• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

barbamamma: men oj, är din mens 10 dagar försenad . herregud!! förstod att du har varit jättekrasslig, tycker så synd om dig som har så många ungar att ta hand om oxå!!

jo Dan pratade med henne här en dag och då var hon inte tjurig längre . det var den dagen jag hade magsjuka så jag pratade inte med henne då. men det är så lustigt för sedan hon blev ihop med världens tråkigaste karl för typ 2½ år sedan så har hon varit lite skum då och då. vi har ju trott att hon skulle komma hit efter nyår för hon sa att hon skulle komma hit efter alla storhelger och vi hade köpt julklapp o allt för det brukar vi ge varandra, men hon dök aldrig upp och nu är det ju mitten på feb. iofs har jag knappt känt mig kry imellan heller, men ändå...jaja orkar nte tjafsa heller, men med tanke på att jag legat inne så trodde jag iaf att hon skulle bry sig lite mer .

ja 3000kr är mycket, men egentligen är det 7000kr som Dan ska få ut totalt på sin sjukskrivning. tack vare att Dan fick ut lite pappadagar så gick vi iaf inte back, men det är inga pengar man vill kasta i sjön direkt. det är därför jag hade räknat med att vi skulle kunna lägga undan en del till resan, ev köpa glasögon till mig som fortfarande inte blivit gjort osv..men nu ska Dan till min läkare på fredag och hon skriver jättebra intyg och vet hur dålig Dan blev då så det kommer nog lösa sig. men betala för ytterligare ett läkarbesök bara pga en läkare som inte kan skriva, det är surt!!

idag är det inte lika piggt här hemma; Linn är förkyld, hon hostar och har feber, Dan har börjat snora och jag har feber. the never ending story...tur att vi fick packat så mycket igår så vi behöver ju inte stressa precis med packandet längre .

• lunaria

barbamamma: naw vilken söt Agathon, va duktig och stor han har blivit . bra att du testat, pilea verkar ju ändå hoppas att ni får en 8:e unge

jo jag litar väl inte på att sjukskrivningen går igenom förrän jag ser pengarna på kontot, FK är som de är och fastän hon igår sa att Dan får igenom det bara han får in riktigt sjukintyg så är inte jag lika säker på den saken. men hoppas kan man, annars blir det till att sälja lite grejer när vi flyttat .

pilea: så fint hörnet blev, så mysigt . förstår att du låter ungarna gå hemma när det går magsjuka på dagis, det är nog rätt smart med tanke på hur hemsk årets magsjuka är på sina ställen .

jo vi har ju viss packvana, men ändå. värsta är väl att Dan packade lite köksgrejer och det var en sak som vi kom på att vi behövde nu och jag sa till Dan att ta fram lådan och han står där som ett frågetecken och säger att han minns väl inte vilken låda den ligger iDrömmer. det är ju bara så typiskt honom, önskade att jag packade alla kökslådor själv . ja nu är man något less på att flyttstäda och då vi har en knepig hyresvärd så kan det vara skönt om hon lämnar sitt visitkort efter städningen. hon städar vid sidan om sitt jobb så hon skulle till och med ta med alla städgrejer .

x-girl: så skönt att terapeuten är bra och att du kan ta med dig Arvid ändå . bra att du ska skriva upp dina bästa egenskaper även om det är svårt.
    sådär är Linn också nu, bajsar nästan alltid mitt i natten nu för tiden.

tack ja iaf jag är något trött på att gå sjuk hela tiden, försöker kurera mig så fort jag kan, vill åtminstone bli tillräckligt kry för att orka med flytten nästa helg

hmm packade en låda idag sen tog energin slut. Noah har tydligen varit rivig mot andra barn idag och nypts och hållt på, men här hemma har han varit snäll mot både oss och Linn i flera dagar och nu sitter han och Linn och skrattar för fulla muggar i hans rum så man undrar lite vad som kan vara så roligt . Noah pratar om popkon (popcorn), de ska ha pyjamasparty på dagis imorgon med disco o popcorn, synd att inte föräldrar kan vara med .

