• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • nivatuq

Hej Spöket!

Vi väntar till ökning här hemma. Filippa skall få en lillebror. Visste knappt ta vi kunde göra såna i min släkt Så nu står vi helt nollade med namn. Inget känns liksom helt rätt. Sambon gillar namn som Sigge o Sixten.

Jag är lite inne på Noah, Noel, Nils o Billy. Inget F namn.

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp! Storasyster heter Filippa.

• spöke
    nivatuq skrev 2014-06-18 08:03:37 följande:

Hej Spöket!

Vi väntar till ökning här hemma. Filippa skall få en lillebror. Visste knappt ta vi kunde göra såna i min släkt Så nu står vi helt nollade med namn. Inget känns liksom helt rätt. Sambon gillar namn som Sigge o Sixten.

Jag är lite inne på Noah, Noel, Nils o Billy. Inget F namn.

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp! Storasyster heter Filippa.

Hej! Kul att er Filippa ska få en lillebror.

Jag tycker att Filippa passar bäst med lite mer klassiska namn. Namn som Noah, Noel och Billy känns ganska moderna i jämförelse med Filippa. Nils, Sigge och Sixten tillhör kategorin gamla nordiska namn.

Mitt tips skulle vara att lägga er ungefär mitt emellan dessa namn.
    Förslag:
    Filippa & Adrian
    Filippa & Jakob
    Filippa & Joel
    Filippa & Samuel
    Filippa & Oskar
    Filippa & Jonatan
    Filippa & Edvard
    Filippa & Gabriel
    Filippa & Ludvig
    Filippa & Martin
    Filippa & Simon
    Filippa & Johannes
  • myperfectlife

Jag behöver hjälp verkligen. Vi har fyra barn och våran femte kommer till september. Äldra syskon heter Leonardo, faith, Lillian och Francis. Numer fem är en flicka och vi ahr tänkt på Lucia, Lara, Leighton , Lenny , Landon och Liesel. Har du några andra förslag? 

• Väntar nr 2

Vilken rolig tråd.

Elis får snart en lillebror och vi funderar på namn men har svårt att hitta något som vi verkligen tycker om. Vi vill ha ett kort och gärna mjukt namn. De förslag vi har nu är;

Alve är min favorit än så länge.

Emil är fint men vad både jag och sambon har emot det är att det är så många vi känner som heter det.

Levi (känns ev lite för judiskt)

Elvin tycker jag om men inte sambon.

Louie/ Louis tycker jag om uttalet på men det känns för svårstavat.

Malte, Kian och Love gillar sambon men inte jag

Aron och Egil är ok men känns för hårda på något sätt.

Vore kul att få lite input från någon utomstående som gillar namn.

• SannaM
    Väntar nr 2 skrev 2014-06-25 14:03:59 följande:
    Vilken rolig tråd.

Elis får snart en lillebror och vi funderar på namn men har svårt att hitta något som vi verkligen tycker om. Vi vill ha ett kort och gärna mjukt namn. De förslag vi har nu är;

Emil är fint men vad både jag och sambon har emot det är att det är så många vi känner som heter det.

Är ju inte spöket men måste säga att Elis och Alve eller Elis och Aron känns som klockrena kombos! Eller Alvar? Arvid?
  • spöke
    myperfectlife skrev 2014-06-19 10:27:57 följande:
    Jag behöver hjälp verkligen. Vi har fyra barn och våran femte kommer till september. Äldra syskon heter Leonardo, faith, Lillian och Francis. Numer fem är en flicka och vi ahr tänkt på Lucia, Lara, Leighton , Lenny , Landon och Liesel. Har du några andra förslag? 
    Om ni bor i Sverige så skulle jag stryka Lenny. Det är ett s.k. y-namn som folk ofta förknippar med kriminella män. Lenny behöver nog vila några generationer till.

Flicknamn på L:

Leticia
    Laura
    Lynn
    Livia
    Lana
    Lavinia
    Louisa
    Leia
    Luna
    Lucy
  • spöke
    Väntar nr 2 skrev 2014-06-25 14:03:59 följande:
    Vilken rolig tråd.

Vokalnamn är snygga att kombinera. Elis & Alve låter bra ihop. Aron också. (Men Emil och Egil är lite för lika Elis med sina långa e-ljud, tycker jag.)

Fler förslag på vokalnamn:
    Elis & Arvid
    Elis & Alfred
    Elis & August
    Elis & Astor
    Elis & Anton
    Elis & Alvar
    Elis & Allan
    Elis & Assar
    Elis & Einar
    Elis & Edgar
    Elis & Ivar
    Elis & Oskar
    Elis & Olle
    Elis & Otto
    Elis & Uno
  • spöke
    SannaM skrev 2014-06-25 18:45:40 följande:

Är ju inte spöket men måste säga att Elis och Alve eller Elis och Aron känns som klockrena kombos! Eller Alvar? Arvid?
  • skogstjärna

Vad ska bebisen i magen heta?

Storasyskonen heter

Morgan (Anton Olof),

Walter (Erik Loo),

Isolde (Saga Sol) och

Sixten (Hansy Fred).

• spöke
    skogstjärna skrev 2014-06-27 21:57:57 följande:

Vad ska bebisen i magen heta?

Storasyskonen heter

Morgan (Anton Olof),