• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

hej . jag är hemma igen. orkar inte skriva så mycket just nu, men jag ville skriva att jag är tillbaks. det blir ett test att se hur man fixar helgen och så här hemma, om jag inte gör det så har jag rummet kvar så jag får komma tillbaks i såna fall. men det känns bra just nu, min ångest är borta helt . jag fick ju dubblat min medicindos på antidep och då mådde jag bättre...Dan trodde först inte han skulle fixa situationen här hemma, men med mycket hjälp av vänner så började han tro på sin egen förmåga...sen hade väl jag tydligen flippat ur och vräkt ur mig allt möjligt så Dan fick väl höra sanningen verkar det som. har inget eget minne av det mer än att en sköterska proppade i mig lugnande. men sanningen behövde han tydligen höra. han har inte berättat vad jag sagt, mer än att han "fattade budskapet" lixom. nu mår jag som sagt bra, fast jag är såklart skör och får ta det försiktigt nu. jag läser igenom vad ni skrivit och sagt senare. tack för allt ert stöd iaf, vet inte vad jag skulle gjort utan erHjärta. är tacksam för att jag lever idag. kram på er!!

• lunaria

x-girl: tack . Linns navel blir ofta lite mer röd och så. jag brukar ta på lite potatismjöl där med . skönt att ni ska iväg o handla julklappar själva på söndag, men hoppas Andreas hinner krya på sig!! jobbigt med Selmas tå som inte läker som det ska .

glittrax: men gud så tungt du har det gumman med ditt mående . bra att iaf en remiss är skickad till psykolog så du får komma dit!!

barbamamma: så fina barnen är och ja Alwin hade verkligen en punkfrilla . skönt att ni äntligen får in en spis, kan tänka mig att ni känner att det är på tiden.
    härligt att du fixade betyget .

madde: tack för att du inboxade mig, kändes fint att du tänkte på mig. Julius såg jättefin ut i sin rendräkt .

pilea: så söt Max är, men jaa bodyn såg lite liten ut .

idaflisan: men gud så hemskt för din dotter, så fruktansvärt .
    söt vovve ni har skaffat

ain: stackars barnen som varit sjuka . skönt att du fått ett jobb som är kortare bit hemifrån .

blev bara att kommentera så här lite..idag har vi tagit det lugnt för jag är fortfarande väldigt trött imellanåt. Noah har velat sitta mycket i min famn och gosa . usch känner mig så skyldig för hela situationen, han missade sitt luciafirande pga mig o allt o nu verkar han orolig över att jag ska försvinna. han grät när jag gick in på toa .

vet inte hur mycket ni uppfattade av mig, men jag gick med påslagen ångest hela förra veckan som aldrig försvann . det var ju tur att Dan ringde hem just den tidpunkten han gjorde för jag minns åtminstone vad jag tänkte just då och det känns skrämmande just nu. men sen är det lite dimmigt. jag tror att jag blev arg på Dan för att han ringde och beklagade hur dåligt han mådde och hur mycket som fanns att göra när jag var där samt att han ringde o sa saker som jag inte skulle behöva höra enligt nätverkshuset. fick pratat med "hamyes" idag som jag tydligen pratade efter mitt utbrott på Dan så jag uppfattade det som så. han hade tänkt ge upp att ta hand om ungarna för att han kände att det blev för jobbigt. sen i tisdags pratade jag och Dan rätt så mycket och han erkände att han varit medvetet bekväm och lagt över allt på mig och sa att han kommer göra allt han kan för att vi ska hamna rätt i arbetsfördelningen. anledningen till att jag också brakade ihop var att logopeden hade lämnat mig ett brev om stödtecken och på det brevet stod det bara "hej Sandra". och sen fick jag instruktioner om att jag själv skulle ge förslag på stödtecken. Dan stod inte ens med i brevet. och så kände jag även efter jag åkte in att alla ringde mig o frågade om beslut som skulle tas fastän jag brakat ihop lixom. varför anser ingen att Dan kan ta några beslut undrade jag då...det blev för mycket och vår arbetsfördelning har varit himla orättvis och Dan insåg nog hur jobbigt jag har haft det när han fick ta över . så även om det var jättejobbigt att åka in så förde det iaf något gott med sig. tänkte bara jag skulle skriva av mig lite...jag är lite orolig att jag inte kommer orka med att vara hemma, fast jag känner ju att jag gärna vill orka. är bara lite nervös. sen kan det ha att göra med att min mens är igång också, jag brukar ju aldrig må så bra då. strulpellar till sköterskor slarvade bort mina p-piller där så min mens satte ju igång två veckor för tidigtObestämd.  

