Inlägg från: Mariohn |Visa alla inlägg
  • Mariohn

"Jag är så trött på bonusbarnen"

Jag läser dagligen på familjeliv inlägg och trådar av och från människor som klagar på sina bonusbarn.  Nu menar jag inte trådar skapade av bonusföräldrar som ber om hjälp och stöd i sin "bonusroll" utan föräldrar som uttrycker förakt mot sin partners barn. En del går så långt som till att hålla små barn på 5 år eller yngre ansvariga för sina relationsproblem, skriva hur de avskyr barnen och ska göra allt i sin makt för att hålla dem borta från "SIN partner". Det handlar alltså inte om barns rätt att bete sig precis hur de vill utan om barns rätt att ha förstående vuxna omkring sig när de behöver vägledning i livet. Jag blir så satans jävla irriterad.

Till alla er som sitter och uttrycker förakt för era små bonusbarn: Barn är ALDRIG skyldiga till att vuxna grälar eller inte kan lösa sina konflikter. Barn ska kunna vara precis hur jobbiga som helst och ändå känna sig trygga i vetskapen om att en förälder alltid kommer att finnas där när det krisar. Och guess what...ALLA barn är "jobbiga" periodvis. De är levande varelser som måste få ha sina faser, kriser och bekymmer. De har RÄTT att ha dem och de har RÄTT att bemötas med tålamod och respekt. Så om du tillhör en av dessa fruktansvärt beklämmande varelser som inte kan acceptera det, respektera det, eller leva med det. Se för fan till att ta ditt ansvar som VUXEN människa med ett förväntat utvecklat konsekvenstänk och ge fan i att gå in i en relation med en människa som har barn! Barnen var där först och oavsett vad du gör och hur mycket du än försvarar ditt överjävliga beteende kommer du aldrig att ha rätt om du försöker gå emellan en förälder och dess barn bara för att galoscherna inte passar DIG. DU är vuxen. DU väljer din relation. Ett barn föds till världen utan att ha bett om det och dess rätt att finnas och ha ett tryggt förhållande till sina föräldrar kommer ALLTID att gå före dig. Punkt slut.

Tack för ordet.

(För den som har lite svårare att förstå. Tråden handlar INTE om bonusföräldrar som känner sig uppgivna, ledsna eller vill ha råd om hur de ska handskas med jobbiga situationer.  Den handlar inte heller om att barn ska få lov att bete sig precis hur de vill när de vill. Den handlar enbart om vedervärdiga människor som uttrycker sig om barn som om barnen var en böld i röven och istället för att vilja ta tag i problemet vill de stöta bort barnen)

• Svar på tråden "Jag är så trött på bonusbarnen"
  • Mariohn
    Bedan skrev 2010-10-14 09:18:13 följande:
    Det härligaste är att flera månader efter att jag skrev det där blogginlägget läste här på forumet om nån som var trött på bonusbarnet och tyckte att pappan skulle bli lovförälder... Skrämmande!
    Jag skrattade när jag läste ditt blogginlägg sedan kom  jag på att det egentligen varken var roligt eller parodiskt utan helt i klass med hur folk pratar här. 
  • Mariohn
    Bedan skrev 2010-10-14 09:34:20 följande:
    Den är faktiskt komponerad av skit jag läst på forumet, så ja... Hemskt är det. Det är ju BARN man pratar om. Det är inte som att de kan säga "fuck this shit" och välja att flytta utan de är beroende av de vuxna i deras liv.
    Jag har gifta föräldrar så jag kan bara föreställa mig hur fruktansvärt det måste vara för ett litet barn att bli behandlat illa och tvingas konkurrera med en elak vuxen om sin förälders kärlek....Dessutom kan jag inte förstå mig på de föräldrar som tillåter det. Nu älskar jag min sons pappa men om jag av någon anledning skulle bli ensamstående med mitt barn skulle det inte finnas en halv chans i universum att jag skulle kunna känna någonting annat än avsky för den som behandlade mitt barn illa. Hur kan man älska någon som hatar ens barn? Det måste finnas en störning bakom det. 
  • Mariohn
    Esther M skrev 2010-10-14 10:17:55 följande:
    Jag försvårar inte för honom, jag väljer mitt liv. Om hans barn är viktigare är det upp till honom att välja att vara särbo med mig eller lämna mig.
    Personligen hade jag inte kunnat leva med en man som hade så låg moral att han övergav sina barn. Fruktansvärt avtändande. 
  • Mariohn
    2timearound skrev 2010-10-14 10:06:38 följande:
    Kan det inte komma hit nån dum bitch som jag kan slita i stycken nu? *redan irriterad*
    OJ!! 
  • Mariohn
    Esther M skrev 2010-10-14 10:37:17 följande:
    Jag vet inte varför han skaffat barn han inte tar ansvar för. Vad jag vet är att han gör vad han kan för att vara en pappa till dem.  Var ligger min skuld?
    Jag tycker inte att du har någon skuld. Du har rätt att välja ditt liv. Ansvaret ligger som sagt hos honom. Men jag förstår inte hur man ser något attraktivt i en man som lämnar sina barn. 
  • Mariohn
    Esther M skrev 2010-10-14 11:01:37 följande:
    För mig ligger attraktionskraft inte inte hur en man tar hand om barn eller hur han tar ansvar. Jag kan säga att jag nog hade gjort annorlunda om jag hade haft barn själv, men det förtar inte min kärlek att han lämnat dem. Jag vill inte redogöra för hans liv, men det är inte det jag ser som viktigt med honom.
    Och det är inte du och jag som ska leva tillsammans så du får attraheras av vad du vill  Själv blir jag oerhört attraherad av ansvarstagande. 
  • Mariohn
    LillTussa skrev 2010-10-14 11:09:50 följande:
    Men säger det inte mycket om en människa som kan lämna sina barn huxflux och bara leva vidare? För barnen är ju en del av en själv. Att bara lämna och stänga av...
    Det är lite så jag känner också....En människa som kan lämna sina egna barn kan jag inte lita på. Känner man inga förpliktelser gentemot en del av sig själv kan man ju omöjligt göra det gentemot någon annan... Själv lever jag med en karl som har delad vårdnad om en Jack Russel 20 mil bort :´)  
  • Mariohn
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-14 11:39:06 följande:
    Varför hänger man på ett forum som FL om man inte vill ha barn ? Tycker inte att abort är värre än att gå till tandläkaren osv... ( i en annan tråd har du skrivit det..)  Fattar inte detta!
    Fast detta är bara dumheter. Familjeliv är inte till för folk som vill ha barn enbart. Det finns mängder av kategorier för helt andra saker. Jag ville inte ha barn när jag började hänga på FL. Man kan väl ha en familj även om man inte vill ha barn? Trams och dumheter.--
  • Mariohn
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-14 11:51:34 följande:
    Citat 157...
    Det är möjligt att vissa känner så. För min del är det snarare så att jag inte ville ha barn då, och jag vill det inte nu. Jag var lättad när det var gjort och tänker inte på det mer än jag tänker på mitt senaste tandläkarbesök (som var mer obehagligt). 

