Jag tycker defenetivt att hon är för ung att bli mamma.Jag pratar ofta med min 15 åriga syster om detta,gravitet och barn.Är livrädd att hon ska bli gravid för ung.Men hon verkar ta sig till väldigt mycket det där med kondom,gravitet mm.Hon är ansvarstagande.Och verkar förstå vad barn innebär.
Man kan aldrig tvinga nån till abort,men när någon börjar med sex ung så ska man ofta informera och prata om skydd,om gravitet och barn,de förstår inte innebörden.Jag gjorde det inte när jag blev gravid vid 17 år.Men ingen förklarade det för mig heller,och ingen pratade med mig om det.
Jag tycker man ska försöka prata med henne om hon är gravid.Aboslut.Barn kostar.Det är slut med festa och röka,och utelivet.I alla fall ett tag.Hon ska inte räkna med att ocialen ska hjälpa henne,vill hon verkligen bo hemma med sitt barn utan pengar,låta föräldrarna försörja två???Inga sovmorgon,och inte tänka och sätta sig själv i första hand.Man missar enormt mycket med vännerna,många försvinner garanterar jag.Mycket ensamt blir det.Man kan inte dejta killar hur som hellst,man ska trots allt försöka vara en bra förebild för sitt barn och ta ansvar,sätta barnet i första hand och vara stolt över det.
Livet tar inte slut för att man fått barn,men mycket ska hellst läggas på hyllan,hela ens liv förändras totalt och hennes liv har ju knappt börjat.
Hennes vänner fortsätter pluggandet,festar,träffar killar,börjar jobba,de är fria att resa mycket,tjäna pengar,ha kul,jobba utomlands mm...
Man missar enormt mycket.Tråkigaste är skolan,man tvingas gå om,plugga i flera år medan resten har karriär.Annars står man utan jobb,tjänar kasst svårt att få jobb när man har barn,eller bråkar om de få fasta jobben man sällan får....Tråkigt...Inte kul med höga studielån heller,då måste man tjäna bra sen för att ha råd att betala dem.Vet många som tagit studielån och sedan fått jobb efter pluggandet,och har inte råd att betala...ex inom barnomsorgen kan man tjäna dåligt...
Ha ett mycket långt samtal med henne utan press...