Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Vi har precis tagit fram vårens skor till D. Ettpar Goretex kängor med lite högre skaft. Har ett par gympadojs-varianter också med Goretext till när det blir riktig vår. Än så länge är vi supernöjda med kängorna. Lite halleluljakänning. Och jag som tycker Ds stl 28 är stort. Tja, alla är olika, som vi säger i den här familjen.

• Mrs Firren

Galia - Superbra skor, verkligen ett bra köp! Vi har kört på såna sandaler med tåskydd alla somrar och kommer göra samma i år.  

• Mrs Firren

Hallelulja för våren, säger jag. Idag hade Ds avdelning varit ute hela dagen, från kl 9 och de var fortfarande ute när jag hämtade honom halv fyra. Det lät som en toppendag när en av pedagogerna berättade allt D hade haft för sig. Och så har han fått en kompis! Det är helt underbart att höra hur de leker ihop. Det är tydligen också ett barn som inte pratar nåt så de har just den där tysta kommunikationen som de flesta barn har så svårt för. Jag är bara glad, glad, glad för Davids skull.

• Mrs Firren

Vi märker också allt, antingen med penna eller att jag syr fast lapparna. Funkar bra och vi har inte förlorat nåt än peppar peppar.

• Mrs Firren

Cilla - Du har redan fått alla råd för öronen. Kör ni penicillinet i spruta eller doseringskopp? Vi körde kopp senaste omgången och fick det mycket lugnare eftersom D fattar att medicinen måste tas för att bli frisk. Han höll själv i koppen (pytteliten) och tog dosen i två omgångar. Kändes jätteskönt att slippa tvånget.

• Mrs Firren

Blomster - Spel är väl jättebra! Eller pyssel typ pärlor. Jag är värdelös på pyssel men jag tycker det är en bra grej.

• Mrs Firren

Jag har faktiskt bunkrat lusmedel, ifall att... Då kan vi köra en omgång på hela familjen samma kväll ifall det skulle dyka upp några uslingar. Har inte sett nån lus-lapp hittills på fsk så jag hoppas att det inte är så vanligt. Annars är mask i magen det absolut värsta jag vet i parasitväg så det vill jag för mitt liv inte ha in i huset.

Blomster - Det finns inga utegrejer han behöver? Jag tänker fiskespö kanske eller nåt annat man kan sysselsätta sig med ute.   

• Mrs Firren

Gladhanna - Nu finns det flera olika varianter av lusmedel. Jag har sett minst ettpar sorter av den varianten som kväver lössen och som de inte blir resistenta emot. Det är såna varianter jag har köpt. Senast jag kollade fanns det dessutom lusmedel som man kan använda i förebyggande syfte, ja hela poängen med den produkten är att den ska användas i förebyggande syfte. Det låter kanon tycker jag. Skulle D få löss kommer vi defintivt köra en kur på hela familjen samtidigt.

• Mrs Firren

Gladhanna - Konstigt. Jag har sett just de här medlen på flera olika Apotek här i krokarna.

• Mrs Firren

Gladhanna - Jo, det finns ju absolut risk för resistenta löss om man bara använder de kemiska produkterna hela, hela tiden. Men de här nya produkterna verkar mekaniskt och är baserade på silikon eller olja. De kemiska produkterna innehåller bekämpningsmedel som förgiftar lössen, därav risken för resistens. De här nya kväver lössen och kan inte skapa resistens.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13