• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Percafluviatilis
    Luradggr2 skrev 2018-09-04 20:43:12 följande:

Ja det brukar man testa cykeldag 3. Men nu får du ju ut ägg oavsett så frågan är ju vad det gör till eller från med en siffra på pappret? Kan ju iof var bra att veta vad som är högst... fsh eller lh när läkaren ska välja stimulering. Har du testat både rent fsh (Gonal, Fostimon, Bemfola osv) eller lh ihop med fsh (Menopur)?

Tack för svar! Jo, jag vet och det känns lugnande (även om vi bara fick ut två som dog sista försöket i våras) men jag tänker att fsh-värdet kan visa på ifall jag är på väg mot klimakteriet. Försöker stilla oron med att tänka att de borde testat fsh om det vore så att de misstänkte detta (för då får man väl lindrande medicinering om det är predator?)

Jag har testat Gonal f (gav bäst resultat) samt Menopur (dåligt resultat). Denna gången får jag Gonal-f i hög dos med ett tillägg av lite menopur.

Min mens är regelbunden men jag har väldigt torra slemhinnor (både ögon och underliv) samt har de senaste åren fått kliande utslag som blir värre och värre. Därför min oro att vara på väg in i klimakteriet.. Blev bara så paff när jag såg att de inte kollat fsh under utredningen för ett år sen..
  • Luradggr2
    Percafluviatilis skrev 2018-09-04 21:36:53 följande:

Tack för svar! Jo, jag vet och det känns lugnande (även om vi bara fick ut två som dog sista försöket i våras) men jag tänker att fsh-värdet kan visa på ifall jag är på väg mot klimakteriet. Försöker stilla oron med att tänka att de borde testat fsh om det vore så att de misstänkte detta (för då får man väl lindrande medicinering om det är predator?)

Jag har testat Gonal f (gav bäst resultat) samt Menopur (dåligt resultat). Denna gången får jag Gonal-f i hög dos med ett tillägg av lite menopur.

Min mens är regelbunden men jag har väldigt torra slemhinnor (både ögon och underliv) samt har de senaste åren fått kliande utslag som blir värre och värre. Därför min oro att vara på väg in i klimakteriet.. Blev bara så paff när jag såg att de inte kollat fsh under utredningen för ett år sen..

Du kan ju be om ett fsh prov på cykel dag 3.

Det måste inte vara så att ditt fsh är högt bara för att ditt AMH är lågt. Jag har lägre AMH än dig och har normalt (bra) FSH.

Jag har varit nedreglerad i många månader med Synarela (klimateriet från helvetet, kan inte jämföras med 2-3v nedreglering för det är bara en gradvis sänkning av östrogenet, riktiga helvetet börjar efter de första veckorna) och slemhinnorna är inte bara torra då, de blir sköra, det blöder vid sex utan glidmedel, slemhinnorna är tunna som papper. Det svider när man kissar utan att man har svamp osv. blodningsrubbningar, levrat blod i mensen, pms liknande symptom när som i cykeln, vallningar (OBS gonal, Menopur osv kan ge vallningar när man tar sprutor som biverkan).

Jag tror inte du är i klimakteriet men kolla upp om du känner dig orolig.
  • Percafluviatilis
    Luradggr2 skrev 2018-09-04 23:13:38 följande:

Du kan ju be om ett fsh prov på cykel dag 3.

Det måste inte vara så att ditt fsh är högt bara för att ditt AMH är lågt. Jag har lägre AMH än dig och har normalt (bra) FSH.

Jag har varit nedreglerad i många månader med Synarela (klimateriet från helvetet, kan inte jämföras med 2-3v nedreglering för det är bara en gradvis sänkning av östrogenet, riktiga helvetet börjar efter de första veckorna) och slemhinnorna är inte bara torra då, de blir sköra, det blöder vid sex utan glidmedel, slemhinnorna är tunna som papper. Det svider när man kissar utan att man har svamp osv. blodningsrubbningar, levrat blod i mensen, pms liknande symptom när som i cykeln, vallningar (OBS gonal, Menopur osv kan ge vallningar när man tar sprutor som biverkan).

Jag tror inte du är i klimakteriet men kolla upp om du känner dig orolig.

