• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

x-girl: så skönt att du slapp värre magsjuka. jag verkar också ha fått en mer lindrig variant för jag kunde äta lite kex försiktigt på kvällen igår och var ju jätteorolig inför natten då magen minst sagt inte var på så gott humör, men jag har inte behövt springa på toa något mer iaf även om jag vridit och vänt mig hela natten pga magen. magen mumlar och håller på, men nu har min förkylning tagit tredje andingen så jag tycker min hosta är värre är magen just nu .
    så tråkigt att ni missar kalaset . nä precis som du säger så kan man ju omöjligt veta när det verkligen bryter ut så man kan ju inte veta om någon blir smittad. tänkte på det här med öppna förskolan, glömde fråga dig förut om vad det är som gör att du inte känner för att gå dit mer?? var de inte trevliga eller så mot dig??

• lunaria

glittrax: det är väl mest att de vill skriva ut en helt från aktivitetsstödet för då anser de ju att man inte är speciellt aktiv. dock har det inneburit för oss att Dan skulle gå ner i ersättning om han skulle bli utskriven på riktigt pga sjukskrivning. det är så många regler kring allt, men det måste ju gälla nå't speciellt om du bara är sjukskriven på 50 %. men säg till om det iaf, jag tror oavsett att när du kommer med din runda mage så lär de inte vilja ha ut dig på någon aktivitet iaf .

barbamamma: tack så mycket får jag säga igen, jag som alltid tycker jag ser så sliten ut .

vilken skön dag du fick igår, förstår verkligen att det kändes lyxigt med lite egentid . skönt att din syrra tog ungarna så där. men jäklar vad ni har otur med torktumlare, att ni redan ska behöva köpa en ny??!!

jag förstår att du blir orolig för febern, nog för att barn kan få en del infektioner, men att det ska hålla i sig såpass länge verkar ju inte normalt alls.

x-girl: ingen fara gumman, vi förstår och finns här för att lyssna. men jag kan känna igen dig i en del du skriver, för jag kan också känna mig på så där dåligt humör och helt plötsligt kan det vända och jag mår hur bra som helst. det är därför det är bra att du får komma till någon att prata med för även om du skulle ha en bra dag just då så vet du ju om att du dimper ner lite då och då. det kanske inte är så lätt att inse sambandet, men jag vet av egen efrarenhet att man får mycket självinsikt genom just få sagt tankarna högt och hon/han kommer inte döma dig för något av det du säger.

jag förstår hur du känner ang öppna förskolan. jag har ju social fobi så jag har verkligen tvingat mig dit för Linn's skull och ett par gånger så har jag känt precis som du, att andra känner varandra och att man typ är överflödig och konstig. men någon gång har det känts bättre för då har någon ny mamma kommit in där och då har stämningen varit helt annorlunda. men jag vet också att mycket av det konstiga existerar i min hjärna och inte andras och det är denna biten som jag lätt faller tillbaks på vid minsta stress och det är därför jag vill komma till psykolog. jag vill hitta redskap för att kunna tänka mig själv som normal...jag förstår hur du känner ang din fobi, men ibland så kanske det behövs att man tar den tyngsta stenen först, men det kan nog du bäst känna efter själv...jag har iaf lätt att skjuta upp saker som är jobbiga när det gäller mig själv och det brukar inte alltid bli så bra då .

jag har själv kommit på att "bara tanken om helgerna" gör mig slut och det är nog därför jag drar på mig extra mycket skit just lagom till helgerna för mitt immunförsvar sänks. jag är den som sätter igång aktiviteter och bibehåller intresset för barnens skull, men jag hade nog behövt att Dan ska göra det också för det stressar mig enormt att få ta det tyngsta lasset varje helg. han kan ta väldigt mycket på veckorna när Noah är på dagis till att bli så himla passiv på helgerna när båda ungarna är hemma samtidigt. det hoppas jag vi kommer kunna förändra med ett schema framöver för jag kommer må bättre om det blir mer jämn arbetsfördelning. för min del innebär helgerna ingen vila och då brukar måndagen bli rätt så tråkig för då brukar jag verkligen ha slut på energi och behöver ladda batterierna efter helgen. blir lite fel så där, inser verkligen varför det inte hade funkat att plugga just nu . .

jag var inte så bra i magen här tidigare, men nu har det lugnat ner sig lite igen vad det känns som . Linn är krass i magen och jag vet inte om hon är sjuk eller om det kanske är tänder på g, men hon har varit ganska gnällig idag . Noah hade också diarréer, men han verkar då absolut inte sjuk, utan det är nog för att alla ungar på dagis blivit dåliga i magen efter att de började laga mat här på skolan istället.

