• norgesessan

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Lovelly, inga vinterkläder i stolen!
    Testa detta...Sätt fast barnet med vinterkläderna på. Kom ihåg punktet på drabandet.
    Ta av vinterkläderna, sätt i barnet igen, men strama inte mer än som du gjorde innan...Nu ser du hur löst bältet är med vinterkläderna på...(vid en krock är ju vinterkläderna bara luft).

Nej, det finns ingen förlängning. Jag frågade om detta när min brorson skulle gipsas och vi trodde det var upp till höfterna så han inte kunde få på sig bältet. Då fick jag tipset (som INTE var testat/godkänt) att han kunde skicka en bandbit, sen skulle vi ta med hela selen till en som kunde sy (proffesionell) och sy på det. Efter gipset var av var vi tvugna att kassera hela internselen och köpa nytt.

Gipset skulle doch "bara" komma upp till låren, så det funkade med stolen som den var.(Bytte bara med sin bror).

Hans tips vore bättre än att vända honom/ha honom lös i bilen, därav tipset, fast det inte var godkänt.

Så för ett barn som inte har handikapp ska man INTE göra så.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

älsklingen, multitech varar inte lika länge som two way...Köpte den förra sommaren, då var den redan urväxt för ettan, han han har flera cm vid huvudet kvar i two wayen.

• norgesessan

Anette, gör samma test dom jag nämnde innan..Ytterkläderna måste vara ganske tunna för att bältet ska fungera optimalt. Tjocka kläder blir automatiskt tunna vid krock...Bältet åker helt in till kroppen.

• norgesessan

Nej, inga vändbara är bra framåtvänd, när det r dax att vända byt till en vanlig bältesstol..

• norgesessan

Det är bara mulittech som har bra bältessdragning (fast när jag testade med sonen satt höftbältet för långt upp mot magen). Men den är jättetung. Two way har allt för dårligt sidoskydd när den är framåtvänt. Stolarna är också urvuxna när barnet väger 25 kg.

Cosmics bältesdragning är bakom frigolitstödet som sitter fast med elastiska band och kardborreband...Samt en plastklämma på bilbältet om det är nyare versionen.
    Two way har samma plastklämma. (jätteklen)

• norgesessan

Ramen fram...Är det precis där du har benen? Vi har en skena där under som är till att föra stolen fram och tillbaka...

Hänger inte helt med i hur du har gjort, ett foto hjälper nog.
    Olika ställen att fästa i framsätet..
    -.Kolla om det är öglor under mattan där du har fötterna när du sitter där (fick tipset om att det finns i vissa bilar).
    -där stolen är fäst bak, fram (fast det skrev du nåt om), där ryggen på sätet möter sitsen på sätet (nämdes innan)---Korsa banden går bra, har stått i vissa bruksanvisningar..(för oss blev det sämre, men man kan alltid testa..)

• norgesessan

"båda stolarna är formad som ett l, benen är mer eller mindre rakt framåt."

Two way är lägre på sidorna, det är därför Emil kan sitta i den, han kan sitta med knärna åt sidan, det kan man inte i multitech och andra stolar med högt skydd på sidorna i själva sitsen.

• norgesessan

Vad bra! Det var definitivt bättre alt. än bälteskudde!

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!