• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • BinaBurner

Hejsan! Här väntas det tillökning vilken dag som helst och vi har totalt kört fast på namnfronten. Jag känner mig plötsligt osäker på varenda namn på vår lista... Vi har siktat in oss på fornnordiska namn av det kortare slaget (pga långt efternamn) som Tyra, Eira, Idun, Saga och Astrid men har även Vera, Elin, Allis och Vilja på listan. Vi vill inte ha så himla vanliga namn, så makens favorit Saga känns inte så klockrent för mig...
    Lite mer finskklingande namn kan också gå bra, vi funderade på Lumi, men det blev lite väl mycket Nokia Lumia över det, heh. Storebror heter Vidar. Supertacksam för tips!

• spöke
    enanna skrev 2014-02-27 13:43:10 följande:
    Tack! You nailed it Skrattande Alex heter en nära kompis son som leker mycket med min dotter så min dotter tyckte därför att bebisen också kunde heta Alex Flört Aron, Kasper, Hannes, Jesper och Lukas har alla varit på listorna någon gång i tiden så nu får jag fundera på dem igen!
    Åh. Najs! Sånt gör Spöke glad.
  • spöke
    DrömFåret skrev 2014-02-27 15:50:40 följande:
    Hej! Letar naturnamn till en tik. Eller mytologiskt inspirerade... Kanske gudinnanamn?
    Ska ni få lurvig tillökning?

Naturnamn:

Tuva Viva Disa Lilja Poppy Myra Älva Pärla Daisy
    Flinga Skilla Porla Mynta Sunny Svala Alma Himla  

Från mytologin:

Isis Freja Nanna Idun Luna Pax Älva Iris Lilit Eir Athena  Hera Juno Eris Flora
    Frigg Lyssa Maia Phoebe Aia Nike Rhea Theia Aura Pallas Clio Gallia Terra 
  • spöke
    BinaBurner skrev 2014-02-28 12:51:07 följande:
    Hejsan! Här väntas det tillökning vilken dag som helst och vi har totalt kört fast på namnfronten. Jag känner mig plötsligt osäker på varenda namn på vår lista... Vi har siktat in oss på fornnordiska namn av det kortare slaget (pga långt efternamn) som Tyra, Eira, Idun, Saga och Astrid men har även Vera, Elin, Allis och Vilja på listan. Vi vill inte ha så himla vanliga namn, så makens favorit Saga känns inte så klockrent för mig...
    Lite mer finskklingande namn kan också gå bra, vi funderade på Lumi, men det blev lite väl mycket Nokia Lumia över det, heh. Storebror heter Vidar. Supertacksam för tips!
    Jag tycker Helmi är sött. Betyder pärla.
  • PoL

Hej! Jag skulle uppskatta tips på pojknamn - korta (max 5-6 bokstäver) som funkar lika bra på svenska som engelska

• DrömFåret

Nja... Inte för att jag riktigt känner att det passar, men den som ska vara pappaledigt får ta "bebisnätterna". Och så var det ju så att det var en oplanerad kull som annars skulle minimeras... Så det är en liten blandad tös, och visar ingen några allergiska symptom så blir den nog vår. Tack för förslagen!

spöke skrev 2014-02-28 20:24:13 följande:
    Ska ni få lurvig tillökning? Naturnamn: Tuva Viva Disa Lilja Poppy Myra Älva Pärla Daisy Flinga Skilla Porla Mynta Sunny Svala Alma Himla   Från mytologin: Isis Freja Nanna Idun Luna Pax Älva Iris Lilit Eir Athena  Hera Juno Eris Flora Frigg Lyssa Maia Phoebe Aia Nike Rhea Theia Aura Pallas Clio Gallia Terra 

• Naaw
    BinaBurner skrev 2014-02-28 12:51:07 följande:

Virve är ett fint finskklingande namn! (Iofs rätt likt Vidar)
  • Cilla93
    SannaM skrev 2014-02-24 07:39:22 följande:
    Okej, nu har jag en fråga rörande andranamn! Vi väntar barn till sommaren och har ett andranamn som känns självklart om det blir ett barn med snippa (ett släktnamn från både min och min frus sida). Blir det ytterligare en med snopp är det betydligt svårare. Vårt första barn har min brors namn som andranamn, och det känns speciellt av den anledningen att min bror har en grav funktionsnedsättning som gör att han aldrig kommer kunna få några barn eller bilda familj alls. Det är dessutom ett väldigt fint namn som klingar vackert med vårt barns förnamn.

...får vi en son till så känns det aningen tråkigt att han ska få samma andranamn, eller? Grejen är dock att vi inte har någon annan så pass betydelsefull person av hankön i vår släkt vars namn vi vill föra vidare (säg inte det till våra fäder/bröder, haha). Skulle det då vara konstigt/orättvist att barn nummer två får ett andranamn som inte har någon släktkoppling utan "bara" är vackert? 

Ett förslag vi har är det namn som min fru skulle ha fått om hon vore en pojke - det kanske vore något?

Ja, tyck gärna till lite om detta
    Jag tycker att det är skittråkigt med samma andranamn till barnen. Det känns fantasilöst. Men din sambos namn som hon skulle ha fått om hon blev en pojke tycker jag låter som en fin idé. :)
Svar på tråden Spökes namn(t)råd