• lunaria

CA: wow vilken förlossning du hade . jag kommer då aldrig glömma hur ont det gjorde under min förlossning och det är väl därför det inte blir fler ungar heller .. tyvärr upplevde jag samma effekt som du av lustgasen eller snarare att man varken när en värk startade eller slutade, min fl var som en enda lång värk minns jag...hur är Elias mot Leo, är han glad storebror?? är ni hemma hela familjen nu??

x-girl: skönt att du sliper tänka något mer kring amningen och allt nu, han börjar bli stor .

vet inte riktigt hur vi ska göra med föräldraledigheten. har sökt plats till Linn på förskola när hon blir 1 år, men man får väl se om man får plats då eller om man får först till hösten. skickade iaf in papprena häromdagen så det blir samma förskola som Noah kommer gå på. fast hon ser bra avundsjuk ut när man jämt hämtar Noah på dagis så jag tror hon längtar:D.

jag förstår hur du känner ang jobbet, men du kan inte fixa så du slipper jobba hemifrån?? för hmm jag ser ju vissa tendenser och om det är så att du iaf får ta hand om barnen och hemmet samtidigt som du jobbar så kommer det bli slitsamt . och det kanske vore bra rent psykologiskt att komma hemifrån lite grann och träffa andra. det är bara så som jag tänker, tänk på dig själv i första hand, det kommer ungarna må bäst av också

barbamamma: hoppas ni får torktumlaren utbytt utan kostnad!! tack det är så himla gulligt att du säger att jag ser så pigg o glad ut, har själv så dåligt självförtroende så jag låter Dan aldrig ta bilder på mig i princip ..konstig nog så har jag fått sämre självförtroende sen jag minskat i vikt, det är lite irriterande. eller så beror det på en massa annat...

stackars Filippa, men tur att hon slapp sys iaf!!

idag skulle dan göra en enkel installation med datorn, men det tog hela 5 timmar!! höll på att gå i taket och då säger Dan "ja men du sov ju middag imellan och så var vi ut på promenad". i hans hjärna så är det då bara 3 timmars väntetid enligt honom, jag undrar ibland hur han är funtad . "men nu går datorn så mycket fortare" säger han. gör den?? tycker inte jag . tror han kan bli försäljare av något slag så som han diskuterar.

• lunaria

glittrax: så skönt för dig att du fått sinnesro äntligen tack vare beslutet . jag tycker inte du är knäpp, har haft nog med FK attt göra så jag får ont i magen varje månad som man ska få pengar därifrån då det mestadels bara strular där. om ni klarar er ekonomiskt utan fp så är det ju helt rätt beslut. skönt att ditt bt är bättre

nä du ska inte ta levaxin på morgonen innan provtagningen, utan skippa den och ta den efter provtagningen. virrig kan man bli pga dåliga sköldkörtelvärden så det kan bero på det .

CA: haha va kul att Emil städar så mycket . det kanske blir kaotiskt de första veckorna ensam sen, men du får ta det lugnt och njuta av Leo . det var ju synd att inte farmor kunde ha fixat det där med pottan, hemskt synd att det skulle bli ett bakslag även om det är vanligt att det blir så ändå bara pga att de får syskon. det är därför det är så hopplöst med Noah, han vill inte vara utan blöja fastän han nu mycket väl förstår att han borde gå på pottan. idag sa han "docka kissa potta" för hans docka han fick i jul är ju sån docka som man kan låta "dricka" vatten och så är det ett hål så han kissar så Noah har ju förstått att det är så han gör också lixom, men han ska ha blöja som Linn iaf...

skönt att det känns så bra med Leo, tyvärr har jag haft babyblues efter varje förlossning och med Linn var det nog värre än med Noah så det låter underbart att du än så länge slipper det .

barbamamma: vilken knasig mens du har då . shit, förstår att du blev skraj för snöraset, så var det ju i vår förra lägenhet förra året, trodde man skulle skita på sig

suck, jag försöker sluta med min insomningstablett om kvällen, men det gick inget vidare igår för då somnade jag inte förrän vid midnatt och sen småslumrade jag ända till morgonen. så jag har inte varit så pigg idag . men samtidigt sover jag inte så bra med insomningstabletten heller, började få lite hallucinationer och hemska mardrömmar som avlöste varandra hela tiden. efter att jag såg Linn sväva död ovanför sängen och typ blivit hysterisk så känner jag att det inte är riktigt värt att hålla på med det . desutom har jag varit på väg att ramla ur sängen flera gånger pga att jag drömt att jag ligger på den sida som Dan ligger på fastän jag inte gör det...somnade dock en halvtimme här på dagen trots att jag försökte kämpa för att hålla mig vaken, men jag hoppas jag kommer kunna somna ikväll!!

