet jag inte...
    Jag tänker i alla fall skriva ett skarpt hållet brev till nån - eller några.

• cilla67

Jag skriver och skriver!

Just det 320 100 var det ja. Vi hade en magnet på kylen med numret förr. Det var tider det! Visst frågar de först "gäller det en vuxen, tryck 1, gäller det ett barn, tryck 2"?

Vi hade tele-q-tid hos VC 8.45 idag. Sköterskan ringer upp 10.13. "Barnet ifråga är redan på akuten" meddelar jag. "Jaha" säger sköterskan och lägger på. Om jag som företagare skulle strunta i att fråga varför en kund valt att lägga sitt jobb nån annanstans skulle jag snart få lägga ner. Nu är det ju inte riktigt samma sak, men ändå...

G är alltså på akuten med sin pappa. Vi har knappt sovit på flera nätter, han låter som om han hostade under vatten och har konstant en liten aning feber. Maken ringde nyss och berättade att även G har öroninflammation. De väntade in en ventolinebehandling så de kunde undersöka honom, för han "obstruerar". Jag vet inte om de menar att han krånglar eller att det är nåt i vägen. Lille plutten! Varför ska de vara sjuka hela tiden, båda två?!

• cilla67

Jaha, "det låter inte bra" säger doktorn. De är inte färdiga med sin undersökning men det lutar väl åt lunginflammation. Och så öron, då...

Här sitter jag och live-rapporterar, men vad ska jag göra?! Jag känner mig så himla hjälplös!

• cilla67

Jaha, nu säger de att G ev ska stanna kvar. Man ska inte bli så där påverkad av lite öroninflammation. JAMEN JAG SA JU DET?!?!!!! Förbannade sjukvårdsupplysning.

• cilla67

G blir inlagd, jag väntar på att A ska vakna, så ska han och jag ta bussen till sjukhuset och möta upp pappan och G. Så får vi se hur vi löser allt - stackars maken som skulle ägna veckan åt att knyta ihop säcken på jobbet innan F-ledighet hinner ingenting.
    Igår jobbade han hemma, eftersom båda grabbarna var så krassliga, och idag har han bara varit på akuten hela dagen. Imorgon och på torsdag skulle han åka till Sthlm i jobbet, men jag antar att han får ställa in det nu. Vi får skjuta på hans f-ledighet en vecka tror jag.
    Det viktigaste är att G blir bra i alla fall, så får det andra ordna sig.

• cilla67

Blomster, trist med jobbet. Det kommer förhoppningsvis nya, bättre som det står ditt namn på!

Lime, zzzzzzzzz!

Nu är vi hemma igen. G sussar fint nu, men vi brottas med inhalationerna och penicillinet. Däremellan är han hyggligt pigg nu. Tack alla, för sympatier!
    Vi sitter här hemma och fnittrar och tramsar oss, så trötta är vi.
    Jag förstår ju att det inte är lätt att jobba i vården, men det blir lite knasigt om nätterna. Först ska det inhaleras kl 22, men de kommer 22.15, varpå de skjuter nästa till 00.15, men kommer 00.30. Då hade G feber, så undersköterskan skulle gå och be om panodil. En halvtimma senare kommer sköterskan och frågar hur vi har det. Jotack, vaket och trött... Kan vi få panodil? Jaha, då ska jag hämta det genast. Hon är tillbaka en kvart senare, och så bums i säng för att väckas 45 minuter senare för nästa omgång. Osv osv. I natt slipper vi detta, han ska inhalera när vi går och lägger oss, och om han vaknar senare. Det kanske blir liiite mera sömn i natt. Eller inte, nu vaknar han...

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13