• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • LillaMysan89

Hej! Skulle behöva lite hjälp med namn! Vår pojke är snart 6 veckor och fortfarande namnlös!
    Dels för att gubben och ja har helt olika smak och dels för att det namn vi ville ha tyvärr är upptaget :(

Vi ville ha Charlie och jag har svårt att släppa det men utöver det har jag som förslag Rasmus och Viktor men dom gillar inte gubben..

Så har du nåt förslag? Vill inte ha ett för kort namn tex Leo eller för udda som tex Odd, Illion

Har jätte svårt att släppa Charlie och skulle kunna tänka mig något liknande namn men totalt stopp i hjärnan!

läängtar <3
  • spöke
    LillaMysan89 skrev 2014-03-28 10:33:02 följande:
    Hej! Skulle behöva lite hjälp med namn! Vår pojke är snart 6 veckor och fortfarande namnlös!
    Dels för att gubben och ja har helt olika smak och dels för att det namn vi ville ha tyvärr är upptaget :(

Vi ville ha Charlie och jag har svårt att släppa det men utöver det har jag som förslag Rasmus och Viktor men dom gillar inte gubben..

Så har du nåt förslag? Vill inte ha ett för kort namn tex Leo eller för udda som tex Odd, Illion

Har jätte svårt att släppa Charlie och skulle kunna tänka mig något liknande namn men totalt stopp i hjärnan!
    Hej!
    Knepigt när man har varit inställd på ett speciellt namn, men så funkar det inte att välja det. Obestämd

Här kommer några förslag:
    Harry Felix Isak Joel Lukas Gabriel Hannes Henry Adrian Kasper Edvin Hugo Jakob Jesper Matteo Simon 

Nåt du skulle kunna överväga bland dessa?
  • LillaMysan89
    spöke skrev 2014-03-28 11:23:01 följande:
    Hej!
    Knepigt när man har varit inställd på ett speciellt namn, men så funkar det inte att välja det. Obestämd

Här kommer några förslag:
    Harry Felix Isak Joel Lukas Gabriel Hannes Henry Adrian Kasper Edvin Hugo Jakob Jesper Matteo Simon 

Nåt du skulle kunna överväga bland dessa?
    gillar Felix Lukas Adrian och simon men alla är öpptagna.. Har en väldigt stor släkt som träffas ofta ..

Dom andra är ja inte så förtjust i plus att dom flesta är öpptagna ;)

Funderade på Sixten ett tag men känns inte helt rätt.. Även Fabian är fint men vi kommer inte ifrån uttrycket ''fy fabian'' så är det enda vi tänker på..

Benjamin gillar vi båda men det heter min kusins ängla pojke så det funkar inte heller..

läängtar <3
  • spöke
    LillaMysan89 skrev 2014-03-28 12:40:34 följande:
    gillar Felix Lukas Adrian och simon men alla är öpptagna.. Har en väldigt stor släkt som träffas ofta ..

Dom andra är ja inte så förtjust i plus att dom flesta är öpptagna ;)

Funderade på Sixten ett tag men känns inte helt rätt.. Även Fabian är fint men vi kommer inte ifrån uttrycket ''fy fabian'' så är det enda vi tänker på..

Benjamin gillar vi båda men det heter min kusins ängla pojke så det funkar inte heller..

Sebastian eller Bastian då?
  • Alice1834

Hej! 

Än är det nog långt kvar innan jag får barn, men kan ändå inte sluta sitta och klura på namn! Jag undrar om du har några bra förslag på latinamerikanska/svenska namn, då mannen är argentinare? Något som funkar på båda språken, och som gärna är lite udda. Namn jag gillar hittils:

Pojkar:

Lucas, Marcus, Leo/Lionel, Caspian, Thiago, Milo, Neo och Lion. Är även väldigt förtjust i både Axar och Joar, men de namnen känns väldigt svenska. 

Flickor:

Aria, Eira, Alianna, Lia och Laura. Dock skulle Aria egentligen inte fungera då det betyder "arisk" på spanska, och det skulle kännas lite halvrasistiskt/"white power"-aktigt att ha en dotter som heter "arisk" Tungan ute

Tack på förhand!

• LillaMysan89
    spöke skrev 2014-03-28 16:21:50 följande:
    Sebastian eller Bastian då?
    Det blev en liten Viktor :) men taack för hjälpen :)

läängtar <3
  • ies

Spöke! Har du tips på fina flicknamn som passar till bröder Matheo och Walter?

tack från lilla mammagruppen

• Nezanli

Åh en namnguru! =)

Vi har fått en liten pojke som är 8 veckor och kallas fortfarande bäbis (bla..)! Nu har vi börjat diskutera Simon och Benjamin. Men vet inte om det riktigt passar till våra namn, Annelie, Johan och storebror Isak. Förslag skulle uppskattas!

<3

• spöke
    LillaMysan89 skrev 2014-03-30 22:08:02 följande:
    Det blev en liten Viktor :) men taack för hjälpen :)

Solig
  • spöke
    Alice1834 skrev 2014-03-28 17:08:00 följande:

Hej! 

Än är det nog långt kvar innan jag får barn, men kan ändå inte sluta sitta och klura på namn! Jag undrar om du har några bra förslag på latinamerikanska/svenska namn, då mannen är argentinare? Något som funkar på båda språken, och som gärna är lite udda. Namn jag gillar hittils:

Pojkar:

Lucas, Marcus, Leo/Lionel, Caspian, Thiago, Milo, Neo och Lion. Är även väldigt förtjust i både Axar och Joar, men de namnen känns väldigt svenska. 

Flickor:

Aria, Eira, Alianna, Lia och Laura. Dock skulle Aria egentligen inte fungera då det betyder "arisk" på spanska, och det skulle kännas lite halvrasistiskt/"white power"-aktigt att ha en dotter som heter "arisk" Tungan ute

Tack på förhand!

Förslag på pojknamn:
    Mateo Dante Alexis Agustin Valentin Bruno Adrian Luca Gabriel Leandro Gaston Nicolas Mauro

Förslag på flicknamn:
    Ines Valentina Lucia Mia Maia Eliana Adriana Amelia Lea Melina Dina Sonia Luna Elina Alexa Aurelia Claudia
Svar på tråden Spökes namn(t)råd