• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

ain: så kul att din pappa gifte sig på nyårsafton o allt, helt otroligt att Miriam orkade vara vaken så länge . men stackars benjamin som är så sjuk, hoppas han kryar på sig snart!! usch, nackspärr kan vara illa nog ibland, hoppas den gått över!!

madde: haha det där med maten känner jag igen, kändes verkligen som man bara åt och åt hela nyårsafton . trevligt ni verkar haft det. vi kollar faktiskt knappt på tv alls, när Noah har gått till dagis så är man redan trött på 3 rundor med Shrek-filmer så dumburken brukar oftast slås av o på kvällarna sitter vi oftast o kollar på Dan's dator på nån serie han laddat ner eller nå't. så egentligen saknar vi inte tv'n så mycket mer än att det var väldigt skönt att ha Noah framför den .

x-girl: men va tråkigt att ingen ville spela spel, det är ju kul om man ändå har tid för det lixom och socialt!!
    har ju svarat dig ang renoveringen och jag förstår ju att ni velar om det, men om ni ändå ska fixa en del så hade iaf jag hellre satsat stort från början och sluppit att göra saker pö om pö..men den ekonomiska biten ska ju alltid klaffa så jag förstår att det är svårt!!

barbamamma: jag tror väl inte du har någon diagnos, men det kan väl vara olika personligheter som gör att man vill ha framförhållning?? min storebror var alltid så som din syrra verkar vara och jag avskydde alltid redan när jag var liten hur han var, att man höll på att missa skolbussen för han var ute i sista minuten osv. jag har inte lika stort kontrollbehov idag, men vet att om jag blir jäktad av en situation så lägger jag oftast ner det för att jag vet att jag mår dåligt av det. och inte ens jag med bara två ungar skulle sätta mig i en bil för att åka o kolla fyrverkerier så där. du får stå på dig lite mer nästa gång gumman, tror du är på tok för snäll mot din syrra ibland .
    lät jättegott med humrarna, synd bara att maken var tvungen att åka iväg .
    jo vi försöker använda pottan som du köpte

CA: vilken härlig nyårsafton ni hade och det verkade ju va kul igår också!! roligt att ni nu har vänner som mognat lite mer .

ja ang pottträningen så undrar jag också hur vi ska göra med det just när vi ska ut och så, vi är ju ute rätt så mycket och åker pulka, skulle ju vara väldigt jobbigt om han skulle kissa på sig då!!

suck, vår pottträning gick inget vidare. vi satte på Noah blöja när han skulle sova middag och efter det så skrek han och vägrade att gå utan blöja . vi försökte inte göra en stor grej av det, är rädd att han ska bli ännu mer avskräckt från det. men hur ska vi nu gå vidare?? det som stör mig mest är att Dan inte alls verkar engagerad i denna fråga utan det är jag som vill få Noah blöjfri och får då stå där helt rådvill själv .

jag har mått så sjukt dåligt, men börjar bli bättre. igår så skakade jag hela kvällen pga ångesten, kunde inte hålla benen still så hela bordet vibrerade när jag hade benen mot bordet och jag kunde inte skära ost till kexen som vi åt utan Dan fick till o med hjälpa mig med det!! jag kunde inte sluta skaka och imorse var det nästan värre så jag höjde min medicindos fastän läkarn sa att jag skulle vänta tills vårt samtal på onsdag. jag orkade inte mer och jag har mått såå mycket bättre idag. trodde nästan jag skulle bli tvungen att åka in till sjukan igen så jag är glad att jag gjorde det valet. idag så har vi varit ute med ungarna, tycker det är skönt när man kan ta dem i var sin pulka och dra . sen har vi rensat i ungarnas garderober, det märks att de växer

• lunaria

Pilea: ni verkar ju också haft en trevlig nyårsafton, men jag förstår att du var lite trött och mör i kroppen igår .

