Kopierar från en annan tråd:
Hej! Är ny här. Har läst i forumen på familjeliv ett tag innan jag tog mig i kragen och skapade en profil..Jag bor i norra Italien och har precis fyllt 42 år. Jag har två barn sedan ett tidigare förhållande som är 21 år och om en månad 18 år. Min sambo har inga barn och är 49 år.
Vi ska till fertilitetskliniken i Turin den 13:e juli. Det är första gången där, men alla prover är redan gjorda på sjukhuset där vi bor. Och det var en himla massa prover!!! Vad jag har förstått då tar de mer prover och bakterieodlingar här än hemma i Sverige.
Problemet ligger hos min sambo. vid första kontrollen hade han bara 12 miljoner spermier per milliliter varav 97,22%!! orörliga.(1,47% snabba och 1,31% långsamma)
Efter att ha tagit medicin i 3 månader , först Spergin Forte och cortison sedan Spergin Q10 har de ökat till 32 miljoner spermier och 90% orörliga (7,5%snabba, 1,9% långsamma). Alltså en klar förbättring. Nu ska han istället peta i sig något som heter Proxeed NF, C vitaminer och något som heter Topster.
Min sambo har gjort två ultraljud bla. Det har konstaterats att han har småcystor i vänstra bitestikeln och åderbråck (varicocele)i vänstra punghalvan. Åderbråcket gör att blodet inte cirkulerar som det ska och det kan bli lite för varmt för spermierna. Det går att operera. Andrologen sa att ca 40% av de män som har fertilitets problem troligtvis lider av Varicocele.
Eftersom andrologen på vårt sjukhus menar att man kan ha infektioner som inte är mätbara eller på något sätt syns så kan man prova att medicinera. han har även ordinerat mediciner som höjer spermiernas kvalitet (spergin forte, spergin Q10 och Proxeed nf). Min sambo har också ganska tjock sädesvätska och då kan man även prova slemlösande typ Bisolvon (vet att det är hostmedicin, men det är slemlösande medicin och löser ju inte bara slemmet lokalt i halsen utan allt slem)
Så här ser behandlingsprogrammet ut, som fortsätter även om IVF:en drar igång:
Levoxacin 500mg (antibiotika) I tablett om dagen i 20 dagar tillsammans med
Deltacortene 25mg (cortison) ½ om dagen innan läggdags i 25 dagar och.
Spergin Forte 1 påse om dagen i 12 dagar (förpackningen innehåller just 12 påsar, tillverkas av IDI Integratori Dietici Italiana och kostar ca 33 euro)
När dessa tog slut gick han över till
Spergin Q10 1 påse om dagen i 2 månader (en förpackning innehåller 12 påsar och kostar ca 36 euro och från samma tillverkare)
Spergin Forte innehåller:L-Arganin 2.500 mg, L-Taurin 500 mg, Coenzym Q10 200mg, C Vitamin 180 mg samt E Vitamin 30mg.
Spergin Q10 innehåller:L-Arganin 300 mg, L-Carnitin 200mg, L-Ornitin 100mg, L-Citrullin 100mg, Coenzym Q1o samt Vitamin e 30 mg.
med denna kur förbättrades resultatet avsevärt
Efter två månader med Spergin Q10 har han nu gått över till nästa fas som kan ytterliggare förbättra:
Proxeed NF 1 påse om dagen i 3 månader. (en förpackning innehåller 20 påsar, kostar ca 36 euro och tillverkas av Sigma Tau farmaceutici
C vitamin 1 tablett om dagen 15 dagar i månaden i 3 månader.
Topster supposit om dagen Mån,ons, fre i 6 veckor.
Denna är en antiinflammatorisk för prostatan. Den var ju helt ok enligt alla undersökningar så jag vet inte varför han fått den...
Proxeeed NF innehåller:L-carnitin och Acetil-L-carnitin, Fruktos och citronsyra, - Coenzym Q10, selen, zink, C vitamin, Folsyra och vitamin B12.
Jag har i alla fall sett att man kan köpa dessa preparat på nätet här i Italien, utan recept.Har dock inte kollat om dom skickar till Sverige.
Här måste antalet spermier vara minst 100 miljoner/milliliter för att göra vanlig IVF annars blir det ICSI.
Hoppas att denna info kan vara till nytta för någon!
Glad midsommar!