Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Nästa steg i tråden kanske är ett vid sidan av Samlings- och Fika-trådarna öppna en bytes/köpes/säljes-tråd? Bara oss emellan. Det finns ju en binge såna grupper på Facebook, men alla håller ju inte till där. Vad tror ni?

• cilla67

Persefone, vi har haft Brio Primo till båda pojkarna, med isofixbas. Det är toppen, jag skulle välja det igen och igen och igen! Basen kan man visst ta bort ganska enkelt, även om jag inte har gjort det själv. Kanske maken kan falla för argument som att det är säkrare när skyddet sitter fast i basen istället för med bältet?
    När vi köpte babyskyddet läste jag ett test där Brio Primo vann eller kom tvåa, fäst med isofix, och kom på femte plats med samma skydd fast fäst med bälte. Det ÄR skillnad.
    Det känner man när man som vi flyttar stolen. Vi har ju två bilar, i makens finns inte isofixfäste. Så i min bil sitter skyddet fast i basen, i makens sitter det med bälte. Där händer det att skyddet välter framåt (alltså framåt för G) om man inte lägger en hoprullad filt under, t ex. Det kan inte hände när det sitter fast i basen.
    Så stå på dig! Din man har felprioriterat! (Fast det kunde man väl vänta sig, med tanke på att han ska på kurs när bebis kommer...! Flört)

• cilla67

Gabi, den ligger gömd under samlingstråden, så är du med där går det bra! I dolda samlingstråden får man vara med om man är aktiv i de vanliga trådarna, så jag antar att det är därför du inte kommer in. Du brukar ju inte skriva i trådarna så ofta. Hör med admin i gruppen!

• cilla67

Somna, finns det inte vin i trälåda? Du kan ju ta ut vinet och ge bort det till någon som dricker det?! Eller kalsingar med träd på? Eller en pall att sitta på i sina kalsingar? Snygga träpallar finns ju gott om!

• cilla67

Ja, lagrad i ekfat är bra! Jag tror det finns någon sort i trälåda, men jag är inte säker - det kan ha varit vin i.

• cilla67

Jemema, välkommen! Har ni provat med att byta Babysemp mot välling istället? Många barn sover bra på det och behöver inte vakna och ät igen då.
    Sen kan man ju göra som vi gör, och ge välling i sömnen när vi går och lägger oss, så vaknar han inte under natten alls. G är 11 månader.

• cilla67

Kanske ni kan hitta en skog med bra stigar där man kan köra vagn? Det finns ju ställen som Tyresta eller Nackareservatet, fast där är det ju folk...

• cilla67

Det finns ju ställen norr om stan också, vilket kanske passar er bättre. Nu kan jag inte så många, men vi bodde ju i Kungsängen förut och åkte ofta till ett ställe vid Stäket som heter Ängsjö.
    Man kör till södra Stäket och svänger höger vid en pizzeria (som för övrigt är en av de bättre jag ätit på). Där vid Ängsjö friluftsgård finns flera slingor man kan gå med vagn och så kan man gå längs vattnet. Där är jättefint och finns också roliga lekgrejer. Saker att klättra på, gungor, små hus att gå in i och liknande. Det kan jag varmt rekommendera! 

• cilla67

Tilda, vi tänkte testa familjegympa snarast - A har så mycket energi att vi måste se till att han får bättre utlopp för det. Hemma springer han som en tok runt, runt och det är bara en tidsfråga innan han ränner rakt in i en vägg eller möbel och slår upp ett måste-sy-sår.
    Annars siktar vi på mini-judo som finns här från 4 år! 

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13