• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

oj vad ni skriver på tjejer .

idaflisan: tack så mycket vännenHjärta

pilea: haha, va gullig Tyra är när hon sitter på stolen framför tv'n . jag skulle också vilja måla ett sån't där barnrum i så fina färger, det ser så mysigt ut!!
    stackars Max som fick ont i magen, synd om dig också som ficck traska upp i onödan!!

jo jag skulle väl egentligen behöva komma till sjukgymnast, men tid, pengar, ork, ja du vet

x-girl: säger också att det kanske är dags att söka hjälp NU innan det är för sent. jag hör dina ord, din förtvivlan och uppgivenhet och känner igen den då jag själv varit där och känt det så många gånger och framföralt humörsvägningar och sömnproblem är ju så typiskt depression. du har mått dåligt till och från såpass länge nu, jag säger det bara i all välmening att du måste söka hjälp nu, ring vc nu och prata om att få remiss till psykiater. jag hör varningsklockorna ringa när jag hör vad du berättar. det finns hjälp att få, ta den är du snäll!! kram Hjärta

barbamamma: usch att han spydde så där!! jobbigt att alla ungar är hemma idag, har ju redan hört på fejjan vad de hittar på!!

CA: vi gav upp efter en helg, men det var lite mycket just nu som hänt med allt så jag känner verkligen hur orken tryter kring det här med pottträningen. vi har väl typ sagt till Noah att pottan står där och han får gärna kissa eller bajsa där, men han har inte ens kollat åt pottans håll utan tycker det är väldigt smidigt med blöjor!!

usch lät inte som någon kul loppis direkt!! du som ändå bor i en storstad så trodde jag att saker var lixom dyrare. jag är typiskt en sån där som prutar, men jag kan läsa av människor fort och ser lätt vilka det går att pruta hos fast jag prutar såklart inte på saker som man ser är ur billiga som helst. du kanske ska stå på dig lite mer för annars ser andra att du låter dig prutas ner. du kan ju bara säga en sån sak som att "köper du fler grejer så kanske jag kan få ner priset lite" eller nå't sån't. jag älskar ju som sagt loppisar, längtar till stora loppisen här, men vet inte om hinner flytta innan dess..

glittrax: hade faktiskt knappt några omlottbodysar till Linn, men det kanske berodde på att hon var så stor o i st 62 fanns det inte så mycket..tror tyvärr vi har sålt det mesta..

jo det finns nog stärkande övningar, men jag tror mitt bäcken är skevt så jag skulle behöva komma till naprapat eller liknande för att knäcka i ordning allt. tyvärr brukar de typ ta 500kr/gång så de pegarna finns inte riktigt...jag hade det bättre ett tag, men det märktes så tydligt att all värk försvann när jag gick på p-piller, men nu är det som sagt tillbaks 

hoppas inte jag glömt kommentera nå't nu. Noah's feber var som bortflugen igår, men han verkade lite slö allmänt igår så han fick vara hemma idag ändå. jag mådde ganska bra i lördags, men igår hade jag en sån där dålig dag igen och det kändes som jag började svullna upp i halsen o en massa skumt. Dan fick telefonsamtal idag om ett möte med chefen på AF och arbetsförmedlaren nästa tisdag så jag hoppas det ger något. tyvärr gick min ångest från 0 till 100 på en sekund efter samtalet. suck, det är lite jobbigt igen och jag och Dan går väl på varandra här hemma igen, han förstår inte vissa saker och jag blir antagligen lite nedstämd och känner mig skyldig pga vår situation. sen åkte vår granne in akut igårkväll så han ligger på intensivenGråter. det var ju såklart vår hyresvärds mamma som kläkte ur en sån elak sak så han blev så uppe i varv och fick svårt att andas. och stackarna ska flytta till helgen och vi försöker ju hjälpa de så gott vi kan, men det känns inte tillräckligt ändå. hans fru skulle in i eftermiddag och besöka honom så vi tänkte vi ska ta med fika ner ikväll när hon är tillbaks så man kan få höra mer hur det står till med honom och hon får lite sällskap också mitt i alltihopa.. 