• lunaria

glittrax: vet inte vad jag ska börja med att säga, känns som att inga ord kommer att räcka till hur som helst. vilken hemsk situation du hamnat, hur i helvete kan de neka dig 50% sjukskrivning??!! du som knappt kan gå . jag vet hur det är att man måste nästan vara frisk för att orka vara sjuk!!

men vet du vad du iaf borde göra, BYT barnmorska omgående!!!! jag hade en liknande barnmorska som din när jag väntade Noah och det var inte värt det. och antagligen hade jag då struma, men hon var alldeles för slarvig. det är värt att få en riktigt bra barnmorska som bryr sig, när man har såna problem med foglossning så behöver man åtminstone få stöd och inte få slängt i ansiktet att man har si eller så lång tid kvar. jag kan ju lugnt säga att jag stod ut tack vare min underbara bm jag hade. men om du har såna problem med högt blodtryck så borde hon ju kolla hur du ligger till med havandeskapsförgiftning. har för mig att det iaf inte har nå't samband med sockret. varför sa hon så om foglossningsbältet?? det kunde iaf inte jag ha på mig sittande . nää vet du vad, byt bm och kräv att få komma på besök igen snart o ta med dig urinprov och så får de kolla upp dig ordentligt. det hade iaf jag krävt i din sits. fy fan, blir ledsen bara jag hör om din urbota dumma bm . kram!!

x-girl: så kul att ni hade besök av jämngammal som Selma . har inte försökt det där med klistermärken. är så utpumpad så jag tänkte ta nya tag i helgen .

CA: ska nog testa det där med klistermärkena. vi har ju en spelande potta så om bara Noah hade kissat någon gång där i så hade han ju märkt det .

barbamamma: så duktig Agathon har blivit som kan vända sig . finns det några muffins kvar efter baket?? .
    nä dagis har inte sagt någonting, men jag ska be Dan ta upp det med dom, hade varit skönt att slippa hålla på med blöja jämt o ständigt på honom. Linn tror jag faktiskt skulle vara enklare att pottträna än Noah, hon avskyr att få blöja på sig .

suck, har inte haft en så bra dag. känns som att vi försöker få en rätsida på allt, men då upptäckte vi att Dan måste börja sin praktik nu för annars tar hans a-kassa-dagar slut innan hans praktik är slut och då står vi utan pengar och om jag börjar plugga sen så får man ingen hjälp alls från socialen om ekonomin skulle krångla. så nu är vi inne på att Dan går tillbaks till praktiken ca 75% iaf..jag sitter här tung i kroppen, jag fixar inte att vara själv så många timmar. idag var Dan iväg för han skulle på möte med sin kontaktperson på nätverkshuset + att han skulle till FK o lämna in papper. han var borta i 4 timmar och under den tiden hann all min energi ta slut . jag satt här i eftermiddag och tårarna bara rann och Noah var så klängig och jag är så trött på alltihopa så det finns inte. så här bra började det nya året. dessutom har jag blivit sockerberoende igen hur tusan jag nu kunde låta det hända...imorgon ska jag iaf prata med min läkare, vet inte vad jag ska säga heller..

• lunaria

barbamamma: skönt att din make är hemma idag och kan ta med Abbe till läkarn!! stackars honom, måste vara så jobbigt med öroninflammationer. usch va trist med skorna, såg en jäkla dräpande skitkommentar av din syrra om det på fejjan . hoppas ni kan få nya!!

jag berättade iaf fullt ut hur jag mådde så läk skriver ut lugnande droppar till mig som inte är vanebildande så som sobril är som jag fick när jag låg inne. det tar ett par veckor till innan man kan säga om mina antidepressiva fungerar fullt ut så jag får väl stå ut...

CA: usch din stackare, ishias o foglossning som är det värsta som finns . jag var som du i slutet, ville göra så mycket, men kroppen satte stopp för det.

ja våra grabbar verkar vara lite envisa ang att bli blöjfria, men vi får väl kämpa vidare, någon gång lär de väl bli det iaf

suck idag ringde Dan's arbetsförmedlare och hon är en riktig pessimistkärring så hon trodde ju inte att Dan skulle få godkänt sin sjukskrivning av FK. o då har vi ju inte råd med räkningarna i slutet av den här månaden om det blir så och så tjatade hon om praktiken så han ska på möte på tisdag om det. blääh, jag stoppade i mig en massa lugnande här idag för jag kände hur jag började skaka av ångest och jag blev så väck och började tänka saker man inte ska tänka på. skulle behöva ringa till skolan, men den biten hjälper Dan mig med på fredag. mådde så dåligt efter i förrgår då jag bara ringde ett enda samtal. min ångest är så förjävlig, skulle nästan göra vad som helst för att slippa den. 

• lunaria

barbamamma: nä men har man 7 ungar att föda upp så har man ju knappast råd med skor för 1000-lappen till var och en av ungarna. sån't där resonemang om att dyrast alltid håller bäst kan jag också reta upp mig på i all oändlighet, jo visst, vissa dyra märken är skitbra så som jag hade råd att köpa craft-regnställ när jag började på folkhögskolan och det är som nytt fortfarande efter 6 år. men en del dyra märken är rena skiten de oxå har vi fått erfara..

jag förstår att ni vägrar gå igenom hela grejen igen med Abbes öron efter de sjuhelvetes resa ni haft med Abbes öronproblem!!