Nej, jag vet. Det är mer mina andra "symtom" som oroar mig. Jag har sköra slemhinnor, blöder ofta vid sex. Tycker kroppen har ändrats de senaste två åren på något sätt. Pmssymtom har jag tidigare alltid haft en vecka innan mens men nu kommer de snarare när mensen kommit. Det tror jag dock kan vara någon slags betingad besvikelsegrej efter att vi började försöka skaffa barn... Jag ska fråga om det idag så får vi se vad de säger.
  • Luradggr2
    Percafluviatilis skrev 2018-09-05 06:30:34 följande:

Nej, jag vet. Det är mer mina andra "symtom" som oroar mig. Jag har sköra slemhinnor, blöder ofta vid sex. Tycker kroppen har ändrats de senaste två åren på något sätt. Pmssymtom har jag tidigare alltid haft en vecka innan mens men nu kommer de snarare när mensen kommit. Det tror jag dock kan vara någon slags betingad besvikelsegrej efter att vi började försöka skaffa barn... Jag ska fråga om det idag så får vi se vad de säger.

Hoppas det gick bra för dig idag och du fick svar på dina funderingar! PS har du testar Bostonmetoden? Funkade bäst på mig.
  • Percafluviatilis
    Luradggr2 skrev 2018-09-05 16:20:39 följande:

Hoppas det gick bra för dig idag och du fick svar på dina funderingar! PS har du testar Bostonmetoden? Funkade bäst på mig.

Jag fick svar. De hade tagit fsh för drygt två år sen vid besök för andra besvär och det var normalt. Hon sa också att läkarna har koll på mig och skulle det vara något på g skulle de säga till. Funkar det dåligt denna gång så sa hon att jag säkert kan få kolla fsh men hon tyckte inte jag skulle oroa mig.

Hur funkar boston-metoden?

Vid ivf 1 gjorde vi korta protokollet med gonal-f. Fick ut 4 ägg varav 3 mogna, ett kom till mig och ett frystes som blasto.

Ivf 2 gjordes på samma sätt som första men med högre dos. Gav 3 ägg varav jag fick ett och två frystes.

Ivf 3 gjordes långa protokollet med suprecur-spray och menopur. I slutet lades gonal-f till. Gav endast 2 ägg, båda dåliga, inget tillbaka.

Denna gången får jag gonal-f 375 ie och Menopur 75 ie samt orgalutran from dag 5. Korta protokollet.

Vilka har du gjort? Och hur många?
  • IdaBJ

Hej,

Jag kan äntligen berätta en framgångshistoria! Jag skrev tidigare i tråden om mina dåliga hormonvärden och många misslyckade ivf-behandlingar. Nu har vi äntligen fått ett plus efter 7 IVF, och det är tvillingar som beräknas komma i början på nästa år ????. Det kan gå vägen även efter många försök så sluta inte att kämpa!!

• Percafluviatilis

Jag var på VUL igår och de kunde se 6 blåsor att räkna med! Ägguttag blir på torsdag. Hoppas på att få ut åtminstone ett fint ägg.

• Nube
    Percafluviatilis skrev 2018-09-10 06:34:43 följande:

Jag var på VUL igår och de kunde se 6 blåsor att räkna med! Ägguttag blir på torsdag. Hoppas på att få ut åtminstone ett fint ägg.

Vad fint! Hur har det gått?
  • Nube
    IdaBJ skrev 2018-09-09 21:54:56 följande:

Hej,

Jag kan äntligen berätta en framgångshistoria! Jag skrev tidigare i tråden om mina dåliga hormonvärden och många misslyckade ivf-behandlingar. Nu har vi äntligen fått ett plus efter 7 IVF, och det är tvillingar som beräknas komma i början på nästa år ????. Det kan gå vägen även efter många försök så sluta inte att kämpa!!

Stort stort grattis! Vilken lycka efter så många försök <3 Hur mår du?
  • Percafluviatilis
    Nube skrev 2018-09-21 17:38:29 följande:

Vad fint! Hur har det gått?

Vi fick ut fem ägg (rekord) men tyvärr kunde bara två befruktas. Är lite fundersam då vi haft bra befruktningsgrad de två första försöken (60% och 100 %) hos privat klinik och via landsting har vi haft väldigt dålig (0% och 40%). Oavsett såg de två fina ut på dag två så vi fick tillbaka båda. Ruvardag 6 idag och brösten ömmat knappt längre. Vet att lutinus har ett finger med i spelet men känner inte så mycket hopp tyvärr.
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH