• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • MoGi
    myperfectlife skrev 2014-06-19 10:27:57 följande:

Jag behöver hjälp verkligen. Vi har fyra barn och våran femte kommer till september. Äldra syskon heter Leonardo, faith, Lillian och Francis. Numer fem är en flicka och vi ahr tänkt på Lucia, Lara, Leighton , Lenny , Landon och Liesel. Har du några andra förslag? 

Lydia! :) Såå fint!
  • gbgtjej

Storebror heter Oscar. Enda killnamnet vi varit överens om hittills är Theo. Tjejnamn vi har är Signe, Alva, Ellen, Livia.

Hjäääälp! (Inte Elias, Harry, Ture, Anton).

• Kroken

Vår bebisen kommer om ca. 8 veckor. Vi är inte eniga om namn för fem öre. Syskonen heter Maja, Hugo och Tove. Mina barn sen tidigare men jag vill ändå ha en liten samhörighet med namnet på bebisen, alltså inget jättelångt. Tänker mig ett tvåstavigt namn men inte nödvändigtvis men bara fyra bokstäver. Min man är inne på namn som Jennifer, Sabina och Melissa på en flicka, dessa ratar jag helt. Jag däremot är inne på Alma, Tyra, Hilda och Elvira (trots att det inte är tvåstavigt) dessa gillar inte min man dock. Pojknamn har vi knappt några förslag på. Eller jag har förslag men inte mannen och de förslag jag har gillar han inte Jag gillar Ted, Vide, Alfred och Teodor. Det enda han möjligtvis kan tänka sig är Teodor. Mina favoriter är Hilda och Elvira samt Ted och Vide. Behöver lite hjälp från nån utifrån med namnförslag så vi har lite att välja på sen

• spöke
    gbgtjej skrev 2014-07-05 07:24:27 följande:
    Storebror heter Oscar. Enda killnamnet vi varit överens om hittills är Theo. Tjejnamn vi har är Signe, Alva, Ellen, Livia.

Hjäääälp! (Inte Elias, Harry, Ture, Anton).
    Det är snyggt att kombinera olika vokalnamn...

Oscar & Adrian
    Oscar & Edvin
    Oscar & Axel
    Oscar & Aron
    Oscar & Erik

• Line85

Hej hej jag tar gärna råd då hjärnan totalt förfrusit sig när det gäller namn! Främst pojknamn! Syskonet heter Tilde och jag gillar tvåstaviga namn som inte kan bli "självklara" smeknamn.

• spöke
    Kroken skrev 2014-07-05 10:43:55 följande:
    Vår bebisen kommer om ca. 8 veckor. Vi är inte eniga om namn för fem öre. Syskonen heter Maja, Hugo och Tove. Mina barn sen tidigare men jag vill ändå ha en liten samhörighet med namnet på bebisen, alltså inget jättelångt. Tänker mig ett tvåstavigt namn men inte nödvändigtvis men bara fyra bokstäver. Min man är inne på namn som Jennifer, Sabina och Melissa på en flicka, dessa ratar jag helt. Jag däremot är inne på Alma, Tyra, Hilda och Elvira (trots att det inte är tvåstavigt) dessa gillar inte min man dock. Pojknamn har vi knappt några förslag på. Eller jag har förslag men inte mannen och de förslag jag har gillar han inte smile5.gif Jag gillar Ted, Vide, Alfred och Teodor. Det enda han möjligtvis kan tänka sig är Teodor. Mina favoriter är Hilda och Elvira samt Ted och Vide. Behöver lite hjälp från nån utifrån med namnförslag så vi har lite att välja på sen smile1.gif
    Hej! Jennifer, Sabina och Melissa är ju ganska långt från Hilda och Elvira stilmässigt. Ni får kanske försöka mötas på mitten ... 

Annie Hanna Junie Nina Sally Alice Lilly Tilde Thea Ellen
    Emma Ella Klara Tilly Agnes Lea(h) Vilma Emmie Lina

Joel Simon Aron Hannes Isak Viktor Oskar Henry Adam
    Harry Edvin Jakob Felix Lukas Vilmer Jonah Valter
  • spöke
    Line85 skrev 2014-07-10 12:22:51 följande:
    Hej hej smile1.gif jag tar gärna råd då hjärnan totalt förfrusit sig när det gäller namn! Främst pojknamn! Syskonet heter Tilde och jag gillar tvåstaviga namn som inte kan bli "självklara" smeknamn.
    Hej! Det låter allvarligt med förfrusen hjärna nu när det är så varmt ute.

Tilde är ett väldigt L-igt namn, så det kan vara bra att vara lite försiktig med dominerande L i syskonets namn så att namnen inte konkurrerar med varandra, utan kompletterar varandra. 

Tilde & Hannes
    Tilde & Simon
    Tilde & Oskar
    Tilde & Aron
    Tilde & Harry

Tilde & Ines
    Tilde & Maja
    Tilde & Ester
    Tilde & Junie
    Tilde & Vera
  • Aniiee

Hej, TS! Rolig tråd.

En liten utmaning till dig! En vän väntar tvillingpojkar och önskar sig namn som funkar (hyfsat) i båda sverige och japan! Några förslag?

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • spöke
    Aniiee skrev 2014-07-10 12:44:46 följande:
    Hej, TS! Rolig tråd.

En liten utmaning till dig! En vän väntar tvillingpojkar och önskar sig namn som funkar (hyfsat) i båda sverige och japan! Några förslag?
    Oj, det var verkligen en utmaning. Japan och Sverige har varken kultur, religion eller språk som ens är i närheten av varandra. Jag kan inte svara på vilka svenska namn som kan funka i Japan, men här är några japanska pojknamn som inte borde vara helt omöjliga i Sverige.

Aki Hiro Amon Riki Kai Jimon Sai Yoshi Kei

Enstaviga namn som Ben, Dan och Ken borde också funka fint.
  • Aniiee
    spöke skrev 2014-07-10 13:09:29 följande:
    Oj, det var verkligen en utmaning. Japan och Sverige har varken kultur, religion eller språk som ens är i närheten av varandra. Jag kan inte svara på vilka svenska namn som kan funka i Japan, men här är några japanska pojknamn som inte borde vara helt omöjliga i Sverige.

Aki Hiro Amon Riki Kai Jimon Sai Yoshi Kei

Enstaviga namn som Ben, Dan och Ken borde också funka fint.
    =P Sankyo!
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
Svar på tråden Spökes namn(t)råd