Glittrax: förstår att du inte orkar kommentera, men vi finns här för dig oavsett ska du vetaHjärta. dåligt att ingen remiss blev skickad, det är ju helt sanslöst!! men be annars bvc-sköterskan om att skicka en åt dig, det kan de också göra!! jag hade ren tur som har en bra läkare för annars hade jag nog aldrig fått komma till psykolog för det hade blivit miss på det när jag skrevs ut från sjukan. men min vanliga läk hade skickat remiss iaf..

CA: ååh va duktig Elias är . det gör mig lite mer peppad, ska ta nya tag med pottträningen i helgen och så ska Dan säga till på dagis på mndag så de sätter honom på pottan. måste vara fler barn som potttränas och då tror jag det är enklare för Noah att se att när man blir större ska man sluta med blöja. just nu härmar han Linn väldigt mycket så det är nog därför han är så negativ till pottan.

usch de där ångestdämpande dropparna kunde man blanda i dricka o jag provade det i julmusten, men det smakade som om man skulle dricka typ munsköljKräks. men jag tror de hjälper iaf, känner mig inte lika dålig nu .

• lunaria

glömmer eller missar alltid att skriva nå't

CA: nä vi har ingen att låna pengar av så sitter vi i skiten sen så gör vi.

pilea: oj va fint ert kök kommer bli när det är klart, planritningen ser jättefin ut .

fin text du skrev.

• lunaria

hej. tänkte bara skriva att jag lever så ni inte undrar . läser allt ni skriver såklart, men orkar inte kommentera just nu. har slutat med mina ångestdämpande droppar för de har antagligen gjort att jag haft sån magvärk. och då är min ångest påslagen all min vakna tid igen, jag har till o med börjat vakna om nätterna trots att jag tar tabletter så jag ska kunna sova. jag har mer minnesluckor än någonsin också pga ångesten. så mitt tillstånd är väl inte helt ok. sen håller en förkylning på att bryta ut som sänker immunförsvaret ytterligare.ska prata med läkarn på torsdag, verkar inte som att de antidep hjälper..lovar att skriva när jag orkar igen. det är lite för mycket av allt just nu... kram på erHjärta 

• lunaria

suck, allt jag skrev försvann .

x-girl: usch stackars lilla Selma med sitt nageltrång . Dan har opererats flera gånger för det och uscha, jag är inte avis precis!! hoppas hon kryar på sig snart med febern och det oxå!!

så kul att Arvid är på G att ta sig framåt . de brukar ju hitta ett sätt som funkar för de. Linn ser ofta lite kul ut för hon ändrar teknik beroende på vad hon gör. men sen sitter ofta mer på knä eller ett ben fram o ett bak medan Noah satt jämt i riktig sittposition eller vad man ska säga.  

jobbigt med humöret, hoppas verkligen mensen sätter igång snart!! klart du ska klaga, mensen kan vara en riktig humörsbomb för vem som helst!!

såg ut som jättefina tapeter, riktigt avis för det blir så mycket finare när man fixar såna saker och så fint kan man ju aldrig få i en hyreslägenhet..jag skulle inte blanda blommigt och randigt iaf, men de randiga var urläckra

barbamamma: men oj vad Agathon krånglar med sömnen, dags att ta revansch nästa gång för då får du väcka din make o se om han uppskattar den behandlingen . Linn vaknar iaf en gång/natt fortfarande, inte för att jag är så värst medveten om det för då tar jag ju tjänstledigt från att vara mamma . usch stackars liten som slog sig så då!! Linn slår sig hela tiden, men henne går ju inte göra så mycket åt när hon ska klättra på allt..

men stackars Alwin, det låter ju inte alls normalt

pilea: kul att Max lärt sig klappa, det gjorde Linn också för första gången här i förrgår .

glittrax: bra att du tar ett steg tillbaka och tar det lugnare. har ni ekonomi som löser sig även om ni inte får igenom beslutet från FK?? jag förstår hur kämpigt det är, jag sitter själv med kramp i magen och undrar om vi får ihop nog med pengar till räkningarna då jag känner lite att FK kanske inte godkänner Dan's sjukskrivning. har en god vän som lovat att ställa upp med pengar om vi får problem, men man vill ju helst inte låna om man kan undvika .

ja du, jag provade alla varianter med dessa ångestdämpande droppar, men det smakade munskölj oavsett!! Dan trodde det berodde på att de försökt dölja en ännu värre smak, men hujeda mig va äckligt!!

madde: förstår att du har fullt upp, var glad över att du inte hinner sitta här . jag skulle nog inte vara så aktiv i forum o FB om jag hade fått vara frisk..

