Vi som äntligen blivit gravida via IVF Bf Juni/Juli 2011
grattis!
jag testade på rd12,hade molvärk till och från i flera veckor!sen avtog det,men kom igång igen.
grattis!
jag testade på rd12,hade molvärk till och från i flera veckor!sen avtog det,men kom igång igen.
toyota: bra att bebis växt,men vet precis hur du känner...är i samma sits...ska på nytt ul på måndag blir att träffa läkare då istället för bm så får se vad han säger och hur de ska göra med tiden...förvirrat!sambon kan inte följa med på måndag men det får funka ändå...
man är världens lyckligaste men kan inte släppa oron vad gäller vår lilla bebis och hur den växer...
fick hem vagnen igår,så projekt montera barnvagn härhemma!
kram på er tjejer!
svårt det där med känslorna,förstår att du är överlycklig,jag är själv såklart det!men,just att man ska behöva bekymra sig mer än man trott lixom....första ul va det 15 dagar diff,andra va det 18-kunde bero på mätningen sa hon.är jätterädd att det är ännu fler dagar på måndag...
känns overkligt med vagn faktiskt,spännande!
kramisar tjejer!
skruttfia:usch va jobbigt...hoppas blödningarna avtar!
jag är lite låg på sidan,va hos läkaren i måndags,trodde bara han skulle kolla så bebis växer och sen sätta ett datum för bf. besöket tog en annan vändning...han sa att man kan misstänka en växthämning vilket t.e.x. kan tyda på kromosomfel eller metabola sjukdomar etc etc...han erbjöd oss att göra fvp,vilket jag alltid varit emot för min egen del,då jag inte vill utsätta mig för risken. det kunde även vara så att bebis bara ligger väldigt under kurvan.den hade växt,men magmåtten hade bara växt 2 dagar på 1.5 vecka...skullee bestämma oss senast idag,vi har tid på fredag....är så rädd,tänk om ngt händer och man förlorar ett friskt barn,skulle aldrig förlåta mig själv,men å andra sidan vill vi veta om det är ngt fel...
det va bråttom nu ifall,om det mot förmodan skulle vara ngt n vill ta bort,låter galet att skriva såhär...men vi har passerat 18 veckor,och måste söka illstånd hos socialstyrelsen isånnafall,vilket blir bråttom...nu tror jag inte att det är ngt kromosomfel,risken är liten,men vi vill nogg kolla ändå..
magsjuk på allt det här....spytt 10 timmar...nu är det vila och försöka äta som gäller...
har ni gjort fvp???
kramisar!
hej tjejer! tack för att ni skriver.jag har fått en tid på fredag.magen växer,bebis sparkar varje dag. de säger inte att det är större sannolikhet att det är ngt fel,men man kan misstänka att det är ngt.och de enda sjukdomar man kan få veta om är just kromosomfel.vi kommer få svar inom några dagar,snabbanalysen,där visas resultat på trisomi 13,18 och 21. 13 och 18 är det inga bra prognoser på alls,om de ens överlever graviditeten. 21 är down syndrom.man ska väl vet ainnan hur man ska göra ifall det skulle visa sig ngt.skulle det vara 13 eller 18 så avbryter vi,låter helt bisarrt....21 måste vi fundera.så jajg hade alddrig gjort provett ifall vi skulle behålla vad det än var,känns bara onödigt då. sen kan vi få veta långtidsodlingen och ett annat test,det kommer då i vilket fall vara försent att göra nåt åt det,mer om m na vill vara förberedd....
missfallsrisken är ca 1 %.missfallsrisken för min del överhuvudtaget vid denna tid uppskattade läkaren till ca 0.5 %.så vvist,det ökar,men om missfallsrisken vid denna tid skulle vara 1.5 %skulle jag inte vara orolig,men nu ökar man ju aktivt risken...
sambon vill göra testet.jag lutar åt det...oron kommer vara för stor annars....däremot skulle det vara en katastrof i fall ngt hände och bebis är frisk...
