• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • emhu
    Nube skrev 2018-09-29 09:55:09 följande:

Det blir en helt ny behandling..sist fick vi ut 4 ägg (om jag kommer ihåg rätt ) och 3 befruktades men bara 1 som överlevde och blev dottern :) Hade så klart haft skönt att ha nåt i frysen men det hade nog varit för mycket att begära med mitt amh :/

Då är det bara att samla krafter och köra på :) jag har fått för mig att man kanske inte blir lika uppslukad av ivf'andet när man redan har en liten. Så den här gången kommer det säkert kännas enklare :)
  • Nube
    emhu skrev 2018-09-29 12:18:16 följande:

Då är det bara att samla krafter och köra på :) jag har fått för mig att man kanske inte blir lika uppslukad av ivf'andet när man redan har en liten. Så den här gången kommer det säkert kännas enklare :)

Ja, jag hoppas det! Och det känns kanske inte lika tungt när man redan har ett barn. Men ju mer jag tänker på ett til barn desto mer vill jag ha ett :) Men idag fick jag tillbaka mensen igen, var jätteförvånad imorse. Tänk om vi skulle kunna lyckas bli gravida själva!

Men snart är det väl bebisdags för dig? :)
  • Nube
    Percafluviatilis skrev 2018-09-28 23:41:10 följande:

Tyvärr funkade det inte för oss denna gången heller :( Tredje återföring, 3e och 4e embryot. Vi har tre frysta och en behandling kvar. Känner att vi måste undersöka mitt immunförsvar och livmoder nu..

Vad tråkigt :( Hoppas ni kan få bra hjälp i fortsättningen om ni ska undersöka immunförsvaret. Önskar er all lycka till!
  • emhu
    Nube skrev 2018-09-30 21:09:44 följande:

Ja, jag hoppas det! Och det känns kanske inte lika tungt när man redan har ett barn. Men ju mer jag tänker på ett til barn desto mer vill jag ha ett :) Men idag fick jag tillbaka mensen igen, var jätteförvånad imorse. Tänk om vi skulle kunna lyckas bli gravida själva!

Men snart är det väl bebisdags för dig? :)

Jag har läst om många som har fått tillbaka ägglossningar att efter graviditet och amning. Som om kroppen helt plötsligt "fattar" vad den ska göra. Passa på att försöka nu...om ni får tid över ;)

Ingen bebis än så länge...BF+10 idag och jag vill bara lägga mig ner och gråta. Har aldrig känt mig så maktlös någonsin.
  • Hontmail

Har ni nån erfarenhet av skiftande AMH? Mitt mättes till 0.45 för ett år sen och nu är det 0.9?

Detta uppdagades eftersom min nuvarande man bara har 7miljoner spermier per ml.

• Frazze
    Hontmail skrev 2018-10-01 17:59:54 följande:

Har ni nån erfarenhet av skiftande AMH? Mitt mättes till 0.45 för ett år sen och nu är det 0.9?

Detta uppdagades eftersom min nuvarande man bara har 7miljoner spermier per ml.

Ja jag hade 0.2 första mätningen och 0.5 andra mätningen. Nu är det nog helt omätbart tyvärr! Men min man när de nu mätte det hade tydligen otroligt bra mängd spermier för en 46 åring då! De sa att han hade en mängd som en frisk 25 åring. Har papper på det någonstans. Men vad gör det när man fan inte har några ägg kvar själv Se till att du får letrozol att testa först innan de kör ivf på dig. Ja nu vet jag ju inte din historia då, men vi kunde säkert haft 2 barn nu om jag fått letrozol direkt istället för ivf.
  • Hontmail
    Frazze skrev 2018-10-01 21:27:22 följande:

Ja jag hade 0.2 första mätningen och 0.5 andra mätningen. Nu är det nog helt omätbart tyvärr! Men min man när de nu mätte det hade tydligen otroligt bra mängd spermier för en 46 åring då! De sa att han hade en mängd som en frisk 25 åring. Har papper på det någonstans. Men vad gör det när man fan inte har några ägg kvar själv Se till att du får letrozol att testa först innan de kör ivf på dig. Ja nu vet jag ju inte din historia då, men vi kunde säkert haft 2 barn nu om jag fått letrozol direkt istället för ivf.

Ok. Tack! Då är det helt normalt att det går upp och ner. Jag kan inte få barn med min man för han är infertil. Han har 7miljoner spermier per ml och det ska vara minst 20miljoner per ml för att en man ska kunna göra en kvinna gravid. Normalt är 40-150miljoner per mil. Vi har gjort ivfer men embryona dör som blastocyster? Vi ska till Riga och göra spermifragmenteringstest innan vi bestämmer hur vi går vidare.
  • Frazze
    Hontmail skrev 2018-10-02 15:02:48 följande:

Ok. Tack! Då är det helt normalt att det går upp och ner. Jag kan inte få barn med min man för han är infertil. Han har 7miljoner spermier per ml och det ska vara minst 20miljoner per ml för att en man ska kunna göra en kvinna gravid. Normalt är 40-150miljoner per mil. Vi har gjort ivfer men embryona dör som blastocyster? Vi ska till Riga och göra spermifragmenteringstest innan vi bestämmer hur vi går vidare.

Aj då så tråkigt! Jag trodde att så länge det fanns spermier så kunde det ske. Min man tog genom våra ivfer zink och C vitamin samt folsyra och varje gång han fick lämna in så hade antalet stigit. Det ska även finnas en särskild vitamin man kan köpa för fertiliteten (som är svindyr) men kanske värd att prova. Det tar ju dock 3-6 månader innan något händer på drn fronten då. Men zink, c och folsyra ka han ju börja med direkt. Och selen är bra för cellbildning. Man gör väl ändå allt för att försöka att det ska bli bättre? Önskar er stort lycla till! Kan ta reda på vad de andra vitaminerna heter om du vill. Finns både till män och kvinnor. En som håller på med ivf etc har blivit rekomenderad dessa! Kram
  • Hontmail
    Frazze skrev 2018-10-02 15:25:45 följande:

Aj då så tråkigt! Jag trodde att så länge det fanns spermier så kunde det ske. Min man tog genom våra ivfer zink och C vitamin samt folsyra och varje gång han fick lämna in så hade antalet stigit. Det ska även finnas en särskild vitamin man kan köpa för fertiliteten (som är svindyr) men kanske värd att prova. Det tar ju dock 3-6 månader innan något händer på drn fronten då. Men zink, c och folsyra ka han ju börja med direkt. Och selen är bra för cellbildning. Man gör väl ändå allt för att försöka att det ska bli bättre? Önskar er stort lycla till! Kan ta reda på vad de andra vitaminerna heter om du vill. Finns både till män och kvinnor. En som håller på med ivf etc har blivit rekomenderad dessa! Kram

Åååh va du gör mig glad! <3 En läkare på ivf kliniken i Falun har skrivit ut C och D vitamin, Folsyra och Zink till min man och sen ska han lämna prov om en månad och sen om en månad igen för att se om antalet stigit inför nästa ivf. Så himla kul att höra från dig att det funkat för din man! Hur mycket steg antalet per gång? Kram!
  • Frazze
    Hontmail skrev 2018-10-02 15:37:28 följande:

Åååh va du gör mig glad! <3 En läkare på ivf kliniken i Falun har skrivit ut C och D vitamin, Folsyra och Zink till min man och sen ska han lämna prov om en månad och sen om en månad igen för att se om antalet stigit inför nästa ivf. Så himla kul att höra från dig att det funkat för din man! Hur mycket steg antalet per gång? Kram!

Jac ska kolla i mina papper hur det ser ut
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH