• Jaccie

är hon för ung??

hejsan, min kompis lillasyster är 14 år (född 1991) hon är troligen med barn, hon är inte helt säker. är hon för ung för att bli mamma?
    jag personligen tycker verkligen att hon är det, alla vi som står henne nära tycker det.

Kramar

• Svar på tråden är hon för ung??
  • LostInLiam

Jag tror att det inte har med åldern att göra hur man klarar av mammarollen. Så det ifrågasätter jag inte.

Men jag tycker ju att man kan gå ut grundskolan iallafall, helst gymnasiet också. För det är så himla tufft att ta igen studier med ett litet barn!

• sheeba

Tar man åldern 14 så känns det som väldigt ungt och hon passar inte till förälder för hon är barn själv.
    Men när jag själv var 15 så ville jag gärna ha barn och älskade allt med barn, men viste ju med mig att jag aldrig skulle klara att ta hand om ett barn.

Sedan så vet ju inte jag hur hon är i sättet, hon kan ju vara lika mogen som en 25 åring eller 20 allafall. Inte lika erfaren men mognaden kan vara där.

Sedan så säger många åh vad synd då missar hon sin tonårsupplevelse.
    men vad är det hon missar igentligen?
    Fester, fel umgänge kanske. sprit, cigg mm.
    Finns ju mycket.

Men jag tycker det är för tidigt att skaffa barn, tycker man kan gå ut skolan allafall så man kan få en bar start i livet och för det barn som ska komma.

• Julias mamma

Jag blir bara förbannad över att folk verkligen tycker att det är ok att en 14-åring skaffar barn....men det känns tydligt vilken ålderskategori som ger trådar som denna medhåll...

Men det handlar väl inte bara om att en 14-åring kan vara en lika bra mamma som en 30-åring....det kan hon visst...men tycker inte att det lämpar sig att barn skaffar barn...

Jag menar:

- 14 år...
    - Går i 8:an i grundskolan...
    - Bor hemma med mamma, pappa, lillebrorsa...
    - Har precis börjat få ansvara över barnbidraget...(kanske)
    - Ska på kollo i sommar...
    - Får köra moppe nästa år...
    - Får i princip inte ha sex pga den låga åldern...
    - Får inte ens se alla filmer på bio...(inte för att man skulle vara en dålig mamma för det)
    - Ingen egen inkomst...
    - Inget eget boende...(inte pojkvännen heller)

Ingen som helst erfarenhet om livet.....och jag vet att mammarollen inte stärks bara för att man åkt jorden runt, jobbat i 10 år, haft pojkvän i 10 år, och bott i egen lgh i 10 år...

Men det säger sig ju självt att vid 14 är man inte ett smack redo att skaffa barn...

• Delia

Julias mamma:

Varför är man inte redo att skaffa barn???
    Vi alla växer och mognar på olika snabbhet om man kan säga så!!
    Jag vet ingenting om denna 14-åriga kan tänka mig att du inte heller
    gör så hur kan du då säga att hon är för ung för att bli en mamma!
    Hon kanske kommer klara av att vara en mamma lika bra som du elr
    någon annan mamma lika så som att hon inte skulle klara av de som
    vilken mamma som helst som inte klara av sin mammaroll..

jag tycker att alla som tycker att hon är för unga ska fråga om henne först
    hur hon är, vad hon klarar och inte klara av osv.

• valkyrian

Alla här som skriver att man skaffar barn åt sina föräldrar osv, det gäller inte alla! dessutom är man själv förmyndare åt sitt barn!!

Min mamma har inte ens vart själv med min dotter i en timme! Så ni vet ju inte vad ni snackar om.

• nattuggla

TS: Tycker hon själv att hon är redo?

• valkyrian

Jag tycker iofs att 14 är ungt i många fall, men så massa fördomar som i denna tråd har jag aldrig sett.
    Jag var 16 när jag fick min dotter...
    Jag har

-eget boende
    -egen ekonomi
    -studieuppehåll ett år, börjar skolan till hösten och Saga börjar dagis som vilken normal unge som helst
    -Mina föräldrar eller killens föräldrar tar inte hand om MITT barn, det gör JAG

Älskar henne så mycket, varje stund med henne!!!
    Livet har aldri varit bättre.

• Leeloo

Man får visst ha sex när man är 14, om det sker med en ganska jämnårig och båda vill. Alltså, det är inget brott eller ens nåt man i princip inte får. Byxkyndigheten kom till för att skydda barn från att äldre skulle kunna utnyttja dem. Vet inte ens om den tillämpas fortfarande. Eller om den ens gjort det..
    I vilket fall som helst så får man ha sex när man är 14 år.

• Delia

Valkyrian:

Hur kan du säga att 14 är för ung..
    Du själv är ung och klarar av att vara en mamma så varför skulle
    inte en 14åring klara av de lika bra som du gör?!

Hade du eget när du vart gravid??
    Och även om denna 14åriga inte har eget av någonting så kan hon få
    hjälp med de.

Varför tycker du att hon är för ung??

Svar på tråden är hon för ung??