tack för all er kärlek och omtanke, jag har verkligen känt mig saknad. jag hade en någon bisarr dröm en natt om att ingen skulle sakna mig om jag skulle dö, men det inser jag ju att det iaf inte är sant som tur är . nu sover båda ungarna så jag och Dan ska ha lite kvalitetstid tillsammans o spela spel . kram på er!!

• lunaria

suck, tror mina p-piller är boven i dramat så nu får jag sluta med de bums . det är antagligen de som varit anledning till att jag fått sån extrem ångest för idag fick jag det igen och jag har ju precis börjat med de igen efter uppehållet som blev. tur att jag fick med mig lugnande tabletter hem iaf, men känns inte så kul för jag blir ju så däckad efter ångesten. skulle vilja hitta på sakero klä granen åtminstone, men det blir nog ett projekt senare i veckan

x-girl: jobbigt om din mens sätter igång snart, antar att du inte saknat den .
    stackars Andreas som fått öroninflammation . men skönt att du iaf känner dig så glad nu fastän du får ta hela ruljansen . du verkar väldigt pigg nu vad jag förstod på FB, glad jag blir för din skull

men oj, va alla ungar verkar få tänder, Linn har fortfarande inte fått en enda en . det är ju inte konstigt om han gnäller om nätterna då. Linn var tydligen också vaken mycket inatt, hoppas att hennes tänder är på G nu. hon älskar ju allt hon kan äta själv..skönt att Arvid blivit så nöjd av att sitta på lekfilten . blir nästan lite avundsjuk, Linn är både högt o lågt just nu .

jo jag vet att det var en dum dröm o den kändes så verklig. det var så där läskigt, ingen hade frågat efter mig och ingen saknade mig i drömmen, usch!!!  men dagen efter min dröm så lånade jag en väns dator där och då insåg jag att det inte var sant på något vis .

Dan hade tänkt skicka iväg ungarna till sin mamma för att han kände sig själv så dålig helt plötsligt när jag åkte in så han ville nästan själv läggas in. så typiskt att de med diagnoser inte kan känna att jorden inte snurrar kring dem dygnet runt . så fattade jag det som iaf..och jag fick väl psykbryt på att han då "gav upp" bara för att det blev för mycket för honom helt plötsligt att fixa allt som jag fixat hela tiden. och det var en massa prat om att han helt plötsligt ville vara hemma medan ungarna var uppe hos hans mamma, men hon är ju som en främling för dem så jag tror jag var orolig för att han skulle lämna de i sticket, de behöver ju ändå någon av oss föräldrar...men i helgen var extrafarmor här och sen sov en kompis här mellan måndagen och tisdagen..jag tror alla våra vänner som ringde honom fick honom på bättre tankar och att han själv insåg att han behövde rycka upp sig och att han var tvungen att ta hand om barnen för att jag skulle känna mig lugn och kunna kurera mig. jag var nästan på väg att packa o åka hem en gång pga att alltihopa, det minns jag svagt..de hade ju aldrig släppt ut mig i det skicket ändå kan jag tro . men ändå..men Dan är mycket medveten nu om att han fått en "sista chans" till förbättring. är inte meningen att hela min hälsa ska bli körd i botten bara för att vi är ihop.

idag ska Dan göra lite varma mackor nu till kvällen och sen ska vi äta saffranspannacotta. gissa om jag är väldigt tacksam för allt gott här hemma efter all oätlig sjukhusmat man fick .

