• Minnie69

*~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*

Solig {#emotions_dlg.flower} Välkommen till tråden för alla som använder sig av
    temperaturmetoden och Fertility Friend {#emotions_dlg.flower} Solig
    (www.fertilityfriend.com)

Här kan vi analysera och diskutera varandras temperaturkurvor och jubla högt när någon får en tydlig coverline (rött eller streckat kryss), eller ännu hellre: en konstant förhöjd temperatur efter ägglossning som kan tyda på graviditet.

VILL DU VARA MED?
    När du kommer som NY i tråden, presentera dig gärna och berätta lite om din bakgrund. Lägg sedan till din kurva i vår lista! Lägg in ditt namn (i bokstavsordning) och klistra in länken till din FF-kurva efter namnet.
    Länken hittar du på FF under "Sharing" och "Home page setup".

Eftersom vi vill hålla tråden aktuell går vi igenom listan med aktiva tempare emellanåt och rensar ut personer som inte har uppdaterat sin kurva.

Om du får din länk borttagen är du ändå varmt välkommen tillbaka!

En fantastiskt och fenomenal GUIDE som på svenska förklarar alla viktiga begrepp, termer och förkortningar:
    www.familjeliv.se/Forum-1-3/m11445097.html

Länk att kategorisera sina flytningar efter:

Tråden för er som plussar att mötas och prata om er graviditet:
    www.pernille.info/cervixsekret.htmwww.familjeliv.se/Forum-11-237/m50602494.html

Våran BIM och Chart tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m51125048.html

Jag ber ödmjukt att man håller sig till trådens ämne och lämnar gammalt groll vid tröskeln, men känner man att man inte klarar det så fortsätt "tjaffset" i den "gamla" tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-238/m51124876.html) som ändå blev förstörd av det (I.a.f. för mig).

Jag hälsar alla välkomna att diskutera tempfrågor Solig Här ska bakas bebis Tungan ute Baby Flört

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-11 00:48
    Såg att det var lite länkfel
    Sekretskådning:
    www.pernille.info/cervixsekret.htm
  • Svar på tråden *~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*
  • Minnie69
    AMC80 skrev 2011-01-07 00:05:51 följande:
    Jag funderar på min BIM. Är det den markerade rutan på ff som är BIM? Det är ju inte förän den 21:a.
    Min ÄL enligt ff var den 2:a januari. Borde inte då BIM bli runt den 16:e (om vi tror att lutealfasen är runt 14 dagar)?
    Alltså det är så att FF brukar sätta testdag 18 dagar dpo om det inte är fastställt hur lång lutealfas man har och logiken är väl baserad på att testtillverkarna brukar sätta arton dagar som gräns om man inte vet när man haft ÄL. Dvs 18 dagar från senaste samlaget. Fast det gör ju de pga att om man har samlag, men inte ännu ägglossning så kan ju "grabbarna" ligga och lurpassa ca 3-5 dagar som max och om man då ägglossar på den gränsen så blir ju 4+14=18 dagar efter samlaget. Har aldrig riktigt förstått varför FF tar det som bas. Hela vitsen med FF är ju att hitta när man har ÄL och visst borde de använda "svensson måttet" 14 dagar kan man tycka
  • Minnie69
    ceke skrev 2011-01-07 13:20:28 följande:
    Jag har en fråga... vad är det som bestämmer om det blir en * eller ett S för spotting??

Min temp tog ett steg till uppåt idag, vilket ju gav ett uns hopp om denna cykel... men jag spottar ju alltjämt, så det känns ju piss och ser fram emot en spännande proveramens istället. Ska inhandla dessa cyklo F!
    * är väl spottings S är väl sticky flytning?

Såg temphöjningen, har kommenterat i 30 +  temptråden
  • Kinderägg

Fy tusan vilken ÄL-värk jag har haft i 5 dagar, kan knappt röra mig för det gör så jäkla ont  helt sjukt att det är när man har som mest ont som man dessutom ska ha sex. :-/  Jag trodde verkligen inte på ÄL denna månad med tanke på hur min kurva ser ut och för att jag hade spottings när ÄL borde har varit, men bättre sent än aldrig. Det är jag är lite fundersam över är dock värken, varför har jag så förbaskat ont tro ? Ont brukar jag ha men aldrig så här ont, ibland vill jag bara grina av smärta.

• Kinderägg
    ceke skrev 2011-01-06 19:53:17 följande:
    Förstod det

Va skumt att din temp inte gått uppåt än efter pos ÄL-test.. men det kommer nog imorrn!

