• Jaccie

är hon för ung??

hejsan, min kompis lillasyster är 14 år (född 1991) hon är troligen med barn, hon är inte helt säker. är hon för ung för att bli mamma?
    jag personligen tycker verkligen att hon är det, alla vi som står henne nära tycker det.

Kramar

• Svar på tråden är hon för ung??
  • fridanumberone

hmm om man skaffar barn innan man är myndig, vem tusan blir då målsman för det barnet? ens egna föräldrar? det skulle ju i såna fall betyda att man tvingar sina egna föräldrar att skaffa ett till barn rent juridiskt, inte så schysst va.

• Nisen

Ja, självklart är hon för ung!!!!! Är man så omogen att man inte skyddar sig om man är i den åldern, så är man inte mogen att ha barn heller.
    Jag känner en flicka som är 15år och har en dotter på 3 månader. I stort sätt är den flickans mamma som sköter allt. Hon följer med till bvc, till babysim...
    Man ska inte skaffa barn och sen låta mamma ta hand om dem!!!!!!

Sen finns det ju faktiskt väldigt unga mammor som verkligen tar sitt ansvar. Börjar jobba, skaffar egen lägenhet. går klart skolan efter ledigheten.

Sen finns det fjortisar som inte ens vet vem pappan är och det tycker jag är skandal!!!
    Själv blev jag av med oskulden som 21-åring. Innan dess tyckte jag att jag var för omogen för sex.

• Denieru

Fridanumberone, man blir alltid målsman för sina egna barn med alla de rättigheter och skyldigheter det innebär.

Visst är det ungt med tanke på att det inte är riktigt lagligt (dock är det inget hon skulle kunna åtalas för eller dylikt) men nu har det ju redan hänt och då tycker jag att det bästa man kan göra är att vara ärlig. Säg inte att hon inte kan plugga - det kan man!!

Skriv en lista på vad som behövs för ett nyfött barn, vad det kostar, att soc inte går in med pengar (utom under speciella omständigheter) och låt hon därefter ta beslutet själv.

• Josefin86

Tycker definitivt att 14 år är för ungt. Man är ju bara barnet självt och inte hunnit med så mkt. Barn innebär mkt!

• AmandaPitkänen

ja just för att i den åldern tror man att man vet hur man vill leva livet, man vet allt och kan allt. Tror hon kanske kan ångra sitt beslut senare, även fast man inte ångrar sitt barn, men ändå. Tycker hon bör vänta med att skaffa barn!

• Julias mamma

Men hon går ju bara i 8:an...klart hon är för ung....

• sandra084

Jag tycker defenetivt att hon är för ung att bli mamma.Jag pratar ofta med min 15 åriga syster om detta,gravitet och barn.Är livrädd att hon ska bli gravid för ung.Men hon verkar ta sig till väldigt mycket det där med kondom,gravitet mm.Hon är ansvarstagande.Och verkar förstå vad barn innebär.

Man kan aldrig tvinga nån till abort,men när någon börjar med sex ung så ska man ofta informera och prata om skydd,om gravitet och barn,de förstår inte innebörden.Jag gjorde det inte när jag blev gravid vid 17 år.Men ingen förklarade det för mig heller,och ingen pratade med mig om det.

Jag tycker man ska försöka prata med henne om hon är gravid.Aboslut.

• sandra084

Jag tycker defenetivt att hon är för ung att bli mamma.Jag pratar ofta med min 15 åriga syster om detta,gravitet och barn.Är livrädd att hon ska bli gravid för ung.Men hon verkar ta sig till väldigt mycket det där med kondom,gravitet mm.Hon är ansvarstagande.Och verkar förstå vad barn innebär.

Man kan aldrig tvinga nån till abort,men när någon börjar med sex ung så ska man ofta informera och prata om skydd,om gravitet och barn,de förstår inte innebörden.Jag gjorde det inte när jag blev gravid vid 17 år.Men ingen förklarade det för mig heller,och ingen pratade med mig om det.

Jag tycker man ska försöka prata med henne om hon är gravid.Aboslut.Barn kostar.Det är slut med festa och röka,och utelivet.I alla fall ett tag.Hon ska inte räkna med att ocialen ska hjälpa henne,vill hon verkligen bo hemma med sitt barn utan pengar,låta föräldrarna försörja två???Inga sovmorgon,och inte tänka och sätta sig själv i första hand.Man missar enormt mycket med vännerna,många försvinner garanterar jag.Mycket ensamt blir det.Man kan inte dejta killar hur som hellst,man ska trots allt försöka vara en bra förebild för sitt barn och ta ansvar,sätta barnet i första hand och vara stolt över det.
    Livet tar inte slut för att man fått barn,men mycket ska hellst läggas på hyllan,hela ens liv förändras totalt och hennes liv har ju knappt börjat.
    Hennes vänner fortsätter pluggandet,festar,träffar killar,börjar jobba,de är fria att resa mycket,tjäna pengar,ha kul,jobba utomlands mm...

Man missar enormt mycket.Tråkigaste är skolan,man tvingas gå om,plugga i flera år medan resten har karriär.Annars står man utan jobb,tjänar kasst svårt att få jobb när man har barn,eller bråkar om de få fasta jobben man sällan får....Tråkigt...Inte kul med höga studielån heller,då måste man tjäna bra sen för att ha råd att betala dem.Vet många som tagit studielån och sedan fått jobb efter pluggandet,och har inte råd att betala...ex inom barnomsorgen kan man tjäna dåligt...
    Ha ett mycket långt samtal med henne utan press...

• tahira

Det beror ju helt på personen, vissa klarar av det jättebra och tar verkligen sitt ansvar, medans vissa är alldeles för omogna. jag tror att det har att göra med personlighet och hur mycket man utvecklats snarare än ens faktiska ålder. Men antagligen är hon för ung, om alla i hennes närhet tycker det.

Men det är viktigt att komma ihåg att det är individuellt, även om du, lurksmulan vet TVÅ som inte tog sitt ansvar..

vill bli tre, man får visst ha sex när man är 14 enligt lag, men om man själv är över 15 så får man inte ha sex med någon som är yngre.

• EmelieW

Vistt hon är 14 men hon kan säkerligen vara en lika bra mamma som en 30 åring.

Svar på tråden är hon för ung??