• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • nivatuq

Angående mellannamn. När vi valde namn tog vi som tilltalsnamn det vi tyckte passade på dottern ( Filippa) mellannamnen blev Manja efter sambons farmor som gick bort när Filippas farfar var liten. Något hennes farfar och gammelfarfar uppskattade väldigt mycket. Som tredjenamn tog vi Denise. Det heter barnmorskan vi hade. Hade en förlossning med väldigt mycket komplikationer. Av olika anledningar som va bara hon i rummet när det var som värst. Därför kändes det bra att välja hennes namn ,

• enanna
    spöke skrev 2014-02-25 17:06:52 följande:
    Finska är ju lite Spökes bästaste hobby. Förutom namn så klart.

Pojknamn
    Vi börjar med att stryka alla namn som slutar på o. Två är cute, tre är mer... kennelnamn.  

Förslag:
    Julius
    Justus
    Valentin
    Leevi

Flicknamn
    Tycker Ella, Julia och Minna funkar bäst bland dina förslag. 

Fler:
    Laura (det röstar jag på!)
    Lea
    Elina
    Ellie
    Tack för hjälpen! Leevi gillar jag, men det är upptaget enligt sambon Rynkar på näsan De andra pojknamnen känns... jag vet inte, tillgjorda kanske, åtminstone för mig Glad Lea, det är fint! Ellie också! Ska föreslå dem för sambon och se vad reaktionen blir!
  • A Lungren

Ja, helst nordiskt :) Sixten heter en utav våra fiskar ;) Birk är lite gulligt Joar gillar jag inte alls :P

• spöke
    nivatuq skrev 2014-02-25 18:10:15 följande:
    Angående mellannamn. När vi valde namn tog vi som tilltalsnamn det vi tyckte passade på dottern ( Filippa) mellannamnen blev Manja efter sambons farmor som gick bort när Filippas farfar var liten. Något hennes farfar och gammelfarfar uppskattade väldigt mycket. Som tredjenamn tog vi Denise. Det heter barnmorskan vi hade. Hade en förlossning med väldigt mycket komplikationer. Av olika anledningar som va bara hon i rummet när det var som värst. Därför kändes det bra att välja hennes namn ,
    Tack för att du delade med dig av hur ni har tänkt. Manja tycker jag är ett himla sött namn.
  • spöke
    enanna skrev 2014-02-25 19:43:02 följande:
    Tack för hjälpen! Leevi gillar jag, men det är upptaget enligt sambon Rynkar på näsan De andra pojknamnen känns... jag vet inte, tillgjorda kanske, åtminstone för mig Glad Lea, det är fint! Ellie också! Ska föreslå dem för sambon och se vad reaktionen blir!
    Lite fler pojknamn:

Aron/Aaron
    Kasper/Casper (Kasperi)
    Hannes
    Alexis (Aleksis, Aleksi)
    Jesper (Jesperi)
    Lukas (Luukas)
  • spöke
    A Lungren skrev 2014-02-25 21:51:26 följande:
    Ja, helst nordiskt :) Sixten heter en utav våra fiskar ;) Birk är lite gulligt Joar gillar jag inte alls :P
    Truls då?
  • A Lungren

Spöke tack för alla förslag :) Men jag fick tillslut ge mig, blev inte ens ett nordiskt namn. Den lille pojken heter nu Alfred och jag får bestämma över min sambos frisyr resten utav livet ;) Så Alfred Arne Emil fick det bli :)

• spöke
    A Lungren skrev 2014-02-26 22:40:38 följande:
    Spöke tack för alla förslag :) Men jag fick tillslut ge mig, blev inte ens ett nordiskt namn. Den lille pojken heter nu Alfred och jag får bestämma över min sambos frisyr resten utav livet ;) Så Alfred Arne Emil fick det bli :)
    Hehe, vilken kompromiss. Men jag tycker att ni båda kan vara nöjda ... i alla fall med namnet - frisyren vet jag inte.
  • enanna
    spöke skrev 2014-02-26 22:13:26 följande:
    Lite fler pojknamn:

Aron/Aaron
    Kasper/Casper (Kasperi)
    Hannes
    Alexis (Aleksis, Aleksi)
    Jesper (Jesperi)
    Lukas (Luukas)
    Tack! You nailed it Skrattande Alex heter en nära kompis son som leker mycket med min dotter så min dotter tyckte därför att bebisen också kunde heta Alex Flört Aron, Kasper, Hannes, Jesper och Lukas har alla varit på listorna någon gång i tiden så nu får jag fundera på dem igen!
  • bobou
    enanna skrev 2014-02-27 13:43:10 följande:
    Tack! You nailed it Skrattande Alex heter en nära kompis son som leker mycket med min dotter så min dotter tyckte därför att bebisen också kunde heta Alex Flört Aron, Kasper, Hannes, Jesper och Lukas har alla varit på listorna någon gång i tiden så nu får jag fundera på dem igen!
    Axel/Akseli?
Svar på tråden Spökes namn(t)råd