• Jaccie

är hon för ung??

hejsan, min kompis lillasyster är 14 år (född 1991) hon är troligen med barn, hon är inte helt säker. är hon för ung för att bli mamma?
    jag personligen tycker verkligen att hon är det, alla vi som står henne nära tycker det.

Kramar

• Svar på tråden är hon för ung??
  • Jennie med ie

Jag tycker också 14 är för ungt, men om hon nu är gravid så är det upp till henne och pappan vad de ska göra. Frågar hon om era åsikter ska ni såklart ge henne dem men acceptera och respektera henens beslut och stötta vad det än blir.

• Sanna K

Öhh.. Ja jag tycker att hon är för ung. Har man ens fått sin första mens vid 14? (jag vet att man har det)
    Men hallå 14 hon går ju för h-e i grundskolan fortfarande, vad har hon att erbjuda ett barn nu?
    Och stackars henne som förlorar hela sin ungdoms tid men att vara mamma.
    Nej jag tycker inte att hon ska ha barn, för hennes egen skull. Hon måste ju leva lite först.

Det finns säkert många som klarar av att vara mamma vid 14 men jag tycker att mammarollen innebär så mycket mer än att bara "klara" sig man ska ju kunna njuta också.

• dagdrömmare

Man tror själv att man är väldigt vuxen i den åldern och man är också det i många anseenden men visst anser jag också att det vore bättre om hon vore äldre, hade gått skolan klart och fått lite mer livserfarenhet. M det är inget att göra åt nu när hon kanske är gravid nu och ni måste stötta henne att behålla barnet kommer att bli jobbigt för henne men glöm inte bort att även en abort kan vara jätte jobbig och kanske inte ens ett alternativ för dem.

• Trinity78

Med tanke på att man inte är byxmyndig förrän man är 15, så JA, hon är alldeles för ung.

• jojjo113

Ung är hon ju självklart, men det finns ju inge som säger att hon inte klarar av att vara en bra mamma till sitt barn.. Det är inte den första femtonåringen som föder ett barn i historien och av erfarenhet av folk jag känner som blev mammor unga är de inte ett dugg sämre än äldre mammor....

Angående att "leva livet" först! Livet slutar inte för att man blir mamma, det ändras bara och man kan lika gärna leva ett lika bra och innehållsrikt liv ändå!

• lurksmulan

Jag kan bara utgå från mig själv och säga att jag aldrig hade gjort ett bra jobb om jag blivit mamma när jag var 15.
    Jag var inte tillräckligt utvecklad som person, och jag tycker att man bör ha en hyffsad grund att stå på för att klara av ett barn. Om jag inte känner mig säker på mig själv är det svårt att stå för mina åsikter och klara av att hantera andras (som med all säkerhet kommer om man är så pass ung och mamma).
    Dessutom tyckte jag att det var en jobbig ålder överlag. Det var så mycket man inte fattade, så mycket man inte varit med om. Jag behövde få vara ganska ego för att forma min egen person.

Två tjejer i min skola fick barn när de var 15, i båda fallen var det deras föräldrar som mer eller mindre uppfostrade barnen.

• Stjärnskott

nej jag tycker inte hon är för ung, jag menar det beror ju på hur hon är som person.
    däremot så kommer hon ju känna sig rätt ensam, vilket kan göra henne lite mer tillbakadragen, men att hon skulle bli en sämre mamma pga låg ålder stämmer inte alls!
    ingen har rätt att bedöma henne på grund av hennes ålder. vill hon ha barnet, så stötta henne istället, som du ser så finns det ju nog om fördomar mot unga mammor.
    vilket är så fel det kan bli.
    visst hon är ung, visst hon går i skolan, och kanske får hon till och med klara sig på egen hand. men det säger inget om hur hon kommer vara mot sitt barn, hur mycket hon kommer älska eller göra för sitt barn...
    så låt det beslutet ligga helt hos henne, och sluta upp med alla onödiga fördomar!

• Vill Bli Tre

ojojoj... börjar 90tals ungarna bli gravid och få barn... shit va tiden går fort

men ja.. hon känns för ung... visst hon kanske klarar de galant... men man får inte ens ha sex när man är 14 enligt lagen...

men vad dom än väljer och göra... kommer dom behöva mkt stöd...
    det är jobbigt o va gravid och bli mamma vilken ålder man än är i.. det är en stor o mställning.. men ja tror det är extra jobbigt när man är så ung

• Veladis

Ja, jag tycker absolut att hon är för ung, hon får ju inte ens ha sex lagligt än... Hon är fortfarande till största delen ett barn, och barn ska inte ha barn... Därmed inte sagt att hon med lite hjälp faktiskt kan klara av det...
    Det är ingen lätt situation hon hamnat i, hoppas att hon inser det...

Svar på tråden är hon för ung??