• lunaria

x-girl: nä du har nog fått helt rätt uppfattning. saken är väl den att det blev lite mer kaos när vi fick två barn, skulle flytta mm och för såna med diagnoser kan det vara nog så jobbig förändring att bara få ett barn. men sen har han nu sagt att han varit bekväm och låtit mig ta hand om allt eftersom han själv inser att han behöver få till så mycket förändring själv för att kunna fixa allt. så han är ju medveten om vilka problem hans diagnos ställer till det och istället för att söka hjälp så han kan få verktyg till att kunna fixa allt så har han som sagt varit bekväm nog att låta mig ta hand om allt. men som han sa så hade han aldrig gjort ett sån't val om han vetat vilka konsekvenser det skulle få. sen pga hans diagnos tror jag inte han insett innan hur stor del jag tagit hand om heller. jag tycker ju som du att han skötte hela sitationen dåligt, men om vi hade planerat några dagar i förväg att jag skulle läggas in så hade han kunnat förbereda sig på det. nu hände alt så plötsligt och han klarar inte sån förändring med sin diagnos så det var nog därför det blev kaos och han inte tänkte rationellt och blev lite "ego". han har alltid haft svårt att se helheten, men det har han nog blivit medveten om nu 

Pilea: så fin granen blev . Noah hängde också flera kulor på samma gren så vi fick "fixa" till lite efteråt . kul för vi har också en vit gran ju.

barbamamma: jo det var flera alternativ som pratades om och jag skulle egentligen inte fått reda på något alls om alltihopa för nätverkshuset hade förbjudit Dan att diskutera detta med mig. och det förstår jag då jag var nära på att packa ihop och åka hem när han sa vilket alternativ han funderade på. men tack vare Sandra och andra vänner så blev det ändrat till att han antingen skulle följa med ungarna upp till sin mamma eller att de skulle ta in på ett familjeboende utanför Stockholm. men sen efter mitt psykbryt så fixade han det iaf själv...jag förstod att du förstod hur illa däran jag var, var tur att du pratade med mig via chatten kan jag säga.

ååh va mycket ni bakade igår, lät ju smaskens . de där saffransmuffinsen, gjorde du som vanlig muffinssmet, men bara med saffran i?? i år är ju saffranet hyffsat billigt jämfört med tidigare år så då kan man ju baka lite med det .

jobbigt att du fick samtal om sån't som inte du har orsakat ju .

madde: skönt att ni fick egentid . känner själv att tiden rinner iväg nu när Linn är så rörlig och kryper iväg till alla rum. sen ställer hon sig upp mot allt också och så helt plötsligt försöker hon gå utan stöd, men det är hon ju alldeles för ostabil för så hon ramlar ju omkull hela tiden.

ja egentligen fick ju Dan instruktioner om att inte ringa mig och berätta om något jobbigt, men gjorde det iaf vilket gjorde att jag ett tag där inte kände för att komma hem på flera veckor . det kändes liksom lite likgiltligt om att komma hem igen, jag brydde mig inte ett tag. han sa att han skulle förändra sig och allt skulle bli annorlunda när jag kom hem, men det trodde jag inte riktigt på för det har han sagt så många gånger förr. det var inte förrän han sa på vilket sätt det kommer bli förändring som jag kunde ta till mig det. och nu har det ju blivit stor förändring. iofs är min ork jättedålig så han har väl inte så mycket till val heller . jag tar min insomningstablett på kvällen och blir däckad fram till kl 8 på morgonen så han får ta mycket mer och sen på dagen är jag trött och orkeslös fortfarande...