• lunaria

pilea: det var ju intressant att man kanske kan skaffa speciell belysning som ger olika färger, det blev jag ju väldans nyfiken på då jag inte tror att nästkommande hyresvärd uppskattar om vi målar barnrummet i all sköns färger

usch va jobbigt med ishiasen!! jag har också fått mycket problem pga att jag burit omkring Linn en del. hon kryper ju på bra, men det blir ju en del lyft iaf...

barbamamma: ååh säg inte att du också blir sjuk nu . hoppas resten av ungarna kryar på sig ordentligt så de snart kan gå till dagis.
    jo mötet är på tisdag och det blir väääldigt spännande .

x-girl: här kan man antingen få prata med kurator eller psykolog. oftast får man väl gå vägen via sin husläkare först, men det där vet jag också skiljer sig i olika län. berätta bara så ärligt du kan, du är stark som söker hjälp ska du veta!! du fixar inte det här själv längre, jag hör det på dig. bra att du får lite egentid att shoppa o handla lunch, sån't kan göra mycket för humöret också. *kram*

suck, kändes som en dag för mycket med Noah här hemma . nä nu ska vi städa lite och behöver få upp lite andra prydnadssaker efter att alla julgrejer plockades ner.

• lunaria

hmm nu är ungarna inne på att slockna klockan 18 igen, tror inte vi får någon sovmorgon imorgon precisObestämd.  Noah ville först gå o lägga sig utan mat eller blöjbyte eller något så han fick vi stoppa från att gå o lägga sig direkt och Linn var nog på väg att krypa in i sitt rum. förstår inte hur man kan få två ungar som man får kämpa med att hålla uppe om kvällarna . vår granne har nog inte kommit tillbaka än, men jag tänkte jag skulle traska ner själv och knacka på sen då ungarna som sagt sover!!

jag glömde skriva något matschema, men jag har faktiskt inte någon koll riktigt på när vi äter vad. vid 8 brukar vi iaf som oftast äta frukost sen en fruktstund vid 10 och sen lunch vid 12 och efter det är det lite varierande tider beroende på om det är vardag eller helg o lite så

jag är lite less för jag har dålig fantasi vad gäller att ge som mellanmål. Linn vägrar ju gröt helt nu för tiden och ska bara ha sån't som hon ska äta själv. hon blir vansinnig om man ens håller nappflaskan åt henne utan det ska hon oxå göra själv, lilla fröken humör typ!! fast youghurt kanske man skulle testa för om det är tillräckligt gott kanske hon godtar att man matar henneTungan ute

• lunaria

barbamamma: nää fyy vilket eländigt virus ni dragit på er . förstår att du blir helt slut, är ju ingen som kan avlasta dig nu så jag förstår att det är tungt. krya på er så mycket!!

Linn äter iofs inte så mycket fuktpuréer, men man kanske kan mösa banan i youghurt. det var så tacksamt att Noah jämt åt gröt, men det duger inte åt lillfia!!

jo vår grannes make kom hem idag, han svarade tydligen bra på behandlingen så han kunde iaf åka hem för de kunde inte göra mer för honom på sjukhuset. jag var ner igårkväll och pratade med henne och hon verkade lite tacksam att bara få prata av sig och hon är sån som vill vara stark inför sina ungar fastän hennes barn är vuxna lixom så hon verkade tycka det var skönt att jag kom.

pilea: ååh ja det såg hemskt lyxigt ut . hihi vi hade faktiskt sol här idag som värmde riktigt ordentligt kan jag säga så det var jätteskönt att vara ute en stund. tyvärr är det ju isbana överallt nu så mindre skönt för fogarna..

tack för tipset om smoothie, det har inte jaag tänkt på sen sist vi floppa med det med Noah . men det skulle hon ju faktiskt kunna slurka i sig själv så det blev jag ju bra sugen på att göra . ja mackor och fruktbitar är det som brukar bli, men jag skulle vilja ge något annat ibland tycker som sagt att gröt är jättesmidigt, men lilla damen tycker väl inte det .

