• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Aylina88
    larssonc skrev 2018-11-29 21:27:46 följande:

Tack så mycket :) eftersom jag har så mycket mellanblödningar föreslog jag det för min läkare. Sa att det nog kunde hjälpa mig att få tjockare slemhinna så ett ägg kan fästa. Han sa ok och skrev recept!

Gick du privat eller?
  • emhu
    Aylina88 skrev 2018-12-03 00:16:04 följande:

Vad gjorde du för att lyckas bli gravid <3

Jag vet inte faktiskt. Jag har lyckats bli gravid två gånger och bägge gångerna har varit inför att vi skulle få hjälp med IVF första gången och äggdonation andra gången. Det är precis som att jag slappnar av när jag vet att vi ska få hjälp och då bara fungerar det.

Men jag äter omega3, d-vitamin, k-vitamin och b-vitamin, vet inte om det hjälper till på traven eller inte.
  • Sessan2016

Hej tjejer, har följt den här tråden och läste nästan hela från början till slut för några år sedan. Utan att ha pratat med någon känns det nästan som att jag känner några av er :) Exempelvis Frazze som jag med spänning följde genom tråden. Grattis till sonen :)
    Har själv en solskenshostoria att dela för er som fortsätter kämpa.
    Fick reda på att jag hade lågt AMH 0,28 för ganska precis 4 år sedan. Jag av 32 år och vi hade försökt få barn i ungefär ett halvår när min gynekolog föreslog en fertilitetsutredning som visade lågt amh och normala prover hos mannen. Gynekologen nämnde direkt att det kunde bli tal om äggdonation för vår del och redan där såddes nog fröet även om jag var fast besluten om att jag ville göra ivf. Jag grät mig igenom julen men bestämde mig sedan för att vi skulle få barn på ett eller annat sätt och det gjorde att jag alltid höll hoppet uppe och vid varje misslyckande planerade jag för nästa steg.
    Vi blev godkända för ivf och påbörjade behandling under våren därefter. Vi gjorde sammanlagt 8 ivf:er under drygt ett år med varierande resultat men vi fick aldrig se något plus. Den näst sista behandlingen slutade med att alla embryon dog och den sista med att man ej såg några äggblåsor över huvud taget. Detta resulterade i att vi blev fast beslutna om att äggdonation va rätt för oss. Vi ville ha en familj och efter resan vi redan gjort struntade jag helt i genitiken. Kön i Sverige va för lång för oss så vi beslutade att åka till St Petersburg som vår gynekolog tipsat om. Från första samtalet med kliniken tills att ett embryo var insatt tog det 3 månader trots att sommaren kom emellan. 9 månader senare föddes vår dotter, vi lyckades alltså på första försöket och kunde inte vara mer nöjda med kliniken. De har ett fantastiskt bemötande och är oerhört professionella.
    Det va min första solskenshistoria :) den andra va när jag 8 månader efter dotterns födelse insåg att min mens va sen och tog ett gravtest som visade plus. Helt spontant! Dröm om min förvåning, jag som fått höra att jag i princip inte kunde bli gravid. Graviditeten gick som den skulle och nu sitter jag här med två barn inom loppet av 2 år. Trodde aldrig jag själv skulle få skriva nåt liknande när jag först började läsa i tråden men med det sagt vill jag bara önska alla andra lycka till! Ge inte upp, allt är tydligen möjligt!

• larssonc
    Aylina88 skrev 2018-12-03 00:57:31 följande:

Gick du privat eller?

Ja jag har gått privat :)
  • larssonc
    Sessan2016 skrev 2018-12-03 16:37:30 följande:

Hej tjejer, har följt den här tråden och läste nästan hela från början till slut för några år sedan. Utan att ha pratat med någon känns det nästan som att jag känner några av er :) Exempelvis Frazze som jag med spänning följde genom tråden. Grattis till sonen :)

Har själv en solskenshostoria att dela för er som fortsätter kämpa.

Fick reda på att jag hade lågt AMH 0,28 för ganska precis 4 år sedan. Jag av 32 år och vi hade försökt få barn i ungefär ett halvår när min gynekolog föreslog en fertilitetsutredning som visade lågt amh och normala prover hos mannen. Gynekologen nämnde direkt att det kunde bli tal om äggdonation för vår del och redan där såddes nog fröet även om jag var fast besluten om att jag ville göra ivf. Jag grät mig igenom julen men bestämde mig sedan för att vi skulle få barn på ett eller annat sätt och det gjorde att jag alltid höll hoppet uppe och vid varje misslyckande planerade jag för nästa steg.

Vi blev godkända för ivf och påbörjade behandling under våren därefter. Vi gjorde sammanlagt 8 ivf:er under drygt ett år med varierande resultat men vi fick aldrig se något plus. Den näst sista behandlingen slutade med att alla embryon dog och den sista med att man ej såg några äggblåsor över huvud taget. Detta resulterade i att vi blev fast beslutna om att äggdonation va rätt för oss. Vi ville ha en familj och efter resan vi redan gjort struntade jag helt i genitiken. Kön i Sverige va för lång för oss så vi beslutade att åka till St Petersburg som vår gynekolog tipsat om. Från första samtalet med kliniken tills att ett embryo var insatt tog det 3 månader trots att sommaren kom emellan. 9 månader senare föddes vår dotter, vi lyckades alltså på första försöket och kunde inte vara mer nöjda med kliniken. De har ett fantastiskt bemötande och är oerhört professionella.

