• Jaccie

är hon för ung??

hejsan, min kompis lillasyster är 14 år (född 1991) hon är troligen med barn, hon är inte helt säker. är hon för ung för att bli mamma?
    jag personligen tycker verkligen att hon är det, alla vi som står henne nära tycker det.

Kramar

• Svar på tråden är hon för ung??
  • Ms Lara Croft

Beatrize74 bra skrivet, instämmer med dig till 100%. Ur min synvinkel är hon självklart för ung. Herregud 14 år ett barn ska väl inte ha barn?
    Oavsett om denna 14 åring är en lugn tjej som sitter hemma och virkar med mamma eller om hon springer ute på "stan" så är hon för ung!

För det första hur ska hon försörja sig och barnet? Visst det finns bidrag men det är inget att eftersträva. Oavsett vad man har för ålder tycker jag det är fel att PLANERA barn om man inte har ekonomisk status för det.

Vidare vad har en 14 åring att erbjuda. Visst hon kan kanske slösa kärlek över barnet men mer då? Jag blir mörkrädd.

Jag hoppas verkligen att denna 14-åring, i sådant fall hon beslutar behålla barnet, får rejäl uppbackning av omgivningen. Av samhället liksom av föräldrar och vänner. Det lär behövas.

Jag kan bara gå till mig själv. Jag var nära 28 när jag fick barn, det var en enorm förändring. Större än jag någonsin kunnat tänka mig. Att vara upp och "nattvaka", amma i tid och otid, att inte kunna företa sig allt som man var vid etc. etc. är krävande och jag undrar hur denna lilla tjej ska mäkta med allt. Det går kanske men till vilket pris? Hur kommer hon att känna när hon är 20 eller 30 år tex.

• Nathalie05

Men varför skulle inte hon klara o ta hand om en unge om nu en 40 åring kan de...

• Beatrize74

Menar du allvar Nathalie? Det beror väl på vad man läser in i "ta hand om".

• EvaMi

En stilla undran - Hur kul är det att vara 14 år, sitta hemma på kvällarna med sin bebis eller bebisar, för tänk om det blir tvillingar, omöjligt är det ju inte medans alla kompisar är ute? Tror säkert att en 14-åring är kapabel att ta hand om en bebis kanske inte då som Nathalie05 skriver som en 40-åring, för lite har väl hänt i utvecklingen på en människa mellan 14 till 40?! Sen finns det ju absolut även 40-åriga rötägg som absolut inte borde ha barn!!

Jag undrar bara om man inte vill ha ut lite mer av sin ungdom än sitta hemma alla kvällar, eller ska den blivande mormorn och morfarn sköta barnet? Hur gör man med skolan? Och allvarligt talat, det är ju faktiskt lite jobb med småbarn, det är ju inte bara snuttigt hela dagarna igenom!

Jag skulle inte velat sitta i den sitsen när jag var 14, men hon kan väl få hjälpa någon att ta hand om ett spädbarn något dygn så hon får se vad det går ut på!

• Lilith74

Hm, jag tycker att lagen om sexuellt utnyttjande av underåriga ger en tydlig fingervisning... Barn under 15 år ska inte ha samlag och alltså inte bli gravida! För att bli gravid har hon alltså blivit sexuellt utnyttjad dessutom och hon är ett barn själv. Stackars tjej.

• Lilith74

Nathalie05: Man kanske har gått ut skolan i alla fall och har en CHANS att försörja sitt barn? Barn kan tyvärr inte bara leva på kärlek, även om man kommer långt med det.

Jag tror absolut att en ung mamma nog kan ha fördelar som en äldre mamma inte har - jag var 30 när min dotter föddes och jag kunde ibland tänka att jag säkert varit piggare på nätterna om jag varit 20 istället. Men 14 är för ungt och fel både mot 14-åringen och barnet.

• Pape

Jag har inte last traden men jag kan saga sa har.
    Jag tvivlar inte pa att hon mycket val kan vara en jatte bra mamma till sitt barn. Det beror ju pa hur mogen hon ar. En del ar jatte mogna vid den aldern, andra inte.
    Sen det dar med att missa sin ungdom. Klart att livet inte slutar nar man bli mamma! MEN nar man ar 14 sa har man oftast inte sa mycket erafrenhet av livet och varlden... De upptackter hon ska gora senare i sitt liv, om hon har ett barn, ar oftast valdigt hammade. For nar man ar 14 ar sa ar det valdigt svart att klara sig sjalv. Sa hon kommer att vara mycket beroende av andra och inte bara kunna fa infall att utforska nagot langt bort.
    Jag anser mig sjalv som en ganska ung mamma(21 ar), men jag har verkligen hunnit uttnyttja min tid efter skolan. Har bott bade i Grekland, Italien och Frankrike pa egen hand.
    Men sen ar det ju det, att gora en abort. Det kan nog ocksa vara VALDIGT smartsamt!
    Sa det ar ju ett valdigt svart beslut hon star infor...
    Det basta man kan gora ar att stotta henne i vad hon an bestammer sig for...

Detta var bara vad jag tycker och tror. Hoppas att allt loser sig sa bra det bara kan.
    Kram/Anna

Svar på tråden är hon för ung??