håller på att få riktigt psykbryt på Noah, idag körde han över Linn med dockvagnenSkrikandes. han fick faktiskt straffet att få vara ensam i sitt rum ett tag, men detta började redan igår att han höll på att klämma hennes fingrar i skåp och en massa annat. vet inte om det beror på att han trotsar för att han är så trött nu om kvällarna när han slutat sova middag helt, eller om det beror på något annat. han såg verkligen ångerfull ut idag när han bad Linn om förlåtelse så jag hoppas det ger med sig för annars brukar de ju leka så bra ihop så det känns konstigt det här. fast det kan ju vara något med att vi håller på att packa ihop grejerna, tror inte riktigt han förstår att vi ska flytta och framförallt vart vi ska flytta. och nu är grannarna i en ny lägenhet och han såg lite förvirrad ut sist när vi var där. vet inte hur man ska göra för att han ska förstå bättre heller

• lunaria

hmm jag är seg idag så därför tog det litet tag att skriva .

x-girl: så jobbigt att Arvid är så grinig och jag förstår att det verkligen inte har varit något lätt för dig med alltihopa idag!! ja det är så ni ska göra, men då förstår jag. då kommer det säkert att fungera bra .

CA: så där har Noah också varit och det var då de värsta utbrotten blev jäntemot Linn när han insåg att han inte skulle få saker på en gång som han fått innan och han kände väl att Linn kom före honom. hur man än försöker så tror jag det blir duster man får ta. jag tror samtidigt det är bra med syskon för de lär sig kompromissa och vänta på sin tur också...men jag förstår din oro, var ju där själv förra året när Noah visade tendenser till dåligt tålamod och så där..

• lunaria

Har fått max 5 timmars sömn inattGråter. vilket jäkla helvete att få ångesten och hjärtklappningen att sjunka såpass att man kan somna in. vill inte gå på några tabletter mer, men samtidigt vill jag sova.

vet inte vad det är med Linn fortfarande, hon har diarréer som luktar blääääk, men hon verkar inte sjuk på något vis för hon röjer runt i 180, men undra vad man ska göra åt det...

idag ska vi hämta nycklarna till lägenheten iaf, ska mäta lite där och se vilka färger som vi kanske vill måla om väggarna med. köket blir nog att färga om till vitt och det funderar vi om vi kanske ska lyckas få målat innan vi flyttar in..får väl se.

CA: sån där är Noah också, ger man lillfingret så tar han hela handen så nu är vi väldigt strikta på vad han får eller inte får och märker vi minsta trots så vet han att det får konsekvenser. jag tycker det är skittråkigt att vara sån, men det har varit enda sättet att få bort allt trotsande dagarna i ända, han ska förstå att han är äldre än Linn. men samtidigt fårinte Linn göra en massa som inte han får, reglerna är ju detsamma för båda.

jag läser alltid bok på kvällen och nu när jag haft min utmattningsdepp så har det varit svårt att läsa mer än 5 sidor och förstå vad det handlar om ändå så jag blir trött fort, men när jag skulle somna så kände jag hur ångesten ökades till max så det hjälpte inte ändå..

• lunaria

barbamamma: jag kan säkert be om att få annan sort, men nästan alla kan man få ökade mardrömmar av .

hur gick det med kalaset för Agathons skull??

glittrax: ja jag menar såklart sjukpenning, är så förvirrad nu för tiden . hoppas verkligen att du inte blirpåtvingad något, men här är det också så mycket regler och skit kring allt!! ja jag försökte med en halv tablett, men dessa är redan lixom rätt så svaga så därför var det som att inte ta någon alls. sen är det allmänt hopplös tablett att dela och svälja då den oftast hinner smälta i munnen innan man fått sköljt ner den..

jag tycker ni har verkat gjort det mesta ni kunnat för att förbereda henne på att ett syskon kommer snart .

