Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Johlinn, usch vilken dag. Stackare. Sover E middag? För då tycker jag du också ska göra det... Om han inte gör det, tycker jag hemskt synd om dig. Hoppas han kryar på sig och att du får sova ordentligt i natt, om inte förr!

• cilla67

Mrs Fisk, vad skönt att i alla fall kunna stryka några saker på listan och fokusera på en försening. Vad den beror på kanske är sekundärt, när ni kan fortsätta gå in för att hjälpa D så bra som möjligt att utvecklas i sin takt.

• cilla67

Juni, det är lurigt det där. Gravidförsäkringen gäller ju bara tills barnet är 6 månader, och jag är ingen expert, men jag tror det är mycket svårt att diagnosticera ADHD vid den åldern! Däremot kan ju barnförsäkringen ge ersättning för sånt.
    Min uppfattning efter att ha läst valda delar av det finstilta i gravidförsäkringen är nog att den i princip täcker mammans blodförlust om den överstiger 2 liter, gräsliga ärr och ev sjukhusvistelse om den är en följd av någon av de sjukdomar som ger ersättning, t ex gomspalt, allvarliga hjärtfel och cp-skada.
    Sedan har den ju förstås en olycksfallsdel som jag inte har satt mig in i.

• cilla67

Juni, det är möjligt att den gör, men det förutsätter nog att man får godkänt på sin försäkringsansökan, och har man nåt misstänkt i bagaget när man skickar in DET pappret, så får man ofta avslag. Vi fick det, därför har jag läst på en del och är lite putt på dem. Sedan är detta olika på olika bolag, TH som vi hade gravidförsäkringen hos avslog, medan Skandia försäkrade G utan att blinka eller sätta några begränsningar.

• cilla67

Vi hade ju betalförsäkringen och det hjälpte inte ett dugg vad gäller lillebrors medfödda sjukdom, vars enda följd tycks vara livslång medicinering. Så jag är skeptiskt. (Hrmpf. Doktor Dengrot. Har man sagt mitt namn? Hrmpf. Snark.)

• cilla67

Det där med olika varianter för förskolepersonalen att välja på, beroende på hur vädret blir under dagen, har jag också anammat. Problemet är att de flesta inte tänker efter utan byltar på honom ALLT. Så fastän det har varit 5-7 plusgrader har jag ett par gånger hämtat hem en unge i täckjacka, fleecetröja och tunnare tröja. Sånt han hade i fjol när det var -15....

• cilla67

Man kan ju förstå att det är enklast om alla ungar har typ en tröja och en overall/jacka, men visst måste man kunna vara lite flexibel utefter temperatur!
    Som tur är har A börjat insistera på att sköta påklädningen själv nu, och han vet vad han han vill ha på sig. Det kommer ibland bakofram, men vad gör det?! Huvudsaken att han inte fryser och att han trivs! Som tur är älskar han mössor, så det är än så länge inga problem att få på honom. 

• cilla67

Blomster, kolla på torget, om ni har torghandel hos er. Jag såg sånt på torget här i lördags!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13