Själv börjar jag bli irriterad på att jag inte började tempa tidigare trots att jag funderade på det ett bra tag. hade velat se hur min temp agerade under lutealfasen utan progesteronet.. Eftersom spottingsarna är som normalt trots att jag äter dem.. SUCK!

Men tippar på att den låt runt 36,6- 37 förra lutealfasen också.. Lite svårt att veta då jag ju hade lunginflammation o feber samtidigt, så tempen säger ju inte jättemycket många av de dagarna jag faktiskt tempade. Om det va alvedon som satt ner tempen så att det inte såg ut som feber, eller om jag inte hade nå utan att det var den BBT som skulle ha varit utan lunginflammationen..

Nåja, nästa månad ska bli spännande hur som helst.. och mensen som kommer också! Ser fram emot en störtflod värre än vanligt pga proveran. Ojoj, undrar hur många gånger per natt jag ska behöva gå upp o byta skydd nu! I vanliga fall är det en gång per natt... Hmmm
    Jag blöder inte kraftigare när jag tar Provera iaf och det är rätt skönt, jag använder menskopp och vet inte hur det skulle fungera med allt för kraftig blödning. Jag har alltid haft spottings före mens, det har blivit bättre ju fler barn jag har fått som tur är, Provera hjälpte tyvärr inte alls mot spottings för mig.
  • ceke
    Minnie69 skrev 2011-01-07 13:33:29 följande:
    Alltså det är så att FF brukar sätta testdag 18 dagar dpo om det inte är fastställt hur lång lutealfas man har och logiken är väl baserad på att testtillverkarna brukar sätta arton dagar som gräns om man inte vet när man haft ÄL. Dvs 18 dagar från senaste samlaget. Fast det gör ju de pga att om man har samlag, men inte ännu ägglossning så kan ju "grabbarna" ligga och lurpassa ca 3-5 dagar som max och om man då ägglossar på den gränsen så blir ju 4+14=18 dagar efter samlaget. Har aldrig riktigt förstått varför FF tar det som bas. Hela vitsen med FF är ju att hitta när man har ÄL och visst borde de använda "svensson måttet" 14 dagar kan man tycka
    Jag har en bok hemma som heter Taking charge of your fertility.. Kan verkligen rekommendras och går att köpa via adlibris.. men hur som helst. Den kommenterar det där med 18 dagar av förhöjd temp som ett säkert tecken på att man borde få ett plus på stickan och att kan va rätt säker på det efter 18 dagar... Tydligen så KAN en cysta också göra att man har fotsatt förhöjd temp, så enligt boken så är det läge att söka läkare om man har förhöjd ´temp mer än 18 dagar utan att få vare sig ett plus eller mens.
  • ceke
    Minnie69 skrev 2011-01-07 13:40:25 följande:
    * är väl spottings S är väl sticky flytning?

Såg temphöjningen, har kommenterat i 30 +  temptråden
    Ah tackar. Var det så enkelt

Ja, jag såg det Ingen vore gladare än jag om du och Maria har rätt... men jag spottar på tok för mycket för att jag själv ska ha så mkt hopp...
  • ceke

Kinderägg: Ok, fick du nåt annat som hjälpte dig med dina spottings? Hur många dagar innan BIM spottar/spottade du? Skönt att höra att det finns positiva historier angående spottings, dvs att det går att få barn trots fanstygen!

• Kinderägg
    ceke skrev 2011-01-07 15:34:46 följande:
    Kinderägg: Ok, fick du nåt annat som hjälpte dig med dina spottings? Hur många dagar innan BIM spottar/spottade du? Skönt att höra att det finns positiva historier angående spottings, dvs att det går att få barn trots fanstygen!
    Jag fick ingenting mot mina spottings mer än barn. Innan första barnet så hade jag spottings i en vecka före mens sen har det miskat efter varje barn och nu är det 2-4 dagar innan mens, oftast bara två.
  • ceke
    Kinderägg skrev 2011-01-07 15:45:52 följande:
    Jag fick ingenting mot mina spottings mer än barn. Innan första barnet så hade jag spottings i en vecka före mens sen har det miskat efter varje barn och nu är det 2-4 dagar innan mens, oftast bara två.
    Va skönt att det blivit så! Hur många knoddar har du? Och skönt att höra att man kan få barn trots spottings en vecka innan BIM.. hoppas på att mina spottings också minskar i antalet dagar.. som det är nu är de 10-12 dagar innan BIM med en lutealfas på 14 dagar. Suck
  • ceke

Kiinderägg: En fråga till... spottade du även de cyklerna som du blev gravid med dina barn?

Svar på tråden *~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*