• lunaria

x-girl: men så mycket jobbigt med Selmas tå och sen Arvid då bakom örat . skönt att han iaf växer som han ska . så kul att Selma får så mycket vanligt lego. Noah är inte så mycket för att bygga med sån't så han får docka och dockvagn i julklapp .

nä såklart Dan inte haft det lätt, men han har ju som sagt erkänt att han varit bekväm så det kändes skönt att han erkände detta för det beteendet är ju lättare att ändra på än om allt har med hans diagnos att göra. de på nätverkshuset kommer att jobba mycket med Dan. bland annat blir han inskriven på rehab och därifrån får mycket verktyg till scheman på whiteboards och liknande. han ska ha varje timme inplanerat och ska lära sig hur han ska göra detta själv så jag ska lixom i slutändan inte alls behöva tjata på Dan om någonting här hemma. den dagen kommer jag nog att jubla

pilea: oj det ser ut som att ni fått mer snö än vi!! och här har det inte kommit lite..fast iofs var det ju lite varmare en dag så då sjönk ju snön ihop lite här..så fina Alve och Tyra är i leksaksbacken  

barbamamma: usch va otäckt med blodtrycksfallet . hoppas ni kan ge er iväg till affärerna idag då, hoppas att bilen är på gott humör också . usch va trist att du inte fick iväg ungarna till dagis idag!!
    här köper vi två paket saffran för 30kr så jämfört med förra året då ett paket kostade 35kr så tycker jag det är billigt i år . ska nog fixa ihop lite saffransmuffins, hittade ett recept med mandelmassa i som verkade smarrigtTungan ute.

glittrax: men så struligt det ska behöva vara med intyg och sjukskrivningen!! Dan ska försöka få igenom sjukskrivning själv, men bara att få tag på sin läkare verkar vara ett omöjligt projekt. sjukvården är verkligen konstig överallt!!

usch jag fick världens ångest efter jag var inne på den tråden . kan inte förstå, det är obegripligt hur hemska människor kan vara!!

Ain: jaha det var färdmedlet som hade förändrats, då förstår jag . men AJ, det där med amningen är jag inte ett dugg avundsjuk på!! väntar med spänning på att Linns första risgryn ska synas, men inget än så länge . iofs så kan hon bitas iaf så det där med tänder verkar vara onödig sak att få..

alltså gud va man lessnar på sjukvården. jag skulle skrivas ut ordentligt igår över telefon. väntade halva dagen på telefonsamtal från läkarn!! IDAG ringer hon och jag fattar typ ingenting vad hon säger för hon pratar så dålig svenska. jag får iaf en del medicin utskriven. fick inget lugnande utskrivet, vet inte om läkarn glömde av det, men det är beroendeframkallande så det ville jag ändå inte ha. jag såg en som låg inne och var beroende och i den sitsen vill inte jag hamna i. Dan har väntat i 2 dagar på att hans läkare ska ringa...han har ett läkarbesök inbokat imorgon, men tänkte först bara ta allt över telefon. han ska försöka bli sjukskriven så han kan gå hemma med mig i ett par veckor till. jag hoppas ju att han får igenom en sjukskrivning, annars vet jag inte hur vi ska lösa vår ekonomi och jag fixar inte att gå hemma själv just nu.

imorgon ska vi iväg tidigt till Tierp för läkarbesöket o för att handla. undrar bara hur jag ska komma upp innan kl 7.30 imorgon!! funderar på att ta en halv insomningstablett, fast den kanske gör mig lika trött ändåObestämd

• lunaria

barbamamma: men usch, jag var orolig för att nå't sån't skulle hända er när din make började jobba mer . du får ta mig tusan kräva att han är hemma o hjälper till när han kan!! fattar inte hur han kan ge sig iväg utan att säga till .

jag får ju inga pengar om jag går sjukskriven så därför måste Dan få bli sjukskriven, men det var inga problem för hans läkare att sjukskriva honom. Dan blev ju rätt så knäckt av situationen så det är skönt att han också kan känna sig lugn nu och återhämta sig. Jag mår väl sisådär, känner av väldigt mycket ångest då och då, speciellt om kvällarna..får väl räkna med att det går lite upp och ner. jobbigt för jag blir så ledsen ibland, känns som att jag missar så mycket i livet när ångesten tar över..

x-girl: wow, du får be om att få samma julklapp hela julen av Arvid . jag trodde att Linn sov såpass bra inatt med, men hon hade tydligen vaknat både kl 23 och 01, fast då är jag så inne i min skönhetssömn så jag var lyckligt ovetande

