Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Spökes namn(t)råd

Hej, TS! Rolig tråd.

En liten utmaning till dig! En vän väntar tvillingpojkar och önskar sig namn som funkar (hyfsat) i båda sverige och japan! Några förslag?

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Aniiee
    spöke skrev 2014-07-10 13:09:29 följande:
    Oj, det var verkligen en utmaning. Japan och Sverige har varken kultur, religion eller språk som ens är i närheten av varandra. Jag kan inte svara på vilka svenska namn som kan funka i Japan, men här är några japanska pojknamn som inte borde vara helt omöjliga i Sverige.

Aki Hiro Amon Riki Kai Jimon Sai Yoshi Kei

Enstaviga namn som Ben, Dan och Ken borde också funka fint.
    =P Sankyo!
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Aniiee

Tjena, spöket! Eftersom du kom med bra råd förra gången jag hade en kompis som skule få barn så ska du få en till att klura på. Eller tre!

Det kommer trillingar i bekantskapskretsen, och det enda de vet är att EN av de är en liten tjej. De andra två kan vara antingen eller. De vet också att de gärna vill ha en Elina (som förmodligen kommer uttalas med långt E och kort i, då farmor bor i Österbotten). Tips?

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Aniiee
    spöke skrev 2016-06-19 22:11:48 följande:
    Ojojoj!  

Elina är ett vackert namn. Jag gillar det finska uttalet.

Andra namn som funkar både på svenska och finska:

Alvar Samuel Ville Elmer Allan Alfred Kalle Arvi Elias Niko Leevi Manne

Helmi Laura Maija Minna Selma Siiri Veera Aina Alma Heidi Hilma Irma Julia Kaisa Alva Anna Asta Eira Iiris
    Tack =)
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Aniiee

Hörrö Spöket! Har du några namnförslag åt oss? Inte för att vi ska ha barn just nu, men kanske om 2 år eller så. Kanske. Hade vi tänkt oss. 

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Aniiee
    spöke skrev 2016-10-21 22:19:48 följande:
    Jadå, det kan jag säkert klämma fram några ... men det blir lättare att pricka in namn som ni gillar om du ger mig en spec eller nämner några namn ni gillar.

Men här får du lite random fina namn så länge:

Beata Nancy Sigrid Anaïs Elin Kristina Klara Sonja Tove Agnes Cecilia Märta Anna Ellinor 

Arvid Nikolai Gustav Martin Henning David Jonatan Olof Samuel August Bruno Julius Valter
    Awesome =) (Jonatan har varit ett namn på min önskelista sen jag var 10.... =P)

Det är svårt. Vi leker bara lite med tanken än så länge. 

Lite inortodoxt sa Sanna häromdagen att om vi någonsin får barn så borde vi döpa dem till namn ur fantasy-litteratur eller TV-spel, Så kanske något sånt, även om jag påstår att de flesta i fantasy och TV-spel har vanliga namn.... aja. Give it a shot! För att ge dig lite underlag där så är våra 7 favoritböcker och -spel:

Fantasy-litteratur:
    Lord of the Rings
    Nightrunner series
    His Dark Materials
    The Last Herald Mage
    Uraboku
    Vinland Saga
    (Resten av) Valdemar Saga

Spel:
    Mass Effect serien
    Dragon Age serien
    Resonance of Fate
    Folklore
    Atelier serien
    Final Fantasy serien
    Arslan. The Warriors of Legend

Som sagt, hennes fördlugna idé. Se om du kan hitta något kul åt oss, om du vill. Som en utmaning =P
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee

Hörrö spöket, vad ska Rowans (tjej) tvillingsyster heta?

Fight for what you will, but you can't hide, 'cause all men must die.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd