A säger ibland att han drömmer om spöken och monster och att det är därför han kommer in till oss på natten. Själv är jag övertygad om att han vaknar för att hans ben är som isglassar. Han sparkar av sig ideligen och vägrar ha på sig pyjamasbyxorna, eftersom det blir så varmt under täcker då...
Vi har "myslampa" i barnens rum på natten, inte för att någon är mörkrädd utan mer för att man ska ha ledljus om de är nåt.
G vaknar ibland och skriker till - ibland fortsätter han skrika, då är det kanske nappen som är borta, och ibland har han redan somnat om när man kommer springande. Men då är det bra att ha lite ledljus så man kan leta napp och fixa till kuddar och täcke och gosedjur, om det behövs. Och se att de sover gott fast de kanske låter ibland.
När A vaknar och byter säng om nätterna måste han ju ha packning med sig: vattenflaskan, lilla kudden, tigern och rävarna. Och pyjamasbyxorna! Ibland fixar han den flytten själv, ibland vaknar jag av att han står vid min sängkant med vattenflaskan och kudden och säger "mamma, kan du ta de här, jag ska hämta djuren och mina byxor?"
A är inte mörkrädd och monster finns ju bara i sagorna, men han är visst lite rädd för vikarier på dagis...
Hela frukosten tjatade han om att han var så sjuk, han hade "kulor i armen och de rullar iväg till halsen ibland" och inte kunde gå till dagis.
Så kom jag på att de hade haft vikarier häromdagen och lovade att de inte skulle ha det idag utan att allt skulle vara som vanligt, varpå han "blev frisk". Tyvärr visade det sig när vi kom till dagis att de har kvalitetsag idag och ALLA på förskolan är vikarier... Jag trodde det var den 7 mars, för det står på ett anslag i hallen där...
Jag skäms lite för att jag oavsiktligt lurade honom, men han måste ju faktiskt kunna gå på förskolan även om det är andra där. G har inga problem med det, bara "hans" elefanter är där så vill han vara där.