• lunaria

barbamamma: nämen fy tusan, var du också tvungen att bli sjuk . stackars er, är det bara Freya, Freddan och din man som sluppit undan skiten?? krya på er så mycket!!
    skönt att mensen äntligen kom då .
    så där var Linn också igår, hon och Noah lekte på, men helt plötsligt kom honin här så gnällig och alldeles kokhet av feber och vi fick hålla henne vaken lite för att kunna ge alvedon och välling, men sen var hon så trött så vi blev tvungen att lägga henne...

ain: jaha du avskyr att åka skidor, men en sån där semester låter ju toppen där du kan få ligga i en pool istället . jag är väl lite pulkagalen måste jag säga, älskar när det går fort på det viset så Noah har fått sig lite skratt under vintern när vi varit ute . när vi var små fanns den en backe som kallades "brantebacken" och där gjorde vi och grannungarna alltid hopp och grejer, att man inte hamnade på sjukhus eller åkte ner i bäcken bredvid .

Linn vaknade imorse med feber fortfarande och jäklar va hennes skit luktar skunkKräks. vi skulle ju ha åkt till den nya lägenheten o åtminstone målat om köket, men va tusan, nu blir inget gjort när vi nästan allihopa känner oss hängiga!!

Noah var rolig för jag frågade om han drömt något inatt och då sa han att han drömt om tomten . han ser tomtar överallt just nu . men sen blev jag förvånad då jag sa ett av hans dagiskompisars namn och då sprudlade det ut det ena namnet efter det andra från Noah's mun . för en månad sedan kunde han bara säga Lisa och Anton, men nu verkar det som att han kan alla namnen på dagis .

• lunaria

barbamamma: jodå, såg ju bilden på Freya och hon såg ju "fin" ut . stackars unge om får stå ut med att brorsan leker frisör .
    ja Abbe slapp skiten han med, tur att inte hela familjen blivit drabbad iaf!!

ja Noah pratar jämt om tomtar. häromdagen fick han för sig att gubben till sin ark var en tomte, ja han hade ju åtminstone skägg .

Noah hade iaf haft kul på pyjamasdiscot idag med popcorn o allt . först hade han stått ledsen i ett hörn för de hade missat att han inte fått på sig pyjamasen själv, men sen så fick fröken ta på honom den och han dansade glatt sen han med. men suck det är lite typiskt, inte första gången de glömmer av Noah på det viset och han är ju inte alls bra på att klä på sig själv vilket de mycket väl vet om...

nu hade vi verkligen brist på bröd här hemma så jag har stått o bakat lite tekakor, ska bli gott till kvällen med lite te till . som ni flesta vet från fejjan så lärde sig Linn att skicka slängpussar idag. hon satt här och Dan gjorde så till mig och Linn och sen bara nån sekund efteråt så gjorde Linn likadant och det såg så gulligt utKyss. hon är verkligen inne i en period där hon härmas väldigt mycket, det är kul .

• lunaria

nää du pilea, tänker vara så tasskig att jag behåller de själva, eller snarare tror jag inte ungarna vill dela med sig, de älskar verkligen tekakor . fy tusan att du orkade gå i detta väder, här har det också vräkt ner snö hela dagen . skönt att ni ska vara hemma imorgon

• lunaria

pilea: nä du borde nog inte pressa på så hårt med kroppen när du fortfarande har problem . ta upp det med läkarn nästa gång, jag är också sån där som går runt med 100 frågor om min kropp, men tar sällan o tar mig till läkare bara pga det.

elin2011: sån't är lätt hänt . jobbigt iaf med din chef, tycker det är surt när man är beroende av att andra skickar in papper för att få pengar!!

barbamamma: haha penntroll, det är Agathon det, så söt han har blivit som gör så där med huvudet . vilken stor grabb som bara vill sova en gång . men stackars Filippa, vilken osis hon skulle ha då o råka ut för den värsta sortens magsjuka . hur tusan får du rent mattan efter sån grej, spyor är ju rätt surt lixom??

