Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

asap och Blomster - De höll sig vakna iaf? Jag tycker det är väldigt ofta när jag hämtat D på förskolan med cykel som jag fått skärmen på hans hjälm i ryggen när han somnat. Det tar inte ens fem minuter hem men han hinner nicka till ändå. Kanske ännu mer otroligt att han brukar nästansomna när jag hämtar honom med bil senaste två veckorna. Det tar inte ens tre minuter hem... Sen protesterar han vilt när vi måste kliva ur bilen - han vill hellre fortsätta åka. Tror jag det!

• Mrs Firren

Galia - Ja, det måste vara superhäftigt att få hänga med på cykeln för första gången. Jag förstår att V pratat om det massor.

Vilket får mig att tänka på en halvtraumatisk grej som hände i söndags och som D fortfarande pratar om varje dag. En fågel flög in i en ruta i vardagsrummet. Han hörde bara smällen men jag såg fågeln flyga iväg igen. Och det där har vi pratat om massor, massor. Han beskriver hur det sa pang i fönstret, att fågel fick ont i huvudet men att vi sen såg samma fågel på gräsmattan där den åt en mask. Väldigt upprörande upplevelse.  

• Mrs Firren

Galia - Jag förstår precis vad du menar med att det ju egentligen är vi vuxna som ställer ledande frågor och på ett sätt ger barnen orden. Det är ju så det funkar i början. Vi gör fortfarande så med D eftersom han inte kommit jättelångt i sitt berättande. Sen är det bara att hålla med och bekräfta det som kommer ut, precis som du säger, vare sig man förstår eller inte.

• Mrs Firren

Gladhanna - Har hört om den fasen även om den känns långt borta just nu. Ibland kan jag faktiskt uppskatta att D inte babblar konstant, men det får man väl nästan inte säga... Oskyldig

• Mrs Firren

Jemema - Det är mycket möjligt, vi vet att D har stort sömnbehov. Just nu kör vi varianten att han ofta sover på dagen på helgen, på så sätt pallar han veckorna utan att sova på dagen. Men jag tror även han brås på sin far som också har förmågan att somna överallt - bil, buss, tåg, flyg, powernap sittande i soffan osv. Båda har lätt för att slappna av och koppla bort allt så att de nickar till. Det är en förmåga jag är mycket avundsjuk på.

Har även pratat med flera kompisar som har barn i ungefär samma ålder och flera av dem intygade att barnen sover mer nu på våren/sommaren och vi drog slutsatsen att det beror på att de håller igång mer. De är ute mycket mer och röjer mera, både på förskolan och hemma. I vår familj är vi t.ex. utomhus i 10-12 h med D när vädret är schysst, från morgon till kväll mao. Det suger ju musten ur vem som helst. I morse var han ute kl 07.08 och hoppade studsmatta.

• Mrs Firren

Jemema - Han somnar oftast vid 19-19.30 och vaknar vid 6-6.30, så oftast ungefär 11 h per natt. Ibland nån halvtimme mindre, ibland nån halvtimme mer.

Sover han sen på dagen också så kan det bli ytterligare 1-1½ h, längre om han är sjuk. Igår var han hemma från fsk med förkylning och sov nästan 3 h mitt på dagen, och somnade sen i vanlig tid på kvällen. 

Det kan ju vara så att han bråd på mig när det gäller sömnbehovet, jag sover gärna 8-9 h per natt. 

• Mrs Firren

PW - Ha ha, inte alltid så praktiskt mao.

Mr F sitter f ö bredvid i soffan nu powernappar sen tio min tillbaka.  

• Mrs Firren

Chiqita - Jag hänger kvar här eftersom D ju fortfarande är 3 år, han är ju inte 4 än. Det är min tolkning.

• Mrs Firren

Läser det ni skriver om nappar för jag misstänker att vi hamnar i den "diskussionen" framöver, lillasyster verkar hittills ha ett jäkla sugbehov och häromnatten nådde jag min gräns och tryckte in en napp i munnen på henne, då blev det lugnt. David tog aldrig napp trots att vi försökte flera, flera gånger.

Måste bara sticka in huvudet och säga att vi fick besked från fsk att i fredags om att vi blivit beviljade en resurs på halvtid till David. Nu vet jag inte om det är halvtid på den 25 h/v som han kommer gå under föräldraledigheten eller om det är halvtid på den heltiden han gått fram till nu. Förmodligen det sistnämnda. Hoppas jag. Vi får se i augusti, nu har vi semester och förskolan har stängt. 

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13