ååh va lyxigt att ha knytis och slippa göra all julmat självTungan ute

Linn är så rolig, hon har precis lärt sig vinka så hon vinkar så frenetiskt med armen när Noah gick till dagis imorse o även nu när Dan gick för att hämta Noah. något som har blivit mindre kul är matningen. hon ska prompt äta själv så idag fick hon en majsbåge så fick jag ta och stoppa i en sked imed gröt i munnen mellan tuggorna. igår gjorde Dan kroppkakor för första gången och det tyckte hon var jättegott!! vet dock inte hur bra det är ed tanke på saltet, men hur tänker ni ang det?? hon äter gärna korv och köttbullar, åt en skiva julskinka hos grannen också...men hon blir totalt hysterisk om hon ser att vi äter något som inte hon får smaka på så jag vet inte hur vi ska göra..mycket innehåller ju som sagt saltObestämd

• lunaria

x-girl: ja det är ju ett litet dilemma iom att hon blir totalt hysterisk om hon ex ser att vi äter något som inte hon fått smaka på..

CA: usch va jag lider med dig också när du beskriver dina foglossningsbesvär . skönt att du iaf får vara hemma från och med nu så du slipper jobba. förstår att det blir jobbigt med att hämta o lämna på dagis!! men hur var¨det, ni ansökte inte om att få ha Elias längre på dagis pga sina talproblem?? ja det var tydligen kaos på vägarna så jag hoppas inte ni blir fast där idag, men bra att ni har med lite extra gott då

Pilea: nä hon har inga problem med att tugga sönder något fastän hon inte har några tänder. hon tuggade i sig en skiva julskinka hos grannen utan problem. vi får ta bort allt som hon kan tänkas tugga sönder för hon har kraftigt tandkött tror jag. så här var aldrig Noah, han skulle ju ha allt i puré länge, medan hon är tvärtom..

barbamamma: men va surt att ni inte kom iväg som ni skulle . du får bannemig kräva att han håller det han lovar, är ju inte meningen att ni som familj ska bli lidande bara för att han har ett jobb. pengar är ju inte allt i det läget...

ja hon är lite framåt . vi gav kall prinskorv till henne och det tycker hon är gott så imorgon lär det väl bli någon prinskorv och potatis och hoppas hon inte blir hysterisk över att hon inte får allt annat på julbordet som kan tänkas se gott ut för just rödbetssallad och sån't kanske inte är så bra att ge...ska se till att Dan sitter bredvid henne för hon biter en i armen om hon inte får det hon vill ha .

jag glömde kanske skriva att Dan blir hemma till sista januari, känner att det är riktigt skönt. jag fick ett rejält bakslag här i förmiddags..berodde nog mest på att Dan plötsligt ville göra sill istället för att följa vår planering som vi sa igår med att vi skulle städa först. jag bröt ihop igen, märks att kroppen inte pallar plötsliga förändringar lixom. så nu fattar nog Dan att han inte kan vara så impulsiv. men så kanske min hjärna sa att om Dan gör sill så skjuter han ju fram städningen och då kanske den aldrig blir gjord och jag fixar inte det själv eller nå't sån't. vad jag hatar min ångest, den är så jobbig och tränger sig på när jag minst vill det . hoppas på att den håller sig borta imorgon iaf så jag kan få njuta av julafton åtminstone!! 

önskar er också en riktigt god jul om jag inte kommer in något merTomte

• lunaria

hej!! hur har ni haft det på julafton och så?? vi hade en ganska lugn dag. barnen var ivriga att öppna sina julklappar iaf och Noah har sprungit omkring med sin docka och dockvagn hela helgen . och ungarna har såklart bråkat om leksakerna som de jämt gör . jag har väl tyvärr lite minnesluckor från julafton då min ångest gick lite upp och ner . idag ska vi väl försöka komma ut lite, men det blir att ta ungarna i pulkorna för det är inte plogat överallt o det är ju minst 1 meter snö på sina ställen..

• lunaria

barbamamma: vilken snygg spis och det ser så himla fint ut när man har spis i hörnet som ni har . förstår att du är nöjd!!
    härligt att din syrra blev så nöjd över smycket!!  
    jobbigt med era förkylningar .