ja nu blir det ett annat dagis och det kommer förhoppningsvis bli lite bättre med att de inte glömmer av Noah. han är ju så tyst och stillsam av sig så han vågar väl inte göra mycket väsen av sig om nå't blir fel, men jag tycker ändå det är lite orättvist att han idag stod helt ensam i ett hörn utan pyjamas på sig och att han verkligen kände sig utanför pga det .

nä då jag står inte o bakar allt bröd själv . men lite då och då blir det, speciellt när Ica är så dåliga på att ta in färskt bröd eller då vi är för lata för att gå till affären som idag då . och tekakor gör man godast själv, tog lite grahamsmjöl, havregryn och solrosfrön i den ena satsen så blir de såå smarriga o mättandeTungan ute. Dan hatar egentligen att baka, men polskt bondbröd har han bakat lite då och då och det tycker jag är drygt att baka då det ska jäsa över natten o sån't, men det är iaf också gudomligt gott!!

• lunaria

barbamamma: jodå jag vet vad penntroll är, kul att Agathon ser ut som ett . så kul att han börjat säga pappa .

ja här ska de väl ta in färskt bröd på måndagar, men oftast låter de det vara kvar i lådorna tills tisdagen så inget bröd kan man i princip få riktigt dagsfärskt och om det väl händer så går det slut på en gång pga alla pensionärer o barnfamiljer här

jo när man är 11 år så borde man ju ha lite vett på att ta en hink med sig överallt om man börjar bli illamående. usch, är inte avis på er!!

gllittrax: nämen fy tusan, det är väl så typiskt FK . ja tyvärr blir du nog tvungen att betala tillbaks pengarna, det brukar man få göra på FK även om jag tycker precis som du att är det dom som gjort fel så ska det väl inte behöva straffa en .

stackars Nova som är så där hård i magen .

njae Noah tycker säkert om att klippa och klistra, men det ser ut som att han ska klippa sig själv varje gång så det är ingen poppis här. tror att han blir vänsterhänt så det är därför saker och ting blir lite knas. ska försöka få tag i en sax som är speciellt för vänsterhänta, tror det kan bli bättre då..

jag blir också lätt svullen av sån't böd som inte ska jäsa.

idag kände jag verkligen hur den lilla energi som fanns i kroppen försvann totalt för mig. Dan skulle till min läkare, men hon kan tydligen inte skriva ut ett sjukintyg i efterhand så han måste till en psykolog. ser nästan hur de 7000kr rinner genom fingrarna, tror fan inte vi får igenom någon sjukskrivning .känner mig så deppig, så tom på energi när man måste kämpa i motvind jämt o ständigt.ska bannemig bli skönt med helg, inga myndigheter som ringer eller skickar ut brev till en!! Dan var i den nya lägenheten och det lutar väl som att vi blir tvungna att riva ner hela tapeterna i köket då de verkar lossna när han spacklar över hålen som är efter plugg. suck!!

• lunaria

x-girl: skönt att det varit lugnare med nattbajset . idag så tog vi över Linn till vår säng en stund innan vi gick upp och jag tyckte det började lukta lite skumt så jag kollar i blöjan, men får hela handen full av bajs då det kletats upp på ryggen lixomKräks. men hennes andra tand är på gång jämte den andra där nere så vi får nog vänta ett tag nu innan hon blir okej med magen igen..

barbamamma: så kul att han är så pappig . Noah var ju hemskt mammig, men Linn verkar ty oss till oss båda två så det är lite skönt. hon har sagt bababa och mamama, men jag vet inte om jag kan tyda det som pappa o mamma, men hon sprudlar på lilla tjejen. Noah och hon pratar rätt så lika, har hänt att man tagit fel på dem.

stackars Freya som fått feber . tycker synd om er alla som blivit drabbade, så typiskt lixom!!

