• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    myperfectlife skrev 2014-04-12 10:30:03 följande:
    Tack så mycket nu är Florence , Lucy, Finn och Luca med på listan. Laura heter jag så de fungerar inte, iden med att namnet ska innehålla lf var riktigt grymt, Wilfred var vint:)
    Fler namn med L & F:

Flicknamn
    Elfie Alfa 
    Florina Fleur Fiorella Felicia Florentina Felice Felicity Fabiola

Pojknamn
    Teofil Garfield Alf Alfie Alfred Alfons Cliff
    Flynn Felix Franklin Florentin Floyd Filemon Flint
  • solstol

Hej! Skulle du vilja hjälpa med lite idéer även till ett hundnamn? :) Skulle vara uppskattat! 

I så fall är det en rödvit spaniel-tik som ska få ett namn. Jag tänker mig nåt tvåstavigt, som är lätt att säga, inte för hårt och "hundigt", men inte för sött. Gärna ett riktigt namn. Rasens ursprung är Storbritannien, så någon koppling åt det hållet skulle vara kul, även om jag inte vill ha ett namn som uttalas på något engelskt sätt. 

Är lite inne på Nike, Polly, Aska, Tora och Toka. 

• Mina barn är Görel å Malte

Vad betyder namnen Tove, Rakel, Karin, Lena, Ellen, Maja,Görel och Mika? Flera förslag!

Jag undrar också om pojknamn . Vad betyder... Lois, John, Lars, Axel, Malte, Karl och Henry?

Skulle vela ha ett flicknamn och ett pojknamn som betyder stark, kärlek, önskad, lycka, kreativ och omtänksam. Gärna ett för varje adjektiv

• spöke
    solstol skrev 2014-05-31 12:27:00 följande:
    Hej! Skulle du vilja hjälpa med lite idéer även till ett hundnamn? :) Skulle vara uppskattat! 

I så fall är det en rödvit spaniel-tik som ska få ett namn. Jag tänker mig nåt tvåstavigt, som är lätt att säga, inte för hårt och "hundigt", men inte för sött. Gärna ett riktigt namn. Rasens ursprung är Storbritannien, så någon koppling åt det hållet skulle vara kul, även om jag inte vill ha ett namn som uttalas på något engelskt sätt. 

Är lite inne på Nike, Polly, Aska, Tora och Toka. 
    Hej! Ursäkta att svar har dröjt. Spöket har varit ute och rest lite.

Det viktigaste med hundnamn är nog att det ska ligga rätt i munnen, eftersom man behöver säga/ropa hundens namn femtielva gånger om dagen. Har du redan valt ett namn eller behöver du fortfarande idéer?
  • spöke
    Mina barn är Görel å Malte skrev 2014-06-13 19:28:17 följande:
    Vad betyder namnen Tove, Rakel, Karin, Lena, Ellen, Maja,Görel och Mika? Flera förslag!
    TOVE
    Nordiskt namn, kortform av namn som börjar på Tor-, t.ex. Torvi. (Kan också användas som pojknamn.)

RAKEL
    Hebreiskt namn, betyder tacka (alltså fårmamman).

KARIN
    Svensk kortform av det grekiska namnet Katarina som betyder ren, kysk.

LENA
    Kortform av de grekiska namnen Magdalena (betyder kvinna från Magdala) och Helena/Elena (betyder fackla).

ELLEN
    Dansk alt. engelsk kortform av Helena/Elena (se ovan).

MAJA
    Svensk form av det arameiska namnet Maria som betyder trotsig, morsk.

GÖREL
    Nordiskt namn, form av Görvel och Gerwer som betyder spjut och värjande.

MIKA
    Kortform av det hebreiska namnet Mikaela, den feminina formen av Mikael, som betyder vem är som gud. (Även ett finskt pojknamn, fast uttalet skiljer sig.)

Andra flicknamn att överväga (blandad kompott):
    Stina, Klara, Frida, Ingrid, Siri, Elvira, Tora, Elin, Gerda, Lisen, Minna, Annika, Boel, Ellinor, Greta,
    Kerstin, Vanja, Astrid, Eivor, Hjördis, Henny, Vera, Freja, Hedvig, Malin, Nanna, Lillemor, Harriet
  • spöke
    Mina barn är Görel å Malte skrev 2014-06-13 19:32:20 följande:
    Jag undrar också om pojknamn . Vad betyder... Lois, John, Lars, Axel, Malte, Karl och Henry?
    LOUIS
    Fransk form av det tyska namnet Ludvig som betyder berömd kämpe.

JOHN
    Engelsk kortform av det grekiska namnet Johannes, som i sin tur är en variant av det hebreiska namnet Jochanan som betyder gud har förbarmat sig.

LARS
    Svensk kortform av det latinska namnet Laurentius som betyder lagerkrönt.

AXEL
    Dansk form av det hebreiska namnet Absalon som betyder fadern är välgång.

MALTE
    Forndanskt namn med oviss betydelse,

KARL
    Fornnordiskt/germanskt namn som betyder fri man.

HENRY
    Engelsk form av det tyska namnet Henrik (Heimrik) som betyder hem och härskare.
  • spöke
    Mina barn är Görel å Malte skrev 2014-06-13 19:41:40 följande:
    Skulle vela ha ett flicknamn och ett pojknamn som betyder stark, kärlek, önskad, lycka, kreativ och omtänksam. Gärna ett för varje adjektiv
    STARK
    Valentin, Valentina

KÄRLEK
    Agapetus, Asta

ÖNSKAD
    Erasmus, Desirée

LYCKA
    Felix, Joy

OMTÄNKSAM
    Rahim, Minna
Svar på tråden Spökes namn(t)råd