30+ med första barnet 1-3 år, del 13
Jo, så är det ju. Känns skönt när experterna bekräftar ens tankar.
Jo, så är det ju. Känns skönt när experterna bekräftar ens tankar.
johlinn - Åh, vad tradigt med försovning. Jag tycker hela dagen brukar bli knas sen. Inte det lättaste att få med ett barn lite snabbt till ffsk...
Blomsteröga - Nä, det kom egentligen inte fram något nytt efter mötet igår.
Pysslig - Poltergeist är en väldigt bra liknelse.
Barbabok - Vad vi har hört kan det finnas två orsaker till det lilla huvudomfånget: att det antingen skulle vara något fel hos antingen ägget eller spermien som D blev till av, att någon av oss skulle bära på en avvikelse. Det som talar mot detta är att de inte har hittat någon avvikelse i DNA:t som de undersökt, inget av de syndrom de undersökt har de fått DNA-träff på. Det andra alternativet skulle vara att det lilla huvudomfånget är något som uppstått under fostertiden, i själva utvecklingen. Undersökningarna talar tydligen för detta. Den teorin stärks också av att Ds huvud alltid varit litet, det är inget som har kommit efterhand, han har alltid legat på -3 på kurvan och han har aldrig haft någon dipp i tillväxten.
När vi träffade genetikern konstaterade han också att det som han kallade avvikelser (dysmorfa drag) hos D fanns hos Mr F också, vilket också skulle kunna stärka teorin om att bl.a.det lilla huvudet är ett genetiskt arv från hans fars sida. Mr F har litet huvud, 55 cm, medan man säger att det minsta "normala" måttet för vuxna män är 57 cm.
Om det nu rör sig om ett arv från Mr F så är det inte otroligt att nästa barn kommer ha samma avvikelse, vi räknar med det nästan. Det sköterskan kunde se på RUL var att bebisen verkade ha ett ovalt huvud ovanifrån sett, vilket kunde göra att när hon mätte tvärs över så kunde hon få ett falskt litet mått. Dvs att skallen framstod som liten fast den egentligen bara var skapt mer ovalt än vad som vanligt sker. Hon sa att skallformen kunde variera väldigt, en del har mer ovala medan andra har runda. Men som sagt, vi räknar med att nästa barn har samma avvikelser - samma lilla huvudomfång, samma långa armar, samma lilla haka, samma höga panna och vad det nu var mer som genetikerna lyfte fram som avvikelser. Träffen med genetikern var väldigt intressant men efteråt sa vi att det kändes som rena rama rasbiologin...
Igår kväll hade D sin första riktiga mardröm. Han har drömt mardrömmar förut men inte kunnat berätta vad som var felet när han vaknat gråtande, vi har abra antagit att det var mardrömmar. Men igår kom det fram att det var en mardröm som var otäck och som gjorde att han blev rädd. Det känns som ett stort steg för medvetandet med våra mått mätt. Men han kunde/ville inte berätta vad han hade drömt om, kanske nästa gång.
Ledsenheten gick över iaf när jag sa att mamma är här, det finns inget att vara rädd för.
Jag frågade för säkerhets skull också om han hade ont i örat eller i halsen eller magen, men "nä" det var inte problemet.
Sen somnade han om på fem röda. Och sov hela natten. *viskar* Jag fick väcka honom 6.30.
Vi misstänker att D fått sina första nässelutslag nu tre dagar i rad, på benen. Bara lite och han verkar inte lida av det nåt speciellt, bara när man rör vid utslagen. Vi kan inte på rak arm komma på någon orsak så vi håller utkik och testar lite förändringar fr o m i morgon. Vet ju att många av er andra har barn som får/fått det. Är det något speciellt vi ska tänka på?
Skönt att höra att det är några fler som inte fixar fläckar. Vi har haft turen att D inte har fläckat ner så himla mycket och de fläckar som tas om hand fixar Mr F. Fläckar är en grej jag inte lägger ner energi på helt enkelt. Jag säger som Blomsteröga: Jag är inte så huslig av mej.
Här har vi oxå en blöjkille, nyss fyllda tre. Ganska ointresserad av potta även om han sitter där ibland. Vi frågar om han vill sitta men oftast inte. Vi tjatar inte utan räknar med att intresset dyker upp framöver. Jag vet då inga femåringar som går i blöja. Vi bytte på skötbord (bajsblöjor) tills i somras när vi flyttade. Då var han på gränsen till för lång och höll på att glida av med rumpan. Nu byter vi (b-blöjor) liggande på golvet på en handduk. Eftersom vi har alla attiraljerna på golvnivå hämtar D grejerna själv ibland eller om vi ber honom. Vi tycker allt flyter smidigt.
Ellan - Bajsblöjor... Jag var bara för lat för att skriva ut hela ordet.
Jag är så glad! Insåg i morse att D babblade i tvåords- och nån enstaka treordsmening! Det är wow-faktor här i huset.
Både Mr F och min mamma har sagt i veckan att han babblar så mycket men jag har liksom inte tänkt på det eftersom jag hör det hela tiden, men i morse var det så tydligt. Jättejättekul!
Hoppas alla har en fantastisk helg! Här är en strålande dag med sol, massor av snö och goa -15. Resten av familjen är redan ute.
Och jag förstår genast varför jag inte gillade den nya VV-kollektionen. Jag gillar ju inte lakrits alls.