• Mariohn

"Jag är så trött på bonusbarnen"

Jag läser dagligen på familjeliv inlägg och trådar av och från människor som klagar på sina bonusbarn.  Nu menar jag inte trådar skapade av bonusföräldrar som ber om hjälp och stöd i sin "bonusroll" utan föräldrar som uttrycker förakt mot sin partners barn. En del går så långt som till att hålla små barn på 5 år eller yngre ansvariga för sina relationsproblem, skriva hur de avskyr barnen och ska göra allt i sin makt för att hålla dem borta från "SIN partner". Det handlar alltså inte om barns rätt att bete sig precis hur de vill utan om barns rätt att ha förstående vuxna omkring sig när de behöver vägledning i livet. Jag blir så satans jävla irriterad.

Till alla er som sitter och uttrycker förakt för era små bonusbarn: Barn är ALDRIG skyldiga till att vuxna grälar eller inte kan lösa sina konflikter. Barn ska kunna vara precis hur jobbiga som helst och ändå känna sig trygga i vetskapen om att en förälder alltid kommer att finnas där när det krisar. Och guess what...ALLA barn är "jobbiga" periodvis. De är levande varelser som måste få ha sina faser, kriser och bekymmer. De har RÄTT att ha dem och de har RÄTT att bemötas med tålamod och respekt. Så om du tillhör en av dessa fruktansvärt beklämmande varelser som inte kan acceptera det, respektera det, eller leva med det. Se för fan till att ta ditt ansvar som VUXEN människa med ett förväntat utvecklat konsekvenstänk och ge fan i att gå in i en relation med en människa som har barn! Barnen var där först och oavsett vad du gör och hur mycket du än försvarar ditt överjävliga beteende kommer du aldrig att ha rätt om du försöker gå emellan en förälder och dess barn bara för att galoscherna inte passar DIG. DU är vuxen. DU väljer din relation. Ett barn föds till världen utan att ha bett om det och dess rätt att finnas och ha ett tryggt förhållande till sina föräldrar kommer ALLTID att gå före dig. Punkt slut.

Tack för ordet.

(För den som har lite svårare att förstå. Tråden handlar INTE om bonusföräldrar som känner sig uppgivna, ledsna eller vill ha råd om hur de ska handskas med jobbiga situationer.  Den handlar inte heller om att barn ska få lov att bete sig precis hur de vill när de vill. Den handlar enbart om vedervärdiga människor som uttrycker sig om barn som om barnen var en böld i röven och istället för att vilja ta tag i problemet vill de stöta bort barnen)

• Svar på tråden "Jag är så trött på bonusbarnen"
  • Kajee

Bra skrivet!

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Bedan
    Mariohn skrev 2010-10-14 09:15:57 följande:
    Vart fan kommer de ifrån? 
    Du jag vet inte, men antagligen är de aliens.
  • Bedan
    Mariohn skrev 2010-10-14 09:15:57 följande:
    Vart fan kommer de ifrån? 
    Det härligaste är att flera månader efter att jag skrev det där blogginlägget läste här på forumet om nån som var trött på bonusbarnet och tyckte att pappan skulle bli lovförälder... Skrämmande!
  • Mariohn
    Bedan skrev 2010-10-14 09:18:13 följande:
    Det härligaste är att flera månader efter att jag skrev det där blogginlägget läste här på forumet om nån som var trött på bonusbarnet och tyckte att pappan skulle bli lovförälder... Skrämmande!
    Jag skrattade när jag läste ditt blogginlägg sedan kom  jag på att det egentligen varken var roligt eller parodiskt utan helt i klass med hur folk pratar här. 
  • Bedan
    Mariohn skrev 2010-10-14 09:22:39 följande:
    Jag skrattade när jag läste ditt blogginlägg sedan kom  jag på att det egentligen varken var roligt eller parodiskt utan helt i klass med hur folk pratar här. 
    Den är faktiskt komponerad av skit jag läst på forumet, så ja... Hemskt är det. Det är ju BARN man pratar om. Det är inte som att de kan säga "fuck this shit" och välja att flytta utan de är beroende av de vuxna i deras liv.
  • Esther M

Jag kanske kan kategoriseras som en sådan där person. Jag har sagt till min sambo, som bara har sina barn på skolloven, att om de skulle bo hos honom permanent skulle jag inte vilja vara sambo längre.

Jag tar inte ansvar för barnen när de är här, men behandlar dem ungefär som mina syskonbarn; tar med dem till Zoo, fixar filmkvällar, leker osv-alltså bara det roliga. Jag älskar dem men vill inte ha barn så jag skulle vägra bo tillsammans med dem och min sambo om detta hade kommit på tal.

Det hör till saken att barnen bor i ett annat land, så oftast träffar min sambo dem i hemlandet när jag inte är med. Jag träffar dem när de kommer till vårt hem och jag tycker att det är både jobbigt och roligt, men skulle som sagt inte bidra till eller ens gå med på att bo med dem. Jag vet att det är en anledning till att min sambo inte propsar på med tid eller delad vårdnad, men jag tycker att det är hans eget beslut.

• Mariohn
    Bedan skrev 2010-10-14 09:34:20 följande:
    Den är faktiskt komponerad av skit jag läst på forumet, så ja... Hemskt är det. Det är ju BARN man pratar om. Det är inte som att de kan säga "fuck this shit" och välja att flytta utan de är beroende av de vuxna i deras liv.
    Jag har gifta föräldrar så jag kan bara föreställa mig hur fruktansvärt det måste vara för ett litet barn att bli behandlat illa och tvingas konkurrera med en elak vuxen om sin förälders kärlek....Dessutom kan jag inte förstå mig på de föräldrar som tillåter det. Nu älskar jag min sons pappa men om jag av någon anledning skulle bli ensamstående med mitt barn skulle det inte finnas en halv chans i universum att jag skulle kunna känna någonting annat än avsky för den som behandlade mitt barn illa. Hur kan man älska någon som hatar ens barn? Det måste finnas en störning bakom det. 
Svar på tråden "Jag är så trött på bonusbarnen"