CA: jo tack, jag har en bra dag idag . men tänk om jag bara kunde få lite mer energi till att slänga ner julsakerna, tyckte det lät så härligt när du skrev om det .

ååh va du håller på att boa, så härligt . vi kapade ju vårt skötbord från Ikea o gjorde till bord och soffa till Noah och jag vart så frustrerad i slutet av graviditeten för att vi aldrig fick tag i nå't nytt skötbord, men det var nog någon viss mening med att vi inte skulle ha det för Linn har alltid varit så rörlig så hon hade man inte kunnat ha henne på ett skötbord..
    usch förstår att du är trött, minns fortfarande hur man led för ett år sedan..

jag lovade ju att skriva när jag mår bra igen och tjohoo idag har varit en helt sjukt bra dag. var hos min kontaktperson på nätverkshuset och jag kände ingen ångest alls . fast däremot sitter jag nu som en tjock ballong för mensen är på G, alltid ska det vara nå't . känns så skönt för jag har bestämt mig helt och hållet för att skjuta upp mina studier. fick bankat lite vett i skallen, hehe. men imorgon ska Dan på möte med praktikplatsen och man kan ju bara hålla tummarna för att de vill ge ett skriftligt beslut om att Dan max får gå till mars med praktik och sen att han får anställning. han kommer kräva det på papper, det var väl den här biten som knäckte mig totalt innan jag hamnade på sjukan. om han inte får det så kommer det bli ett helvetes liv eftersom Dan inte fick söka annat jobb som han säkert skulle fått om han bara fått gå på anställningsintervjun. men håll tummarna iaf, pleaseKyss.

Linn börjar bli så stor, min skrutta. som jag skrev till Pilea så lärde hon sig klappa händerna i helgen.. och så kan hon nu mera säga "hej" så när man säger "hej Linn" tar hon och vinkar frenetiskt med armen och säger "hej" tillbaks. sen är hon väl snart på väg till att börja gå. hon kan stå utan att hålla i sig och har gått typ två steg utan stöd så hon kan nog gå om hon bara övar sig mer. tyvärr är hon nog lite lat och sätter sig ofta o kryper för att det går fortare helt enkelt .

• lunaria

CA: det är helt okej, hon fyller 1 år den 26:e april .

det var ju tur att ni fyndade såpass billigt skötbord då, en 50-lapp är ju ingenting . jag älskar ju att köpa begagnat, tror jag har loppis-abstinens

glittrax: tack så mycket, så snällt sagtHjärta. jaha okej, jag förstår att du tar ut a-kassedagar. skulle också kunna säga att efter alla törner vi haft med försäkringskassan och arbetsförmedlingen så skulle man vilja slå något riktigt hårt i huvudet på den människa som ens antyder att det är självvalt att gå arbetslös för arbetslös är man ju inte . jättebra att du gör listor. jag vet ju tyvärr hur det är med att göra listor då jag gjort de i typ 3½ år nu, men det är jättebra att göra som stresshantering. jag måste skriva med på listan att jag ex måste duscha och det lär jag nog få göra det närmsta året tyvärr (har ju haft utmattningsdepression innan så jag räknar inte med snabb återhämtning..)

jo glömde skriva att vi haft lite matproblem med vår lilla. jag vet inte vem hon ärvt sitt humör av, men det är inte att leka med . just nu har vi övergett alla matburkar man kan köpa för det vägrar hon totalt. hon bara satt och fäktade undan skeden så maten flög all sin väg. helst vill hon ha något hon kan äta själv så får man stoppa i någon sked med ex potatismos mellan tuggorna av det som hon äter själv..hon sitter och nyper en om hon ser att vi äter något hon inte får, aj kan jag säga!!! hur tusan hon kan tugga allt undrar man ju såklart, inte en tand i munnen fortfarande!! så hon får mycket av vår mat, men vi försöker såklart göra utan salt i den mån vi kan...finns ju både fördelar och nackdelar med hemlagad mat, en fördel är väl kostnaden

• lunaria

pilea: haha har ju sagt det varje år att barbamamma ska vara med i familjen annorlunda, vi får väl anmäla henne i smyg

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)