Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Man undrar ju ibland hur mycket snor det finns i ens eget huvud när man är förkyld, men hur mycket snor kan det finnas i ett barnhuvud? Ett som till råga på allt är ganska litet! Sanslöst. Vi hoppas han kan gå till fsk i morgon för det kommer en specialpedagog som ska studera D och gruppen i morgon och på onsdag, och vi har redan bokat om en gång.

Hoppas alla har en lugn och skön helg! Här blir det en vuxeneftermiddag med besök på bokrean  och sen nåt fik medan D är hos farmor. Åh, vad jag gillar att bo nära... 

• Mrs Firren

Jemema - Vi har kört PoPs skaloverall i två säsonger. Älskar den! Nu när D är större kör vi tvådelat, men innan dess har det varit det bästa klädesplagg vi haft. Där vi bodde förut tyckte jag "alla" hade PoPs skaloveraller på småttingar och halvstora barn.

• Mrs Firren

Älgen - Den här t.ex. http://www.polarnopyret.se/Admin-Pages/Enova/Produktvisning/?productidentifier=60141158&colorid=2504629&sectionid=clothes&subsectionid=outdoors

Hoppas länken funkar, gå annars in på polarnopyret.se, välj sedan Våra kläder och Ytterplagg så kommer en skaloverall upp ganska direkt.

Så här skriver de om plagget: "Vind- och vattentät skaloverall med tejpade sömmar. Extra slitstarkt material som andas. Avtagbar luva som går att justera bak för en bättre passform. Ett blixtlås fram med skydd högst upp för att skydda kind och haka mot skav. Innerfoder i ljusgrått. Midjan kan regleras med hjälp av en dragsko på insidan. Formad innerbenssöm för att minska slitage. Knappar till elastisk hälla under foten. Förböjda ärmar och knän för ökad rörlighet. Reglerbar vid ärmslut. Två fickor med blixtlås fram på bröstet. Reflexer med 360 graders synlighet. " 

• Mrs Firren

Jag har också bara köpt dom på rea, för typ samma pris som Somnat. Definitivt värt det.

• Mrs Firren

PW - Har hört från fler att Didrikssons fleeceade galon är bra. Vi köpte ett vanligt på ICA Maxi bara för att testa, men det läckte i rumpan av inte alltför mycket utelek, på is dessutom. Skrutt.

• Mrs Firren
    Piggley Wink skrev 2012-03-02 15:26:49 följande:
    Firren: I tygaffären finns lappar man klistrar på regnkläder så de blir täta igen, funkar super!
    Men åh! Då ska jag införskaffa såna. Tack för tipset!
  • Mrs Firren

Kasperina - Rackarns. Men det kanske funkar bättre att simma i vattenpölar med än att åka nedför isrännor. Kanske.

• Mrs Firren

Vi har ju alltid haft en sparris som ärvt Mr Fs gener. David som är drygt 3 år väger ca 14,5 kg och är 101 cm. Ibland kan jag få riktig ångest över att han är så mager och bara är skinn och ben. Men han äter som en häst och vi har mycket olja i maten och grädde och jag vet inte vad. Han har helt enkelt ärvt sin fars osannolika förbränning. Ingen på deras sida av släkten är överviktig eller har ens hull att ta i. Jag är definitivt inte van vid det men jag försöker tänka att det är bra att D ärvt de generna och inte mina.

Just nu är det stora dilemmat byxorna i 110 cl. De behövs i längd men D fyller inte ut dom på bredden. Så nu har jag en stor hög med brallor som jag måste sy in i midjan, trots att det är dragsko i dom. Jag antar att det bara är att vänja sig med tanke på sparrisbarnet.  

Måste bara säga att jag blir lite full i skratt när andra föräldrar, bl a här, ventilerat problematiken med alla veck hos sina barnbarn med hull (som småbarn ska ha!) och att det kan bli irritation i vecken och vad man ska göra åt det. D har f*n aldrig haft ett veck, ever. Inte ens under hakan. Alla är olika, som vi säger här hemma.  

• Mrs Firren

Inte barnbarn ju... Bara barn ska det stå.

• Mrs Firren

Cilla - Vi kör bara med mjukisbyxor och så måste de ha dragsko i midjan. Sprang på ett klädmärke (Nova Star) häromdagen där byxorna hade rejäl mudd upptill i midjan och i nedtill i benen, tänk mammabyxor för barn. Jag tror vi haft ettpar såna byxor förut men jag tror det kan vara läge att invester i ettpar till.

johlinn - Skönt ändå att läkaren säger att BMI:t är okej, trots spensligheten.

Apropå BMI så ska vi tillbaka för ny BVC-kontroll framåt sommaren eftersom D hade dippat på BMI:t senast på 3-årskontrollen. När vi vägde honom en månad senare var han tyngre men det är väl bra med en extra kontroll ändå, antar jag. 

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13