Gabi - Sorry, har ingen pejl på det du söker.
Har en fundering ang mammighet. D är 3½ nu och har varit mammig senaste året egentligen, sen vi flyttade. Sista månaden har det eskalerat och han kan verkligen bli hysterisk för att det bara är jag som gäller. Att ett nytt syskon är på ingång är säkert en orsak, men jag funderar på om det inte är en vanlig utvecklingsfas också. Är det någon som har erfarenheter av liknande eller kunskap om det är nån fas kring den här åldern?
Jag känner igen hans beteende från när min bror var i samma ålder. Han kunde sitta i ett hörn och gråta hysteriskt en timme eller två när mamma var borta. Jag försöker vara så tillgänglig jag kan för D och han verkar ha en stort behov just nu av närhet och gos, sitter mycket i mitt knä och trycker ansiktet mot min hals. Nu funderar jag på om det blir extra tydligt när han är trött, ska hålla koll på det.
Det är oftast bara jag som duger till att hjälpa honom även om vi kör med att "pappa kan också" och att pappa får ta stor del av ansvaret när D är mer jämn i humöret.
Ja, jag vet inte. Situationen är lite påfrestande men Mr F tar det bra även om han blir ratad mest hela tiden. Det är nog mest jag som tycker det är jobbigt att aldrig, aldrig få gör något i fred, om det så bara är att skala potatis.
Till situationen hör också ett evigt tjatande - "mamma, mamma, mamma, mamma, mamma" 150 ggr utan att det det för den skull kommer något budskap efteråt. Jag försöker att inte tappa tålamodet men jag blir så himla trött på hans upprepning. Nån som känner igen sig och har några tips?
Sorry för lite nattligt gnäll. Nu ska jag gå och fortsätta sova.