• Vi 5

*~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*

liten rapport, allt såg bra ut vid ultraljud, men det skulle ha kunnat vara så att om tempen inte gick upp så kunde slemhinnan ha varit sämre. Nu kunde de se att äl hade ägt rum och tempen gick upp idag, så det var ju bra. mindre bra var dock att de embryon vi skulle få tillbaka idag inte överlevde upptiningen, så det blev intet. Jag åkte 25 mil i onödan, som blev 50 om man räknar tillbakaresan.

• Vi 5

Losan, jag tror att om du får fler riktigt höa temperaturer så kommer FF flytta tillbaka krysset till dag 16. Den behöver ju lite mer data innan den bestämmer sig. Det är ju dag 16 och 19 som är mest troliga så de kommande temperaturerna kommer att avgöra.

Saga, dina temperatuer där är så jämna, så det blir svårt för FF att veta hur den ska sätta ut krysset tror jag. Är du säker på dina temperaturer? Samma tid? Skulle ju gissa att äl var max två dagar efter äl-omslag, men nu minns jag nite om du hade äl-testat mer än de två positiva dagarna? Hur som helst spelar det ju eg. ingen roll, bara ni fick till det där runt äl-utslaget

Bengalen, ja jag såg att det var lång lutealfas, släpar det lite hormoner från förra cykeln tro?

• Vi 5

saga, svårt att veta hur det blir, men när det är något som inte stämt helt för mig har jag när cykeln är slut dragit mina egna slutsatser och skrivit ner, för dig kan det ju vara så att äl då var den 9 eg, men eftersom tempen inte gick upp så sattes den ut lite senare, om din cykel sedan blir normallång så kan du ju anteckan för ig själv att det verkar vara som att äl faktiskt var tidigare än FF skrivit. FF är ju ingen exakt vetenskap och vi får ibland ta det med en nypa salt, det bygger ju på olika beräkningssystem...Som jag sa fröut, det viktiga tycker jag är att man kan se att äl faktiskt ägt rum (tempen stigit) och med ganska säker marginal när (plus minus en dag).

tvåbarnsmamma, tempen går ju upp när äl har varit och om u har tre temperaturer som alla är högre (ca 0.2) än de sex föregående (före äl) så har äl med största sannolikhet ägt rum. Sedan brukar de hålla sig högre än coverline (som beräknas p temperaturer du haft före äl, och håller sig höga hela lutealfasen (ca 12-16 dagar) sedan brukar tempen sjnka igen ungefär vid mens, ibland samma dag som mensen kommer ibland tar det några dagar till innan en sjukner. Om den håller sig hög i 18 dagar efter äl eller mer och ingen mens har kommit är chansen stor att det beror på graviditet. Att tempen sjunker (dippar) några enstaka gånger under lutealfasen (efter äl) är vanligt. Precis som det verkar vara för dig i dag. Vissa verkar kunna ha en implantationsdipp, men den borde ligga senare i så fall, och det är många som har dippar utan att det betyder något så det är inget att gå på.

• Vi 5

Saga, man kan också välja en inställning där FF går mer på äl-testet än temperaturen. Jag kikade för att se var man ställde in det, men hittar det inte nu och hinner inte leta mer, men om du vill kan du ju kolla efter det.

MsBoring, håller tummarna för jämnstora fina blåsor!

• Vi 5

saga, trist men om äl var dag 14, vilket man kan anta så är lutealfasen nästan lika lång som förra cykeln iaf, om man nu ska försöka tänka lite positivt.

Björnis, men åh så spännande! Glöm inte att uppdatera oss

pillan, ja fy så jobbigt det kan vara ibland, (fast man unnar andra deras lycka).

• Vi 5

Björnis, hur går det har du testat med? Såg att tempen gick ner lite i dag, vad tror du?

tvåbarnsmamma, spännande, hur har det gått idag?

• Vi 5

Fairytale, välkommen Du har många tempar med vita pluppar, tar du tempen väldigt olika tider varje dag? Det rekommenderas att ta den samma tid iaf inom 45min till max en timmes skillnad. Har du muntermometer? Jag skulle tro att FF sätter ut äl dag 12 el 13 om du bara får minst 3st temperaturer som är högre än dessa.

Saga det kan vara lite olika så där i början på cykeln, ingen fara tror jag.

• Vi 5

msBoring, oroa dig inte, det är ju sprutan du tagit för ägglossning som ökar temperturen, så blev det för mig med och jag blev också jätteorolig tills jag läste det någonstans! Lycka till! Tänker på dig i dag!

Fairytale, jag tror att det är så att FF utgår från den första tempen i cykeln, dag 1 när den ställer in vilken "normaltid man har. Pova att ändra den till tex 6.50, och ev kan du ändra någon till temp efter det. Det är knepigt om man har så oregelbunda tider och jag vet flera som ställt kl tidigt alltid för att få koll på kurvorna. För min del har jag lärt mig att detin te spelar jättestor roll om jag tempar tidigare, men tempar jag senare än vanligt går tempen upp. Annars tänker jag att det ffa blir svårt för dig att veta om du arbetar tidigt vid äl, det är ju då det är särskilt kritiskt med tiden och temperaturerna.

tvåbarnsmamma, det kan ju vara fel på testet och det kan vara som MsBoring skrev att det var på g och började fästa, men inte ar tillräckligt bra och därför inte blev något av det. Tråkigt!

• Vi 5

kanske4a, varm kram till dig, var ju med om ungefär samma nu i februari, och även min kropp kom igång av sig självt medan jag väntade på andra kollen. Jag tykte det var skönt att kroppen "fixade det" själv i alla fall.

Björnis, jag håller tummarna, det är ju så jobbigt att gå och vänta de där veckorna innan något syns. Jag har bestämt mig för att OM det skulle bli en till graviditet här så ska jag be att få mäta hcg de där veckorna innan mankan göra vul. Det skulle kunna indikera lite vartåt det är på väg iaf, även om det inte är helt säkert. Du kankse kan övertala någon att få göra det?

Pillan hoppas det hjälper att ni bara kör på känsla istället!

Vilvarin, håller tummarna för att äggen mognat till perfekthet innan de släppt denna gång

Svar på tråden *~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*