kul att du fyndade en overall . och skönt att du kunde shoppa lite på bonprix, jag tycker man får erbjudande därifrån jämt o ständigt nu, men vilka snygga plagg de har. suktar lite efter att köpa nya kläder för det verkar som att min viktminskning efter graviditeten håller i sig oavsett hur onyttigt jag än äter, så mycket hänger som tält på mig

glittrax: ååh vet nog någorlunda vad slags overall du menar. vi har en blå med ränder på insidan, är det sån du menar?? har en jättefin brun overall från po.p som är brun på utsidan och med ränder på insidan, bara synd att man fått så smala barn varje gång så den har inte passat optimalt på någon av dem..

ja sån't där skötbord med badkar verkar så praktiskt, hade önskat att vi haft ett sådant till Linn. men att bada i diskhon har ju dugt det med .

bra att du fått reda på vad som gäller i jobb och utvecklingsgarantin, tyvärr brukar ju AF inte berätta saker som inte är absolut nödvändigt, men du verkar ju ha fått vettig info

ja jag vet att någon gång borde det vända, men jag blir så deppig ibland. tror det är alla sjukdomar nu också som gjort mig låg. känner mig lite som jag gjorde i december nu..segt i knoppen..

• lunaria

x-girl: men fy tusan gumman, fan va ledsen jag blir för er skull . det här var ju absolut det sista ni behövde just nu med tanke på alltSkrikandes. finner inga ord, så jäkla sanslöst. minns att min pappa blev permitterad från sitt jobb ett tag, men då hittade han ett annat under tiden. ser det dåligt ut med jobb allmänt, han kan inte få ett annat jobb i Norge nu då?? nää förstår att du är ledsen, skickar en stor kramHjärta

tänk inte på att kommentera just nu, ta hand om dig ordentligt!!

glittrax: ok, ja det var inte sån jag tänkte på. vi har en blå åhlénsoverall..undra om det var 56/62 eller 62/68?? och en brun po.p-overall i st 80 så det kanske inte var det du letade efter heller?? Noah och Linn var ju så stora från födseln så vi använde ju inte st 56 mer än nån vecka o vi fick inte ens köpt en overall i den storleken . ska iaf kolla om vi inte har packat ner overallerna också, då lär vi inte hitta det just nu

ja det verkar väl lite som att jag har lätt för att dimpa ner i humöret när det är mörkare ute och när man varit så sjuk hela tiden så har jag varken kunnat hålla mig så fin som jag vill vara för att känna mig lite pigg i sinnet också om du förstår vad jag menar. Dan tycker jag är sexig i mina gråa mjukisbyxor, en t-skirt och så håret uppsatt i en knut, men jag känner mig ju måttligt fräsch lixomDrömmer.  och så när man väl ska utanför dörren så känns det som kroppen säger nej och stopp, fastän jag vet att jag mår bra efteråt av en promenad lixom. så Dan har tvingat ut mig ibland...nä det är bara lite jobbigt just nu

• lunaria

glittrax: jag ska kolla efter overallen imorgon. Dan har minne som en guldfisk och kommer inte ihåg om han har packat ner den, men det lär jag som sagt se imorgon o om den ligger nedpackad tänker jag inte leta efter den i alla hundra kartonger innan vi flyttat . men bebis ska ju inte komma ut förrän i april så innan dess ska jag ha hittat den .

bra att du också kommer ut lite, balkong är faktiskt himla bra, överlevde tack vare vår när jag var gravid med Noah, då kom jag inte ut speciellt mycket annars o så mitt i sommarn..

x-girl: det tänkte jag också på, undrade om det är finanskrisen som kom nu då..såna saker brukar ju alltid drabba rikare länder senare. förstår att ni måste ta det säkra före det osäkra, norrmän har väl sån mentalitet allmänt om att "allt löser sig", på det viset skiljer de sig enormt från svenskar...hoppas verkligen Andreas lyckas få ett annat jobb så länge så han inte behöver bli pappaledig. förstår ju att det måste vara så tungt för dig att veta att du kanske måste tillbaks till jobbet redan om två veckor

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)