• Mariohn

"Jag är så trött på bonusbarnen"

Jag läser dagligen på familjeliv inlägg och trådar av och från människor som klagar på sina bonusbarn.  Nu menar jag inte trådar skapade av bonusföräldrar som ber om hjälp och stöd i sin "bonusroll" utan föräldrar som uttrycker förakt mot sin partners barn. En del går så långt som till att hålla små barn på 5 år eller yngre ansvariga för sina relationsproblem, skriva hur de avskyr barnen och ska göra allt i sin makt för att hålla dem borta från "SIN partner". Det handlar alltså inte om barns rätt att bete sig precis hur de vill utan om barns rätt att ha förstående vuxna omkring sig när de behöver vägledning i livet. Jag blir så satans jävla irriterad.

Till alla er som sitter och uttrycker förakt för era små bonusbarn: Barn är ALDRIG skyldiga till att vuxna grälar eller inte kan lösa sina konflikter. Barn ska kunna vara precis hur jobbiga som helst och ändå känna sig trygga i vetskapen om att en förälder alltid kommer att finnas där när det krisar. Och guess what...ALLA barn är "jobbiga" periodvis. De är levande varelser som måste få ha sina faser, kriser och bekymmer. De har RÄTT att ha dem och de har RÄTT att bemötas med tålamod och respekt. Så om du tillhör en av dessa fruktansvärt beklämmande varelser som inte kan acceptera det, respektera det, eller leva med det. Se för fan till att ta ditt ansvar som VUXEN människa med ett förväntat utvecklat konsekvenstänk och ge fan i att gå in i en relation med en människa som har barn! Barnen var där först och oavsett vad du gör och hur mycket du än försvarar ditt överjävliga beteende kommer du aldrig att ha rätt om du försöker gå emellan en förälder och dess barn bara för att galoscherna inte passar DIG. DU är vuxen. DU väljer din relation. Ett barn föds till världen utan att ha bett om det och dess rätt att finnas och ha ett tryggt förhållande till sina föräldrar kommer ALLTID att gå före dig. Punkt slut.

Tack för ordet.

(För den som har lite svårare att förstå. Tråden handlar INTE om bonusföräldrar som känner sig uppgivna, ledsna eller vill ha råd om hur de ska handskas med jobbiga situationer.  Den handlar inte heller om att barn ska få lov att bete sig precis hur de vill när de vill. Den handlar enbart om vedervärdiga människor som uttrycker sig om barn som om barnen var en böld i röven och istället för att vilja ta tag i problemet vill de stöta bort barnen)

• Svar på tråden "Jag är så trött på bonusbarnen"
  • Mariohn
    LillTussa skrev 2010-10-14 11:09:50 följande:
    Men säger det inte mycket om en människa som kan lämna sina barn huxflux och bara leva vidare? För barnen är ju en del av en själv. Att bara lämna och stänga av...
    Det är lite så jag känner också....En människa som kan lämna sina egna barn kan jag inte lita på. Känner man inga förpliktelser gentemot en del av sig själv kan man ju omöjligt göra det gentemot någon annan... Själv lever jag med en karl som har delad vårdnad om en Jack Russel 20 mil bort :´)  
  • Esther M
    LillTussa skrev 2010-10-14 11:09:50 följande:
    Men säger det inte mycket om en människa som kan lämna sina barn huxflux och bara leva vidare? För barnen är ju en del av en själv. Att bara lämna och stänga av...
    Det gör det säkert, men eftersom jag är likadan så är det ok för mig.
  • jådåsåatt
    Esther M skrev 2010-10-14 11:17:14 följande:
    Det gör det säkert, men eftersom jag är likadan så är det ok för mig.
    Hur menar du nu?
    Du skulle alltså utan problem kunna skaffa barn som du sen skiter i?
    Och du bryr dig inte heller om ifall du gör de som bör stå dig närmast illa?

ok...så kan man ju också välja att leva sitt liv.
  • Esther M
    jådåsåatt skrev 2010-10-14 11:04:46 följande:
    Ja. du har ett visst ansvar för barnen till den partner du valt. Dock är det inte på långa vägar lika stort som han ansvar såklart. Det är som sagt han som gör fel men du är på sätt och vis medskyldig när du bara står brevid och ser på när han skiter i sina barn.