Linn vaknade 7.15 så det blev väl sovmorgon på sätt och vis, men jag hade önskat att jag hade kunnat somna innan midnatt kan jag säga

madde: hej va kul att höra från dig. förstår att du har fullt upp hela dagarna

puh idag har vi haft soc här, men allt går segt ang kontaktfamilj o alltihopa..sen var jag iväg till nätverkshuset och träffade min kontaktperson. så nu sitter jag här rätt så trött i huvudet efter dagen. jag fick lite egentid mellan mötet och då bussen skulle gå så jag gick en liten promenad och gick sen till biblioteket. andra kanske tycker det är knäppt, men jag verkligen älskar bibliotek och bara doften av alla böcker fick mig att koppla av . jag lånade dock inga böcker, har ett antal hemma jag ska hinna läsa klart först och det går väl inte i världens raskaste takt precis .

Noah's fröken tycker han varit så rolig idag; han hade pekat på bebisar i böcker och alla bebisar hade tydligen hetat "Linn" .

• lunaria

fyy vilken jäkla natt ni haft och maken din som åkte iväg trots att han spydde . hoppas han inte smittar ner alla med viruset!! stackars dig som fått vagel i ögat, det som gör så ont . känns ju som att man inte kan önska något annat än att ni snart blir friska och krya igen!!

pilea: något som ploppade upp i huvudet är ju pannacotta, men det kanske inte såpass litet barn tycker om, annars chokladbollar, och undra om det är ägg i hallongrottor?? ja rulltårta vet jag att man ska kunna göra utan ägg också..svårt det där!!   

kul att du hittat så mycket i gömmorna, en annan har ju flyttat så ofta så man hinner inte bli av med grejerna. den största frågan är vad vi ska göra med alla barnkläder som är för små för Noah och Linn. det blir nog att försöka flytta med och sälja på blocket sen, just nu bor man ju inte på så bra ställe direkt..hade satt ut en lapp på barnkläder på Ica och det var nästan löjligt billig summa för de, men inte ett telefonsamtal på 2 månader!!

idag var vi och hjälpte grannarna med att ta ner gardinerna, de ska ju flytta i helgen så det är tur det finns nå't man kan hjälpa de med.

• lunaria

x-girl: missade ditt förut...förstår att ni känner er desperata ang att Selma ska sova i egen säng, sömnen måste ju bli så lidande av att sova hela gänget i sängen . bra att ni iaf fick en ganska bra natt!!

bra att du tog tag i att ringa till läkare, så skönt att du fått en tid, det är ju en bra start .

kul att Selma krävde ett klistermärke . operationen kommer gå bra ska du se, Dan sa att hon är lyllos som får sövas för han brukar få typ 5 sprutor med lokalbedövning när han fått operaras för nageltrång..

jo vi försöker väl alltid hjälpa andra, på något vis måste man ju ge andra sån hjälp som man själv skulle uppskatta . tyvärr är det inte riktigt bra för min hälsa att jämt vara så'n, men det är svårt att lära om

känner mig något senil idag, har svårt att hålla reda på tankarna som flyger och far lite hej vilt lixom. idag satte iaf äntligen mensen igång, "bara" två veckor försenad pga mitt p-piller-strul!!

undrar om ni vet hur lång tid det tar förrän vattkoppor bryter ut?? tydligen en av Noah's kamrater hade kommit till dagis med vattkoppor i fredags, men visst borde man sett något redan om Noah blivit smittad?? på sätt o vis hoppas man ju lite på att han kunde fått det och kanske smittat ner Linn så hade den barnsjukdomen varit över för gott för de båda, men samtidigt kände jag hur tålamodet tryter fort när han är hemma för han sitter ju aldrig still även om han är sjuk och han blir så lätt rastlös..

