• Jaccie

är hon för ung??

hejsan, min kompis lillasyster är 14 år (född 1991) hon är troligen med barn, hon är inte helt säker. är hon för ung för att bli mamma?
    jag personligen tycker verkligen att hon är det, alla vi som står henne nära tycker det.

Kramar

• Svar på tråden är hon för ung??
  • Jessica24

Ja, jag tycker att man är för ung att få barn om man själv är ett barn.
    Man kan inte försörja varken sig själv eller barnet, man är inte klar med grundskolan ens, har med all säkerhet ingen stor livserfarenhet mm.
    Självklart finns det de fallen där det går bra trots att grunden inte är så stabil.

Visst, det finns vuxna som har svårt att försörja ett barn pga arbetslöshet och andra tråkiga omständigheter. Men det är en stor skillnad eftersom man oftast minst har en gymnasieutbildning, livserfarenhet osv.

/Jessica24

• Nova76

valkyrian & Xtinaa (och alla andra som tolkat mitt inlägg på ett felaktigtsätt iom att jag inte uttryckt mig ordentligt tydligt och klumpigt!!!)

Förlåt tjejer om jag trampat er på tårna, självklart menade jag inte "att det är så alla unga mammor gör". Hur skulle jag kunna uttra mig om hur ALLA unga föräldrar är. Utan ville bara berätta för er vad jag tycker och tänker över FRÅGAN "Är hon för ung".
    Sorry, Klantigt av mig att skriva så!

Men jag tycker ff att 14 år är alldeles för ungt!!!!!!!!!!!!!

Än en gång, det är vad jag tycker. Inget påhopp utan bara mina känslor inför alltförungamammor!!!

• Moj Katile

Jag tycker åxå det är FÖR ungt....

Jag tror inte att man senare i livet ångrar barnet men jag tror att man ångrar att man inte väntade!
    Jag tror att många som blir gravida har en illusion om hur "gulligt" det e me barn, oavsett hur gammal man e!
    Å denna gullighet överskuggar vaknätter, kolik, att ta hand om 24h om dygnet å minst 365dagar om året...... I minst typ 18 år....
    Man tror att man ska kunna ligga på soffan å gosa me sin lilla bebis å livet ska vara så rosenrött! Men bebisen växer fort å de där gulliga byts ut till ett barn som kräver väldigt mycket tid, uppmärksamhet, passning! Å inte tala om vad de kostar....
    Då får m,an nästan ha någon som e beredd att stötta upp me pengar... För de där 3000 från soc räker inte långt! OM MAN ENS FÅR LÄGENHET!! Eftersom man e så ung så har ens föräldrar skyldighet att försörja en, och även barnet....
    De räknar ju en 14 åring so m barn åxå så chansen att hon ska få bo helt själv e kanske inte stor....

Nä de e mycket å tänka på. Å inte så mycket hurvida man blir en bra mamma eller inte för det kan man inte bedömma men man kanske ska fundera på hur svårt denna unga mamma kommer få det....

• Moj Katile

Jag tycker åxå det är FÖR ungt....

Jag tror inte att man senare i livet ångrar barnet men jag tror att man ångrar att man inte väntade!
    Jag tror att många som blir gravida har en illusion om hur "gulligt" det e me barn, oavsett hur gammal man e!
    Å denna gullighet överskuggar vaknätter, kolik, att ta hand om 24h om dygnet å minst 365dagar om året...... I minst typ 18 år....
    Man tror att man ska kunna ligga på soffan å gosa me sin lilla bebis å livet ska vara så rosenrött! Men bebisen växer fort å de där gulliga byts ut till ett barn som kräver väldigt mycket tid, uppmärksamhet, passning! Å inte tala om vad de kostar....
    Då får m,an nästan ha någon som e beredd att stötta upp me pengar... För de där 3000 från soc räker inte långt! OM MAN ENS FÅR LÄGENHET!! Eftersom man e så ung så har ens föräldrar skyldighet att försörja en, och även barnet....
    De räknar ju en 14 åring so m barn åxå så chansen att hon ska få bo helt själv e kanske inte stor....

Nä de e mycket å tänka på. Å inte så mycket hurvida man blir en bra mamma eller inte för det kan man inte bedömma men man kanske ska fundera på hur svårt denna unga mamma kommer få det....

• supermamma

de tycker ja ä upp till henne.. ja va 14 när jag blev gravid.. dessutom om hon inte är mogen nu så mognar hon när hon ä gravid :)

• Novastella

Japp. Jag tror kort och gott det är för ungt.

• Kristin24

Det blir ju hennes föräldrar som får ta ansvaret för henne och bebisen så de ska nog sätta sig ner o diskutera det både för och nackdelar....det är måste vara jobbigt att bli mamma vid 14år för man är ju barn själv. Men som sagt det är ju upp till henne och hennes familj att ta detta beslut.

• Finlänskmamma

Hon är absolut för ung i mina ögon...hon måste tänka på vad det innebär att bli MAMMA när man är ett barn själv.
    Jag vill inte förespråka abort men i dessa fall kanske det är den bästa lösningen eller att adoptera bort det till någon som inte har möjlighet att få barn själv...

Men detta är ju inte mitt beslut utan hon som ska bli mamma! Jag hoppas för hennes skull att det är ett falskt alarm!

ANVÄND KONDOM!

• Novastella

Hmm...nu motsäger jag mig själv för i en annan tråd skrev jag just att det är mycket beroende på person o.s.v. men_jag_hade definitivt varit för ung vid 15, och jag tror nog generellt att de flesta är det, men_inte_alla_.

Supermamman i en annan tråd fick mig att tänka lite.

• AasaC

Ja, det tycker jag.
    Min syster (som är 13 år äldre än mig) fick sitt första barn ca 2,5 månad innan hon fyllde 15 år och det var hon inte alls mogen för. De första 2 åren var det mamma och pappa som till största delen skötte pojken.
    Efter nåt år bröt hon upp från pojkens pappa, träffade en annan kille som hon flyttade ihop med och efter det så klarade hon sig rätt bra med att ta hand om sonen själv.

• sussie88

Hon är väldigt ung, men samtidigt är det bara hon som kan bestämma över sitt liv. andra kan ge råd och åsikter. Men tänk på att åsikter även kan skada ...Just detta pratar jag om på min blogg..ungamamis.bloggsida.se ---< snart blir det ungamamis.se 

Du kan ju tipsa henne om den om hon vill prata med någone ller behöver läsa om andra i samma situation. 

• Torpedo

Biologiskt är hon inte för ung, däremot kan man ifrågasätta om hon är för ung för samhället.

• Lena

Är hon född 1991 är hon 21år...
    En helt okej ålder att bli mamma om man vill det

• Jagärenvampyr
    Lena skrev 2012-10-20 23:15:18 följande:
    Är hon född 1991 är hon 21år...
    En helt okej ålder att bli mamma om man vill det
    Men hahaha, tråden är startad 2005.
Svar på tråden är hon för ung??