• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    SannaM skrev 2014-03-07 07:30:48 följande:

Ja, jag tycker också det känns fantasilöst att återanvända... jag och mina två systrar heter alla tre Karin efter farmor, har alltid tyckt det känts trist. Mina systrar fick dessutom ett tredje namn medan jag bara fick Karin = orättvist!

Ja, kanske får bli min frus oanvända pojknamn... Jonathan är det. Min fru gillar dock namnet Julian som potentiellt tilltalsnamn och alltså, det blir lite väl käckt med Julian Jonathan. Dessutom heter vårt barn Adrian och jag tycker kombon med Julian blir för rimmig. Hehe, får se hur det slutar. Lär inte kunna bestämma oss förrän bebisen är ute om sisådär 16 veckor (och då kanske det blir en med snippa!)
    Å andra sidan är det en fin tanke med släktnamn. Jag tycker inte det gör så mycket att man bär samma andranamn. 

Julian, Jonathan och Adrian - det blir kanske lite för mycket med alla tre, ja.
  • spöke
    SannaM skrev 2014-03-12 09:07:10 följande:
    Ilon.
    Är inte det det coolaste/finaste namnet? Ligger (för mig) i topp på både snopp- och snipplistan och senast igår hade blivande storesyskonet deklarerat på förskolan att bebisen ska heta just Ilon.
    Vad säger du spöke, är du på min sida? Min fru är väldigt fäst vid Julian ocj även vårt nya topp 3-namn Ivar och som flicknamn har vi egentligen alltid haft Ines. Men jag känner mer och mer för att släppa det. Hmmmm...
    Jag gillar också Ilon. (Och jag gillar ju Ilon Wikland.)

Har ni funderat på Ivan?
  • spöke
    ies skrev 2014-03-12 09:16:26 följande:
    Spöke, vad tycker du om namnen Clara och Olivia? Vilket passar bäst på en flicka med ljusbrunt hår och gröna ögon samt lite gyllene färg i hyn?

hälsn Mammagrupp M-ö 
    Båda namnen är fina och helt rätt i tiden. Personligen gillar jag dock Clara bäst.
  • JoJ1

Hej Spöke! Vilken fantastisk tråd, har läst hela i jakten på det perfekta namnet! Vi behöver nämligen hjälp med namn till vår dotter. Vi gillar klassiska, gärna kungliga namn. Jag tycker hon ska heta Matilda och min man gillar Charlotte, Sofia & Ylva. Vad har du för förslag? Hennes storasyster heter Louise.

• spöke
    JoJ1 skrev 2014-03-14 16:40:34 följande:
    Hej Spöke! Vilken fantastisk tråd, har läst hela i jakten på det perfekta namnet! Vi behöver nämligen hjälp med namn till vår dotter. Vi gillar klassiska, gärna kungliga namn. Jag tycker hon ska heta Matilda och min man gillar Charlotte, Sofia & Ylva. Vad har du för förslag? Hennes storasyster heter Louise.
    Tack tack! Solig

Här kommer några fler förslag:

Ellinor (Eleonora)
    Josefine
    Cecilia
    Helena
    Filippa
    Victoria
  • JoJ1
    spöke skrev 2014-03-14 16:49:31 följande:
    Tack tack!  Här kommer några fler förslag: Ellinor (Eleonora) Josefine Cecilia Helena Filippa Victoria

Tack för snabbt svar! Ellinor - hade jag inte tänkt på men det gillar jag. Josefine är jätte fint men känns inte helt rätt. Filippa gillar jag men det är tyvärr taget. De andra förslagen gillar jag inte. Har du fler förslag?
  • ies

Tack för svar.

Vilket av dessa är mest safe och utan negativa associationer; Clara eller Eleonor?

• spöke
    ies skrev 2014-03-16 18:23:41 följande:
    Tack för svar.

Vilket av dessa är mest safe och utan negativa associationer; Clara eller Eleonor?
    Clara, tror jag. Eleonor heter ju (nästan) den nya sessan nu, så Clara eller Klara är nog mer neutralt.
  • spöke
    JoJ1 skrev 2014-03-14 17:06:14 följande:

Tack för snabbt svar! Ellinor - hade jag inte tänkt på men det gillar jag. Josefine är jätte fint men känns inte helt rätt. Filippa gillar jag men det är tyvärr taget. De andra förslagen gillar jag inte. Har du fler förslag?
    Lilian Sonja Alexandra Cornelia Fredrika Magdalena Emilia Maria 
    Rebecka Julia Helena Johanna Ingrid Katarina Andrea Amalia 
Svar på tråden Spökes namn(t)råd