Det va min första solskenshistoria :) den andra va när jag 8 månader efter dotterns födelse insåg att min mens va sen och tog ett gravtest som visade plus. Helt spontant! Dröm om min förvåning, jag som fått höra att jag i princip inte kunde bli gravid. Graviditeten gick som den skulle och nu sitter jag här med två barn inom loppet av 2 år. Trodde aldrig jag själv skulle få skriva nåt liknande när jag först började läsa i tråden men med det sagt vill jag bara önska alla andra lycka till! Ge inte upp, allt är tydligen möjligt!

Vilken underbar historia! Stort grattis till dina två mirakelbarn! Jag har en liknande historia. Har ett amh på 0,3, fick beskedet för 2 år sen. Blev nekad ivf så vi bestämde oss för att försöka själva. Läkaren sa att vi inte skulle hoppas på för mycket och att jag mest troligt aldrig skulle bli gravid naturligt. Jag kikade därför samtidigt på adoption. Vi fick lutinus utskrivet av vår läkare och ca 4 månader senare väntade jag sonen. Han föddes i mars detta året.

Vi ville gärna ha ett syskon till vår son. Pratade med läkaren som sa att vi nog inte får ett till mirakel men att vi kan alltid försöka. Fick lutinus igen utskrivet. Ägglossningen efter jag var där blev jag gravid. Är nu i v och har bf i augusti om allt går vägen!

Kroppen är fantastisk ibland!
  • nypan78
    larssonc skrev 2018-12-03 18:28:14 följande:

Vilken underbar historia! Stort grattis till dina två mirakelbarn! Jag har en liknande historia. Har ett amh på 0,3, fick beskedet för 2 år sen. Blev nekad ivf så vi bestämde oss för att försöka själva. Läkaren sa att vi inte skulle hoppas på för mycket och att jag mest troligt aldrig skulle bli gravid naturligt. Jag kikade därför samtidigt på adoption. Vi fick lutinus utskrivet av vår läkare och ca 4 månader senare väntade jag sonen. Han föddes i mars detta året.

Vi ville gärna ha ett syskon till vår son. Pratade med läkaren som sa att vi nog inte får ett till mirakel men att vi kan alltid försöka. Fick lutinus igen utskrivet. Ägglossningen efter jag var där blev jag gravid. Är nu i v och har bf i augusti om allt går vägen!

Kroppen är fantastisk ibland!

Varför funkar det med lutinus? Lite stöd med.progesteron bara hjälpte?
  • sofiaaaaaa

[quote=79259419][quote-nick]larssonc skrev 2018-12-03 18:28:14 följande:[/quote-nick]Vilken underbar historia! Stort grattis till dina två mirakelbarn! Jag har en liknande historia. Har ett amh på 0,3, fick beskedet för 2 år sen. Blev nekad ivf så vi bestämde oss för att försöka själva. Läkaren sa att vi inte skulle hoppas på för mycket och att jag mest troligt aldrig skulle bli gravid naturligt. Jag kikade därför samtidigt på adoption. Vi fick lutinus utskrivet av vår läkare och ca 4 månader senare väntade jag sonen. Han föddes i mars detta året.

Kroppen är fantastisk ibland![/

Otroligt! Stort grattis! Blir så nyfiken. Men när exakt efter ägglossning började du ta lutinus? Alltså på vilken dag i cykeln?

Någon som vet skillnad på Lutinus och Utrogestan?

• Aylina88
    larssonc skrev 2018-12-03 18:20:18 följande:

Ja jag har gått privat :)

Hur länge gick du på lutinus och till vilken vecka?
  • larssonc
    nypan78 skrev 2018-12-03 22:21:06 följande:

Varför funkar det med lutinus? Lite stöd med.progesteron bara hjälpte?

Jag vet faktiskt inte riktigt varför. Enligt Natural Cycles har jag regelbunden äl så jag tänkte att ägg egentlige inte var mitt problem. Jag är ung så läkaren trodde jag hade bra ägg. Däremot har jag mycket mellanblödningar så jag misstänkte att mitt problem var att jag aldrig fick någon tjock slemhinna så ägget kunde fästa. Så min tanke när jag bad om lutinus var att jag skulle bygga upp slemhinnan. Har provat progesterall också men det är för svagt, hjälper mig inte.

Lutinus tog bort mina mellanblödningar och har nu blivit gravid två gånger så tror Mellanblödningarna varit mitt största problem!
  • larssonc
    sofiaaaaaa skrev 2018-12-04 14:43:14 följande:

[quote=79259419][quote-nick]larssonc skrev 2018-12-03 18:28:14 följande:[/quote-nick]Vilken underbar historia! Stort grattis till dina två mirakelbarn! Jag har en liknande historia. Har ett amh på 0,3, fick beskedet för 2 år sen. Blev nekad ivf så vi bestämde oss för att försöka själva. Läkaren sa att vi inte skulle hoppas på för mycket och att jag mest troligt aldrig skulle bli gravid naturligt. Jag kikade därför samtidigt på adoption. Vi fick lutinus utskrivet av vår läkare och ca 4 månader senare väntade jag sonen. Han föddes i mars detta året.

Kroppen är fantastisk ibland![/

Otroligt! Stort grattis! Blir så nyfiken. Men när exakt efter ägglossning började du ta lutinus? Alltså på vilken dag i cykeln?

Någon som vet skillnad på Lutinus och Utrogestan?

Tack så mycket! :) Jag tog det två dagar efter äl sen fram till beräknad mens. Vid negativt test slutade jag och vid positivt test fortsätter jag att ta lutinus fram till v 12.
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH