• norgesessan

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Fy....

Alla föräldrar borde titta på den sista testfilmen, den svenska, som dom hade med i filmen...Man ser ju skillnaden solklart...

Vad bra att dom skaffade en bakåtvänd till dottern..

Men jag undrar vad för stol han satt i vid olyckan...Om han som femåring slyngades ur bältet, så kan det ju inte varit bälteshållare på den? Har så svårt för att se för mig det...Eller var det bara kudde? Har glömt.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Jag tror också att han satt fel i stolen...Kanske hade han armen över bältet/ bältet bak ryggen, eller satt framåtlutat.
    Är det så så är ju 5punkt säkrare.

Britax har/hade en framåtvänd stol med internbälten till 36 kg (specialstol). Finns en med väst också som jag inte vet namnet på..Var också en specialstol.

Jag tittade på nannyakuten där det handlade om 3 syskon..2 pojkar och en yngre flicka. Pojkarna tog loss bältet, och tog bröstbältet bak ryggen. Nannyn köpte skydd som satt på selen som gjorde att det inte gick att lyfta bältet över huvudet.
    Flickan fick en ny framåtvänd stol, den dom hade var för klen. (också framåtvänd). Slutade med att dom var lugna i bilen.

• norgesessan

Herregud!!
    Vet dom ens om att dom bara stirrar in i ryggen på baksätet vid den åldern?

Vad är det du inte vet om är bättre?

• norgesessan

Är det en bra bältesstol med bra bältesdragning över axeln så ska det nog mycket till för att dom ska kastas ur bältet..Men har inte stolen bältesdragning över axeln, eller väldigt dårligt, så sitter ju inte bältet precis vid axeln, men glider av vid en krock...Och då åker hela överkroppen fram, inte bara huvudet.

• norgesessan

Nej, den pojken satt i en ordentlig bältesstol...Men han var bara 3 år, hon som visade med dockan började med det jag skrev om innan, att dom kunde ta bältet bak ryggen.
    Att kana ut under bältet tycker jag låter konstigt, om inte barnet är litet..
    I Australien har dom ett eget spänne mellan benen på bältesstolar.

Det är som i Norge...Där rekomenderas framåtvända med internbälten framför bältesstol som stol nr. 2 eftersom barnen som vänds är för små för bältesstolar. Läste en fråga experten fråga på en norsk sida...Hon frågade om bältesstolar, och hon,eller experten kom in på användandet av den i sverige. Då skrev hon att i Sverige sitter barnen bakåtvänd längre, så när dom vänds sitter dom bra i en bältesstol.

Nu ska jag också lägga mig.

• norgesessan

Misery, barnet sitter mer fast, hur blir det då för nacken? Ennu hårdare påfrästning.

Rallybälterna är nog inte samma fästesystem/stramasystem som på bilbarnsstolar. I en rallybil blir det mycket mer rörelser än i en vanlig bil, så då är det ett måste (när biler rullar runt med mer), men som sagt, tvivlar starkt på att dom fungerar som på en bilstol.

Remmarna är säkert förinställda och fäst med "låsar" istället för att stramas...

Ingen som känner en som kan svara?

Det ovan är bara mina teorier.

• norgesessan

Lina, hade en autobaby 1, på den är jag säker på att det var en klistermärke på sidan...

• norgesessan

carseatlady, har du testat akta graco bältessolen med? Min kompis fick vända sin dotter igår (hon fyller 4 i dagarna tror jag) eftersom hon var den enda som kunde knäppa bältet, fast hon inte hade jacka på. Just nu har hon bara vänt den (och använder bilbältet självklart) och jag rådade henne att skaffa en bältesstol istället..

.Hon var i sverige idag, men tänkte inte på att hon kunde köpt en före hon kom hem (norsk). Hon såg dock en akta graco prinsessstol, och jag nämnte att jag inte var så förtjust i den, men föredrog Britax. Då nämnde hon adventure, och jag skrev upp fördelar och nackdelar...Nackdelen tycker jag att det inte är horn, sen kom jag ihåg dina fördelar...Mindre trångt, lättare..Hennes dotter har stor kroppsbyggnad (lång för sin ålder, och biffigare).

Fick jag det rätt?

• norgesessan

I vår bruksanvisning til kid+en står det att den kan användas i bakåtvänt säte. Men jag utgår att det handlar om barn som inte är för små..Det är ju fortfarande trepunktsbälte, blir ju inte som internbältet och en stol som sotter fast.

Ang. buss... JAg och 5 åringen åkte buss 60 mil. Hade med multitechen, och han satt framåtvänd med internselerna. Det var bara midjebälte. Jag drog det genom stolen.

Just i en buss tycker jag att bakåtvänt kan vara farligt, om inte barnet sitter framför en vägg eller nåt (utan passagerare bakom busssätet).

I en bil är ju alla bältade, och bagagen är förhoppningsvis säkrat med lastgaller/nät.
    På en buss är dom flästa obältade, samt har laptops, flaskor, dvd spelare med mer löst...
    När man sitter i ett bakåtvänd säte på bussen brukar det ju vara så man sitter mitt emot två andra...Man sitter ju i skiten om man krockar och får den obältade framfär sig på sig..Sitter man framlänges skyddas man iallafall av sätesryggen...

Mina tankar!

• norgesessan

Nej, det får den inte, det är en Freeway...Undrar om inte namnet villseledar, samt dom stora "hålen" bak....Men man borde ju se att det blir fel, när man provar...

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!