Jag vet att jag gjorde rätt och har ingen anledning att ångra det. Om man har eller vill ha barn är det nog svårt att se aborter som jag gör; en litet ingrepp för att ta bort något som om lämnat utan åtgärd kunde växt till ett stort problem. 
    Det är hennes val och hennes beslut och det har ingenting här att göra. 
  • Mariohn
    Hypnotica skrev 2010-10-14 13:05:35 följande:
    Betyder det automatiskt att man överger ett barn om man flyttar ifrån det?
    Nej. Det betyder det inte. Men om man flyttar på ett sätt som omöjliggör kontakten tycker jag inte att man kan säga mycket annat- 
  • Mariohn
    Hypnotica skrev 2010-10-14 13:10:25 följande:
    Betyder det att man faktiskt ska "hålla ihop" för barnens skull?
    Ja det betyder det. Att hålla ihop däremot betyder inte att "leva tillsammans som älskande par och ligga med varandra". Utan just att hålla ihop, samarbeta och ha barnens bästa som gemensamt mål-. 
  • Mariohn
    Hypnotica skrev 2010-10-14 13:15:32 följande:
    Jag får intrycket att Esthers partner får en hel del skit kastat åt sitt håll från er eftersom han bytt land. Kan man inte "håll ihop" även fast man råkar befinna sig i olika länder?
    Att flytta till ett annat land istället för att stanna nära sina barn och finnas där för dem är skit i mina ögon. Och nej. Man kan inte finnas där för sina barn på det vis barn behöver en förälder om man bor i ett annat land. 
  • Mariohn
    2underbara skrev 2010-10-14 15:51:59 följande:
    Själv har jag full förståelse på de/oss som klagar.

Andras ungar som ränner i ens familj ställer oftast till problem på många olika sätt.
    Men det är väl för fan inte deras fel?? De är med sin PAPPA?? 
  • Mariohn
    2underbara skrev 2010-10-14 16:04:03 följande:
    Ta av dig dina läsamellanraderna-glasögon, var står det att det bara är deras fel?

Självklart är det pappans fel också, barnet finns ju från första början sedan späs det ofta på med att barnet blir behandlat på ett annorlunda sätt (läs curlande och satt på pedestal) så de blir mer eller mindre odrägliga att ha att göra med.
    Som grädde på moset så kan personkemin skapa en störelse-explosion och där har vi en styvkonstellation som gärna hade varit ogjord för min del. 
    Jag vet inte vad en "pedestal" är men jag gör en gissning. "Andras ungar som ränner i ens familj". De ränner i SIN familj. Det är DERAS pappa. Passar det inte kan du välja att lämna relationen. 
  • Mariohn
    Bedan skrev 2010-10-14 16:54:31 följande:
    Som tur är för honom är ingen av oss lovade en morgondag och du har säkert en minst 20 års försprång på honom. Verkligen fruktansvärt... men du kommer säkert få ditt straff en dag. Karma.
    Precis. En dag blir man gammal och hjälplös om inget händer innan. Jag har sett det på nära håll. Man får vad man förtjänar. 
  • Mariohn
    2underbara skrev 2010-10-14 16:53:43 följande:
    Jag skriver utifrån mitt perspektiv, inte andras barn, gannens eller ditt perspektiv.

Men ja, han får gärna lämna relationen. 
    Ja jag tycker att man är en patetisk krake om man väljer att leva med någon som har onda tankar om ens barn. 
  • Mariohn
    2underbara skrev 2010-10-14 16:58:26 följande:
    Bor gör man på ett ställe (även hemlösa har ett ställe) och barnet bor inte hos mig nej, han är hos sin pappa för att HAN bor med mig. (ja, huset är mitt)

Barnet bor hos sin mamma eller så är han helt rotlös, bestäm själv.
    Han "bor" lika lite hos mig som en gäst bor hos dig.
    Haha. Ett barn bor där dess förälder bor. Tyvärr råkar du bo med hans förälder. Det är ett paketavtal
  • Mariohn
    2underbara skrev 2010-10-14 17:00:06 följande:
    Har uppenbarligen redan gjort nåt hemskt med tanke på det straff  jag redan lever med så det kan knappast bli värre

Men vad fan :´)
Svar på tråden "Jag är så trött på bonusbarnen"