• norgesessan

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

När vi hade two way i framsätet (Volvo och Saab) fick jag montera stolen (vad jobbigt det är att spänna bandet på förarsidan...), och sen flytta fram sätet så ryggen på two wayen blev ordentligt tryckt mot instrumentbrädan...

Någon fick trycka ner stolen så mycket det gick medan tex. jag stramade banden.

Jag fick använda monteringen för kort bälte för att stolen skulle stå tillräckligt långt ut från sätet..

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Kakje, hur monterar du den förresten eftersom du oroar sig över att bältet inte har stramare? Tar du bältet underifrån, över, sen under och i bälteslåset, eller motsatt...Sista alternativet använder lite mer bälte, samt trycker ner stolen på ett stadigare sätt.

• norgesessan

Jaha.....Typiskt att man får veta det nu Har avvärkat 2 volvo sen vi fick barn...Men 'r det så på tyska bilar förresten? Där är det ju ingen marknad för bakåtvända stolar..

• norgesessan

Har haft en two way i mitten på en saab 9-5. Den har stöd at säterna framför, så smal är den inte att den inte får stöd.

• norgesessan

Hade också stolar med stödben i mitten (Cosmic och multitech) Det var lika stadigt som på sidan. Den är ju bred och plan (iallafall på vår gamla).
    Nu sitter ingen i mitten...Har tre rader i bilen...Skönt.

• norgesessan

På vår cosmic (2006) sitter remmarna i en metallplatta bak på stolen, Man tar loss dom och drar ut dom genom hålen så dom hamnar i själva stolen. Sen sticker man in dom i hålen man vill ha dom in i. Och fäster dom i metallplattan igen.

• norgesessan

Håller med om jacka/överall....BArnen har bara tunna jackor på sig om det är minus 20. Min stora son (snart 8) ryms fortfarande i sin Britax two way, han har gott om bälte kvar.

• norgesessan

Vi har både multitech och two way, kan testa tvåan i båda stolarna en gång, för ettan kommer inte ner i multitechen pga nackstödet.

Han har iallafall bra med bälte i sin two way, men han är möjligen rätt så smal.

• norgesessan

Dottern har testat en hiway i en annan bil, hon satt hur bra som hälst i den...Det var en vi köpte för min bror.
    Den var till min yngsta brorson (lika gammal som Isabelle). Hans bror (4 år) var gipsat i sommar, båda benen i lätt vinkel, upp till låren, med två pinnar från ben till ben...Då satt han i den eftersom han inte kunde sitta i sin Besafe.

• norgesessan

Och two way sitter min snart 8 åring i, så den ger bra med benplats.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!