CA: skönt att ni slapp bilköer och sådant på vägen . stackars Elias som blev magsjuker .

det låter ju bra att Elias har blivit så framåt!! jag tycker precis som du att man ska vl inte överanalysera allt precis, tycker det verkar som att ett läkarbesök är rätt så onödig för er del som har kommit så långt med allt.. sen tycker jag som du har beskrivit det som att Elias är väldigt lugn av sig, men i många av diagnoserna så är barnet överaktivt lixom. var lite orolig för Noah för förut hade han aldrig tid att vara still, hade jämt myror i kroppen och var aktiv från morgon till kväll. men så sa de på dagis att han är med i dagissamlingen och kan läsa bok mm där och nu har han ju börjat titta på tv här hemma och är mer still i perioder. nu har även talet släppt mycket för Noah. bara på den veckan som jag var borta märkte jag stor förändring. han började säga längre meningar så som "det är kallt ute". det märks på honom att han lärt sig mer nu när de varit mindre barngrupper runt jul så vi ska faktiskt låta honom gå i mellandagarna också. märks att han vill ha rutinerna som är på dagis och han uppskattar att vara där när de är så få barn och att leka med äldre barnen.
    jobbigt att ni kämpar så mycket med pottträningen!! Noah vill fortfarande inte ens vara utan blöja så det är svårt att pottträna honom. ska sätta igång nästa helg tänkte jag och se om det inte går att lura honom att ha utan blöja. men det är något kämpigt, han ser ju att Linn har blöja och han vill ju ha det mesta som hon vill ha...

Pilea: oj lite trist att de köpt samma saker till barnen!! men bra att det blev lite sköna filtar iaf .
    kul att ni har färdiga planer för nyår .

x-girl: jobbigt att det blev en sån stress att komma iväg på julafton!! men fina grejer barnen verkar ha fått . stackars Andreas som fick magsjuka!!
    så synd att det inte blev något med studenterna, men hoppas att hon nya är bra, det låter ju lovande iaf .

vet inte om jag glömde berätta att Dan fått tid för sterilisering i mitten av januari. men det har vi inte råd med just nu . han ska ringa o fråga om man kan få på avbetalning, annars är det ju omöjligt för oss. dagen innan julafton fick vi kallelsen och jag fick svettpärlor bara jag läste brevet om hur ingreppet gick till!! dessutom ska han ända till Enköpings lasarett så det lär väl ta typ en halv dag dit o en halv dag att ta sig hemObestämd. usch, får väl se hur det blir med det, fler ungar blir det ju oavsett inte!! fy vad jag mår skitdåligt igen, är så trött på min kropp just nu . ska försöka jaga min läkare och höra vad tusan jag ska göra. och min mens satte igång efter att jag slutade med mina p-piller igen så jag har haft mens i 2½ veckor denna månad, känns lagom kul!! tror jag gräver ner huvudet i sanden och tittar upp igen om ett halvår

• lunaria

madde: jag hoppas vår ekonomi går att fixa, 2000spänn tar man ju inte direkt ur luften..

barbamamma: förstår att du blir nervös om du har uppehåll såpass länge mellan mensen . nä du, jag kände hur allt förändrades när jag låg inne när de ökade dosen, men nu känner jag nästan att jag är på väg åt helvete igen. fattar inte varför jag får sån här ångest!!

jag förstår hur du menar, att man förändrar en grej i köket kan göra mycket för hela helheten som sådan .

CA: så där har hänt precis som för Noah, att han blivit mer social och mer tagit kontakt med de andra barnen sedan han börjat prata mer. eftersom logopeden var så nöjd med framstegen och ni inte oroar er heller så är det nog ingen fara. vissa barn är ju sena helt enkelt.

min läkare ringer upp mig mellan 8 och 9 imorgon bitti så det r väl sskönt det. min ångest är påslagen och ja känner "vill inte ha det så här mer"Gråter. snart tar jag nog och skippar mina antidep, var ju meningen att jag skulle må bättre och inte sämre av dem!!

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)