älskar ju det lilla livet i magen,pratar varje dag med den och den sparkar så mkt!
jag vet inte vilken vecka jag är i,nu stämde ju måtten så dåligt sist då magen inte växt så mkt alls...sist fick jag inget genomsnittsvecka utan jag har bara respektive mått: huvud: 19+5 buk 18+3, lårben 19+0.enligt ivf är jag i 22+1. så det känns läskigt med tanke på att enligt ivf så räddar man såna barn...allt känns overkligt...
missfallsrisken är 1%högre än den normala missfallsrisken vid denna tid i graviditeten,läkaren uppskattar min risk till 0.5 %. så 1.5 % risk.väldigt liten risk,men just att man aktivt ökar risken känns obehagligt...
värsta om bebis är frisk och det händer nåt...
sen finns det många sjukdomar det skulle kunna vara,om de ens är något fel,som man inte kan ta reda på,så sannolikheten är ju ltien att det skulle vara kromosomfel.då kan man tycka det är onödigt att ta risken,men tror vi ska göra det här ändå...vi har då tagit reda på det vi kunnat. skulle det inte vara ngn ökad risk för missfall skulle man ju aldrig tveka,men det är det som oroar mig även om risken är mkt liten....
kram på er!
vi valde att inte göra KUB-testet just för att vi inte ville gå vidare med fvp.nu e efterhand skulle det vvarit bra om vi gjort det. vi hade RUL 19/1,jag var då i 18+1,bebis i 16+1. nytt UL 4/2. bebis hade växt, diffade några dagar till men det kunde bero på mätningarna sa bm. Hon va fundersam över tiden på 2 veckor och bokade då in en läkartid 14/2.det mesta hade växt då utom magen...men an erbjöd fvp just pga av de 2 veckorna som inte stämmer. Det som de säger är att man inte vet när ägget fäster vid ivf,men jag fick ju iaf pos. graviditetstest dag 12. Nånstns långt innen tror jag bara våran bebis är mindre....ägget fäste lite senare,bebis ät lite mindre...det nya som kom upp är just att magen inte stämde tyvärr...även om inte fvp visar ngt så kan det vara massa andra sjukdomar,men det får man ta senare isånnafall..
jag är jätteorolig...en hel del bebiskläder,som jag inte tittat på på ganska länge...vagnen står monterad i vardagsrummet...allt känns så sorgligt och hemskt...
kramisar
har äntligen kunnat börja äta mat efter min fruktansvärda magsjuka...känns som magen är borta,har gått ner flera kilo,usch känns inge bra...
pratade med läkaren idag...har så ont i ryggen,troligtvis efter magsjukan så det skulle inte vara ngn fara,men om jag har feber imorrn ska jag inte göra fostervattenprov....risken för missfall ökar då....när man kommit fram till ett svårt beslut kanske det inte funkar ändå...möjligt att jag kan göra på måndag,men nästa försent då....tog temp nyss 37.0. hon sa att har jag över 38 räknas det som feber...
vet ju inte min "normala" temp. då jag aldrig tar tempen...men 38 kanske är ngn standard,trots att alla har olika normaltemperaturer.
kramis
hej tjejer!ett tag sen jag skrev här. vi gjorde fvp i fredags,obehagligt....skönt att det är gjort men har sån ångest att det ska hända nåt...nu är man livrädd för missfall,livrädd för provsvaret...allt är en enda väntan...mkt jobbig sådan...fick även veta att jag har för lite fostervatten...en sak till att oroa sig över....det tar aldrig slut känns det som...
sambon blev magsjuk igår så flydde hemifrån och sov hos syrran,orkar inte med magsjuka en gång till....nu är jag hemma,han får bara vara i sovrummet och badrummet...vågade mig hem men får se om jag blir kvar här inatt eller om jag försvinner till syrran igen..
kram!
hej tjejer!
inte fått något svar på fvp så jag ringde idag.läkaren ringde upp...pga blod i fostervattnet så måste de göra en låntidsodling,vilket vi får svar på tidigast nästa fredag. är det då något fel på barnet har vi inte längre möjlighet att avbryta graviditeten,då är jag i ca vecka 22. gränsen går vid 22 veckor...visste jag detta skulle jag aldrig utsatt mig för detta...vad är meningen att höja missfallsrisken om vi ändå inte kan påverka utgången...
känner mig så ledsen....visst det kunde varit så att vi fått dåliga besked,men nu känns allt bara onödigt...ofta har man tiden med sig,men vi som inte har det med långtidsodling hamnar ändå där...
de kunde se friska kromosomer,men de vet ju inte om det är mina som de kollar på...
jobbig väntan....25årsdag på söndag,trodde den skulle vara bättre...den 14/2 när vi hade ultraljudet och de tog upp fvp så förlovade vi oss,varför,varför ska det aldrig gå bra...jag är så rädd...