Ain: vi låter Noah själv få välja kläder, det tycker jag är kul att han får välja själv (och mindre bekymmer för en sälv att fundera kring det ).han får egentligen välja ganska mycket själv, jag tycker inte vi har några som helst problem med andra saker, han är ju så gullig. men när man ser den där speciella glimten i ögat och han bara rusar fram och puttar omkull henne bara för att vara elak lixom så kan man ju inte hjälpa att man blir arg på honom för då är det inte lek. kanske skrev lite dumt, men jag tror att flickor och pojkar kan vara annorlunda mot syskon också. ja de är små, men för det är det inte okej att skada någon med vilje. annars kan man se att deras lek kan bli lite våldsam ibland och det händer någon olycka pga det, men det är en helt annan sak tycker jag. men det är inte första gången han smäller upp garderoben rakt i ansiktet på henne eller klämmer hennes fingrar med vilje trots att han ser att hon får ont. det är detta beteende jag blir tokig på

så jobbigt att du fortfarande är så torr i ögonen!!

jag har dragit på mig magsjuka...igen!!!! fy tusan vad jag mått dåligt och det är helt skumt för igår mådde jag jättebra bortsett från att jag var trött...skulle ha gått till öppna förskolan idag, suck!! ja vi fick nycklarna igår till lägenheten och har köpt vit färg så vi ska väl dit nästa vecka o spackla o måla lite . den tidigare hyresgästen hade lämnat kvar två fina taklampor och en mörkläggningsgardin så det var ju schysst

• lunaria

barbamamma: skönt att du fick fika lite igår i lugn och ro du med . men jobbigt att ungarna blev så trötta!! konstigt att Filippa är så yr och så, men hon har inte lågt blodsocker? det hade jag när jag var liten och kunde svimma av lite då och då...eller om blodtrycket är knasigt?? jobbigt för henne .

jo men precis så känner jag om Noah, det känns som att man får vara där och vaka ibland. men det märks verkligen att han slutat sova middag för han är allmänt mer trotsig efter det och han blir lätt så där speedad och övertrött och bara håller på med en massa tjafs .

x-girl: så jobbigt att du aldrig kan känna dig utvilad . men om Andreas har ADD så är de lätt lite såna att de tycker synd om sig själva så det vore bra om du får några riktlinjer av läkarn att du måste få sova och då får Andreas ta nätterna!! men så där var ju Dan också, om han hade tagit Linn mer så hade jag ju sluppit hamna på sjukhus, men nu efteråt klarar han göra det hur bra som helst. nu tar han inte ens över Linn till vår säng utan låter henne få välling där, det är konstigt hur bekväm han kan bli när han får ta hand om det själv

hoppas det går bra hos läkarn idag!!

ja det är skumt att jag fick magsjuka igen och denna gång är det riktigt hemskt, har fått springa på toa var 5:e minut nästan så jag börjar känna mig lite trött i kroppen. försöker få i mig vätskeersättning, men det rinner nästan bara igenom mig.

en kul sak som jag såg idag är att Linn äntligen börjar få tänder . det är nog därför hon har varit så himla lös i magen!! såg att det var som en bubbla och att det kommer upp tand där, var ju på tiden .

undra vart madde och pilea är?? saknar er .

• lunaria

pilea: tror inte du behöver bekymra dig om Max, Noah var precis likadan vid samma ålder och han kom ju ut en vecka över tiden..tror grabbar kan vara lite bekväma av sig . skönt att ni kan gå till öppna förskolan då Max blivit mindre blyg, så upplever jag Linn också nu .

bra att du kollat upp tån, hoppas du snart får veta provsvaren!!

barbamamma: tänkte fasiken inte på att man kunde köpt provivadrycker, här försökte jag med avslagen cola baa för att få i mig något annat än vätskeersättning. och så lite fruktsoppa, men allt rann genom kroppen..

va skumt med din mens, den borde ju komma tycker man .

stackars Filippa som blev så dålig . förstår ju att du blev orolig då det verkar vara sån fart på henne annars!!

ja det mesta beror nog på trötthet så jag hoppas det ger med sig. men det var lustigt för igår lekte han och Linn hur bra som helst igen.

suck, det märks att man är lite tankspridd. fick hem en tandläkartid och vi sköt upp det då det är lättare att gå dit med Noah efter vi flyttat, men det var tydligen Linn vi hade fått tid till . kan känna att den första kontrollen är rätt så oviktig när man redan har barn sen förr dessutom då Linn knappt hinner få mer än max två tänder till dess .

har sovit jätteskönt inatt, var så himla trött och sliten efter allt spring på toa så jag slocknade som en stock utan insomningstablett . magen höll sig i schack under natten också så jag slapp gå upp något. Linn hade tydligen varit vaken mellan 4-5, hon är rätt så grinig med tanke på tänderna . ska försöka få i mig något till frukost, märks att magen är rätt så tom sen igår, jag känner mig lite uttorkad trots att jag drack såna mängder vätskeersättning..

• lunaria

jo glömde skriva att det är ju kul att Agathon snart har 6 tänder . har ju kollat efter tänder typ varje dag de senaste 2 månaderna så det var ju på tiden det kommer några

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)