• lunaria

glittrax: ja det kan väl kanske kännas som grymt, men samtidigt kände jag en som fick det som vuxen och han höll ju på att dö så ja det är nog bättre att få det som små.

pilea: haha har undrat hur det gått med hela familjen som sov i sängen ett tag .

ang soc:  det startades enbart en utredning pga att de från nätverkshuset inte visste riktigt om Dan skulle fixa att ta hand om barnen medan jag var inlagd på sjukhus och även om situationen har löst sig så måste de utreda oss i 4 månader . tur i oturen är det iaf samma person som kan utreda om vi har rätt till kontaktfamilj. vi har ju en familj som ställer upp och som har en son som är 1 år äldre än Noah, men allt verkar gå segt på soc och vi har ingen aning om när hon kommer fram till nå't beslut. jag kunde känna igår när hon ställde frågan om vad vi skulle få ut av det hela att ha en kontaktfamilj att jag blir lite irriterad för även om VI behöver avlastning för att orka med i slutändan så är det bara om Noah har ett behov av en kontaktfamilj som vi får det. för jag kan ju känna att om inte vi riktigt orkar i slutändan så blir väl Noah lidande också även om han såklart inte blir dåligt behandlad här hemma för det blir han ju inte, men ändå!! förstår inte riktigt hur de tänker...

sen kunde inte hon utreda oss om vi har rätt till försörjningsstöd utan det hade någon annan hand om så vi ska dit på möte den 1:a februari om det är så att det behövs. vet ju fortfarande inte om Dan's sjukskrivning går igenom, om den gör det fixar vi iaf det ekonomiskt för tillfället och sen sitter vi och funderar på alternativa lösningar...vet ju inte vad som händer förrän efter tisdagens möte med arbetsförmedlingen också...känns lite upp och ner just nu  

jaha då är det bara att invänta och se om Noah blivit smittad med vattkoppor eller ej då .

• lunaria

madde: så trist att du inte får träffa Julius förrän han är trött om kvällarna, men bra att han har det bra med pappa där hemma . fast skönt att du ändå får träffa lite ungar på förskolan iaf som substitut . ja vi har alltid fått vända och vrida på varenda krona och vi har legat typ en tusenlapp mindre än existensminimum hela tiden, men det har inte blivit att riktigt tagit tag i att ringa fler gånger och boka in möten på soc för jag verkligen bävar för att visa upp hela ens ekonomi framför andra, men nu kanske man inte har så mycket till val då vi kanske inte ens får tillräckligt pengar för att täcka räkningarna ens..

glittrax: skönt att du får komma till en annan bm, kanske är en bättre . jobbigt att du inte har mått bra och hoppas både du och Nova kryar på er!! jättebra att du ringde till kuratorn och bokade tid, skönt att du känner förtroende för henne

alltså en utredning startades för att mitt klantarsle till man, som man kanske inte borde säga egentligen, blir lätt som ett litet barn av plötsliga händelser pga sin diagnos. jag åkte in väldigt plötsligt till sjukhuset och han stod praktiskt taget handfallen och grät som ett barn. han var beredd att bara skicka iväg ungarna till sin mamma som inte känner dem och jag skällde tydligen ut honom efter noterna och sa till på skarpen att han får skärpa till sig och ta hand om ungarna. jag har förstått efteråt att jag bröt fullkomligt ihop när jag låg inne o var nästan på väg hem från sjukhuset då han inte fixade situationen (inte för att jag tror att de släppt ut mig i det tillstånd jag var i). tack vare att jag skällde ut honom så fixade han situationen + att några vänner backade upp mig och sa till honom att jag kommer att bli väldigt dålig om han lämnar ungarna i sticket och inte tar hand om dem. eftersom de från nätverkshuset insåg att Dan's mamma är praktiskt taget som en främling så kontaktades socialen i tidigt skede för att de skulle vara beredda att ta hand om barnen om inte Dan fixade det och när de väl har påbörjat en utredning så kan de inte avsluta det förrän efter 4 månader, det är lixom standard hur situationen än ser ut. så om vi "bara" hade velat ha en kontaktfamilj så hade det inte varit lika krånglig procedur. nu ska både jag o Dan typ svara på 100 frågor var för oss och jag känner att jag håller på att bryta ihop bara pga att det är en sån jäkla onödig grej. det ställs frågor om allt jobbigt som hänt oss och jag orkar egentligen inte . sen kanske jag hakar upp mig på grejer i onödan för att jag mår så jäkla dåligt o är så stresskänslig, men en del frågor känner man verkligen "det har inte ni med att göra lixom, låt mig vara ifred". har varit med om så mycket jäkla jobbigt o det är inte så lätt att sitta och berätta det för en främling..