Tycker du själv att det är ett ok beteende att skaffa barn man inte tar hand om? Jag tycker att det är helt sjukt att folk kan vara så egoistiska att de avlar fram barn utan att vilja ta ansvar för dem, jag förstår inte hur man kan vara så kall och känslolös.
    Nej, jag har inget ansvar för barn som inte är mina. Jag har inget ansvar för vad en annan människa väljer att göra. Med din logik är det delvis mitt fel om jag bevittnar en trafikolycka.

Jag förstår varför han har flyttat. Jag förstår inte vad det innebär att ha barn, så för mig är det inget konstigt att inte se sig som tvungen att bo där man inte vill bo pga någonting alls. Jag tar inget ansvar och kan därför lätt förstå hur man kan låta bli.
  • Jojjo841212

Har också tänkt på att skriva en sån här ts. Jag blir så rädd ibland att om jag o min sambo gör slut, så kommer han hitta en tjej som inte vill ha min son i deras liv. Vad hemskt!!!! =((
    Inte för att jag tror att min sambo hade tillåtit det ifall hon öppet visade sitt förakt...men bara tanken att min son skulle ha nån i sitt liv, i sin FAMILJ som inte vill ha honom....den tanken kan få mej att gråta.

Till alla bonusmammor som inte vill ha sina bonusbarn: Tänk till!!! Det e bara barn! De har inte bett om denna situationen.... Även om ni inte älskar dem, respektera dem, och respektera att de är er mans BARN.

• GAGA

Ester m- Vad skulle hända om barnens mamma dog och barnen flyttar in hos din kille? Skulle du göra slut då?

• Esther M
    jådåsåatt skrev 2010-10-14 11:19:43 följande:
    Hur menar du nu?
    Du skulle alltså utan problem kunna skaffa barn som du sen skiter i?
    Och du bryr dig inte heller om ifall du gör de som bör stå dig närmast illa?

ok...så kan man ju också välja att leva sitt liv.
    Nej, jag skulle inte skaffa barn eftersom jag inte vill ha några. Däremot kan jag lämna en situation och gå vidare utan att se tillbaka, exempelvis flytta till ett annat land eller en annan stad och inte ha kontakt med de jag levt med.

Om det gör mina närmaste illa att jag väljer mitt eget liv, så gör jag dem illa.  Jag gör det inte med avsikt, men hamnar deras vilja i kläm med min, så tänker jag på mig själv.
  • Esther M
    GAGA skrev 2010-10-14 11:23:59 följande:
    Ester m- Vad skulle hända om barnens mamma dog och barnen flyttar in hos din kille? Skulle du göra slut då?
    Ja.
  • Esther M
    GAGA skrev 2010-10-14 11:23:59 följande:
    alternativt vara särbo.
  • jådåsåatt
    Esther M skrev 2010-10-14 11:20:55 följande:
    Nej, jag har inget ansvar för barn som inte är mina. Jag har inget ansvar för vad en annan människa väljer att göra. Med din logik är det delvis mitt fel om jag bevittnar en trafikolycka.

Jag förstår varför han har flyttat. Jag förstår inte vad det innebär att ha barn, så för mig är det inget konstigt att inte se sig som tvungen att bo där man inte vill bo pga någonting alls. Jag tar inget ansvar och kan därför lätt förstå hur man kan låta bli.
    Nä, du får snarare jämföra med att stå brevid och bara titta på när någon gör en annan människa medvetet illa. Som att bevittna en misshandel eller mobbing t.ex.  Men då kanske man inte heller har något ansvar?
    Jag tror att vi har helt olika grundvärderingar. Jag anser att man har ett ansvar jämtemot sina medmänniskor.

Att skylla på att man inte har några barn förstår jag inte. Tänk dig in i situationen om dina föräldrar valt bort dig när du var barn, hur tror du att det hade fått dig att känna?
Svar på tråden "Jag är så trött på bonusbarnen"