barbamamma: nämen fyy, bir illamående bara jag hör om er sjukstuga där hemmaKräks. stackars Agathon som är så liten och sjuk nu!! hoppas de kryar på sig snart alltså så det inte hinner gå en runda för alla barnen!! håller tummarna för att du får en bra natt!!

nää hon sa igår och poängterade frågan vad en kontaktfamilj skulle betyda för Noah's skull..för det vore för hans del i såna fall. jag vet inte vad man ska säga, att träffas i flera månader till och bara prata goja känns inte kul och sen kanske ingenting händer..jaja, man får väl se, kanske bara jag som känner mig pessimistisk just nu om det hela...

idag har Linn verkligen ätit som en häst hela dagen!! hon åt två vällingsflaskor innan hon somnade + att hon åt Noah's smörgås som han hade gett henne då han inte ville ha . kanske hon sover länge imorgon, kan ju bara hoppas . men så förtvivlad Noah var på Linn här idag, han sa "kom Linn" och försökte ta med henne till sitt rum, men hon kröp åt andra hållet och tyckte det bara var roligt när han sprang efter henne o hon lade sig platt på golvet med ansiktet mot händerna och skrattade bara, snacka om kommunikationsproblem .

• lunaria

pilea: tack . jo jag vet ju att de är här av all välmening gentligen, det är bara det att jag känner mig stressad och har fått problem med minnet och känner mig som en idiot när jag på vissa frågor låser mig helt och på andra frågor inte känner att jag har så väldans lust att sitta och berätta om. jag är så jäkla stresskänslig, får panikångest av telefonsamtal och brev. idag fick Dan ett brev om att de omräknar hans SGI och innan han hade gett mig brevet så höll jag nästan på att svimma. jag är skör vilket jag är mycket medveten om så det är väl mest därför man känner att denna utredning är jobbig, om jag hade mått bra hade jag tagit det med ett leende vet jag ju mycket väl om och hade bara skrattat åt den bisarra situation som uppstod..

glittrax: ja vi funderar på att köpa 1-årsvällingen och testa, men hon har ätit kopiösa mängder mat de senaste dagarna. igår åt hon upp 2 hela raggmunkar medan jag och Dan åt en var sin för sen var vi mätta. om inte Noah har varit likadan och ätit mängder i perioder så hade jag nog börjat oroa mig .

jo jag hade önskat att de kunde ta det lite lugnare, men tjejen från soc ringde mig till och med när jag låg inne. blev faktiskt sur och sa att min make faktiskt kan svara i telefon och jag är här för att jag inte mår så bra..jag vet inte, känner mig sårbar när soc ställer frågor om mig och min uppväxt. det är kämpigt och jag sover inte så bra längre trots att jag tar tabletter o sån't så jag känner mig som en zombie dygnet runt vilket påverkar humöret också...allt känns stressande och detta lades bara på allt annat som hänt lixom..så jag hoppas det ger något bra i slutändan...

• lunaria

pilea: men oj, är han 5 redan  år, jag som tyckte det var nyss du skrev i tråden att han skulle fylla 3 år .

ja det var jobbigt att hon ringde mig före Dan och så ställde hon frågan om vilka resurser vi är i behov av. jag höll nästan på att säga att jag iaf var i behov att få vara ifred .

barbamamma: herregud att ungarna blivit så dåliga, stackars dom . bra att du fick sova några timmar iaf.

oj, en liten burk räcker ju knappast när de är såpass stora . undrar vad män tänker på ibland

jag blev faktiskt upprörd för att hon ringde upp, det var en av mina bättre dagar så jag var iaf kontaktbar då, men ändå...

vi började smått packa lite igår och det blir väl att fortsätta idag, går fort iaf att få ner grejerna, men vi har ju fått in en vis packvana som tur är . det jobbigaste är nog att hålla Linn nöjd på annat håll för hon vill gärna prassla med packmaterialet .

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)